سال جهش تولید،

جهش تولید صنعت خودرو با افزایش كیفیت محصولات

جهش تولید صنعت خودرو با افزایش كیفیت محصولات

فوری خرید: بگفته یك كارشناس، بازگشت به تیراژهای تولید خودرو در شرایطی كه فاصله چندانی با توقف تولید وجود نداشت، نشان از تحقق رونق تولید با وجود تحریم ها در سال قبل داشته است. امسال نیز باتوجه به شرایط ناشی از تحریم و هزینه های آن، جهش تولید بیشتر از آنكه بمنظور افزایش تعدادی باشد، با افزایش ارزش افزوده محصولات جدید و بالا بردن كیفیت محقق خواهد شد.


امیرحسن كاكایی در گفت و گو با ایسنا، درباره میزان تحقق رونق تولید در سال قبل و راهكارهای لازم برای تحقق شعار سال جاری و فراهم آوردن جهش تولید، اظهار نمود: در ماه های پایانی سال قبل توانستیم میزان تولید را باردیگر به سال ۱۳۹۷ برگردانیم. شاید به نظر برسد كه با برگشت به آمارهای سال ۹۷، رونق تولیدی شكل نگرفته است اما باید توجه داشت كه در سال قبل نسبت به سال ۹۷ و سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶، موضوع تحریم ها كه بسیار موضوع جدی بود، شدیدتر بوده است. در میزان تولید در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ به شدت افت كرد و در ادامه در سال ۹۸، به شرایطی نزدیك شدیم كه كاملا تولید متوقف شود.
عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران اضافه كرد: اما با اقدامات بزرگی كه در كشور انجام شد كه همچون آنها نهضت ساخت داخل و اقدامات ویژه ای كه قطعه سازان بر روی تعمیق داخلی سازی با هدایت و مدیریت خودروسازان انجام دادند، بوده است؛ بدین سبب توانستند مجدد تیراژ تولید را حداقل به سال ۹۷ بازگردانند. هرچند كه همچنان رضایت بخش نیست اما در شرایطی كه فاصله چندانی با توقف تولید نبود و تحریم ها پیچیده تر و شدیدتر شده بود، كار بسیار بزرگی بود.
وی با اشاره به شرایط سال جاری و تاثیر تحریم ها بر روی درآمدهای ارزی و ارتباط آن با قیمت نفت معتقد می باشد كه حفظ وضع موجود به صورتی جهش تولید خواهد بود.
این كارشناس صنعت خودرو افزود: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، خودروسازان برنامه ای برای افزایش تعدادی و با اهمیت تر از آن تولید ارزش افزوده خواهند داشت. به نظر بنده منظور از جهش تولید، افزایش تعدادی به تنهایی نبوده و با اهمیت تر از این افزایش تعدادی، تولید ارزش افزوده و موثر است؛ پس اگر همین میزان تیراژها حفظ شود اما با كیفیت بالاتر یا محصول جدیدی با ارزش افزوده بیشتر، منطقا جهش تولید است.
بگفته او خودروسازان باوجود اینكه در تحریم ها و فشارهای سنگینی هستند، عرضه چند خوردوی جدید را در برنامه دارند. با عرضه این خودرو ها به بازار، حداقل جهشی كه می توان انتظار داشت و امكان تحقق هم خواهد داشت، بالا بردن كیفیت خواهد بود كه بسیار كار بزرگی خواهد بود.
كاكایی در ارتباط با الزامات تحقق این جهش تولید نیز اظهار نمود: نخستین الزام، اصلاح مبانی قیمت گذاری خودرو در خودرسازی است. طی دو سال اخیر باوجود تمامی كوشش های خودروسازان، باتوجه به قیت گذاری های غلطی كه وجود داشت، دو خودروساز بزرگ ما در مجموع بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان زیان كردند؛ چنانچه در سال ۹۹ نیز این وضعیت ادامه داشته باشد، این رقم دو برابر خواهد شد. به این هم فكر نمی گردد كه خودروسازان چگونه می خواهند این زیان را تاب بیاورند؛ پس شرط لازم این حركت، منطقی سازی قیمت هاست.
وی ادامه داد: باید قیمت ها آزاد شود یا باید قیمت مواداولیه را به شدت كنترل كنند. البته كه به نظر بنده راه دوم چندان موفق نخواهد بود؛ چونكه موجب رانت خواری در بخش صنعتی ما خواهد شد. اما اگر قیمت ها به روز شوند، سیستم ها شفاف شده و بحث رانت خواری و این دست مباحث از بین خواهد رفت. ضمن اینكه مبنایی برای جهش تولید هم می تواند باشد.




منبع:

1399/01/23
20:19:54
5.0 / 5
1504
تگهای خبر: بازار , خودرو , كیفیت , محصولات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
فوری خرید