گزارش فوری خرید

كارگران غایب بزرگ سهامی به نام عدالت

كارگران غایب بزرگ سهامی به نام عدالت

به گزارش فوری خرید با اینكه سهام عدالت ۴۹ میلیون ایرانی را شامل شده است اما اقشار صدمه پذیری مانند كارگران وجود دارند كه در توزیع این سهام توجه مناسبی به آنها نشده است.


به گزارش فوری خرید به نقل از مهر، طرح توزیع سهام عدالت، نخستین بار در مرداد ماه سال ۸۴ و بعد از ابلاغ سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی در جلسه هیئت وزیران دولت وقت به تصویب رسید. افزایش بهره وری شرکت ها، به واسطه سپردن سهام برخی از بهترین شرکت های دولت به مردم شالوده این ایده بود. این شرکت ها غالباً در دسته پالایشگاه ها، پتروشیمی ها، فلزات، نیرو و مالی، آن هم از بهترین شرکت ها بودند که واگذاری ۴۰ درصد از هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در چارچوب سهام عدالت، گواهی بر استراتژیک بودن شرکت هایی است که سهام شأن به مردم واگذار شد. در طرف مقابل برای شناسایی مشمولین سهام عدالت از سال ۸۴ تا سال ۸۹، در مجموع ۶ بار تصمیم مسئولین وقت تغییر شد. در ابتدا بنا بود این سهام به همه ایرانیانی که ۱۵ سال کامل دارند با اولویت دهک های پایین درآمدی واگذار شود اما در آبان ماه سال ۸۵ این تصمیم عوض شد و قرار شد سهام عدالت تنها به دو دهک پایین درآمدی برسد و نهایتاً در فروردین ۸۸ با تصویب آیین نامه اجرایی توزیع سهام عدالت، عرضه سهام عدالت به ۶ دهک پایین درآمدی که ۲ دهک پایین درآمدی آن با اولویت روستاییان و عشایر بود، به تصویب رسید. مبانی قانونی شناسایی مشمولان توزیع سهام عدالت و میزان سهام اختصاص یافته به آنها در جدول ذیل آمده است:


مشمول کردن اقشار جمعیتی به جای ۶ دهک پایین درآمدی؛ خطای بزرگ شناسایی مشمول ین سهام عدالت
علی رغم تاکید قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی بر اختصاص این سهام به دهک های درآمدی، اما از همان ابتدا به جای بررسی دقیق درآمد افراد، اقشار جمعیتی مبنای تخصیص این سهم ها قرار گرفت. بر این مبنا با اینکه در گام اولیه، اقشار صدمه پذیر تحت پوشش نهادهای حمایتی مشمول دریافت سهام عدالت قرار گرفتند اما در ادامه اقشار جمعیتی خارج از دهک های پایین درآمدی هم مشمول دریافت سهام عدالت شدند که شاغلین دستگاه های اجرایی، بازنشستگان کشوری، لشگری، تأمین اجتماعی و کارکنان شاغل شهرداری ها همچون آنها بودند.
بر این اساس در سال ۸۴ در مرحله اول، مشمولین را ۴.۵ میلیون نفر از افراد نیازمند طرح شهید رجایی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و افراد تحت حمایت سازمان بهزیستی کل کشور تشکیل دادند. حدود ۳ میلیون نفر هم بعنوان تکمیلی مشمولان مرحله اول شناسایی و در مجموع ۷.۵ میلیون نفر بعنوان مشمولان مرحله اول نهایی شدند.
در مرحله دوم تمامی روستاییان و عشایر کشور که مجموعاً ۱۷ میلیون نفر را تشکیل می دادند مشمول سهام عدالت شدند. در ادامه اقشار مشمول سهام عدالت متنوع تر شد و طی مصوبات مختلف ستاد مرکزی سهام عدالت در ۱۸ مرحله شناسایی، تعداد مشمولان به ۴۹ میلیون نفر رسید.
بر اساس اعلام مرکز پژوهش های مجلس، ترتیب این مشمولین تا آخر سال ۹۳ در جدول ذیل آمده است.

به گزارش سازمان خصوصی سازی آخرین به روزرسانی این مشمولین به صورت ذیل است:

به دلیل عدم وجود سامانه ای جامع برای شناسایی ۶ دهک پایین درآمدی در سال های ذکر شده، توزیع سهام عدالت خطاهای نوع اول و نوع دوم زیادی را شامل شده است. به عبارت دیگر هم خیلی از افراد متمکن، سهام عدالت گرفته اند و هم در طرف مقابل، خیلی از افرادی که بر مبنای اهداف سهام عدالت، باید مشمول دریافت آن قرار می گرفتند، از دریافت این سهام جا مانده اند و معنای این سهام که به عدالت منسوب شده است را زیر سوال برده اند. کارشناسان معتقدند دولت باید برای مشمول کردن جاماندگان، فکری اساسی کند چون که ترکیب مشمول ان سهام عدالت، بی عدالتی در حق جاماندگان را نشان میدهد و به تدریج با آزادسازی و قابل معامله شدن این سهام، تبعات اجتماعی آن اجتناب ناپذیر است.سهم قشر کارگر از سهام عدالت چقدر بوده است؟به عنوان نمونه همچون اقشار ضعیف جامعه که باید حتما مورد توجه این سهام قرار بگیرند قشر کارگر هستند که در شناسایی اولیه مشمولین سهام عدالت مورد توجه قرار نگرفتند. نهایتاً در سال ۸۹ تنها اقشار بسیار خاصی از کارگران یعنی کارگران فصلی، ساختمانی و زنان کارگر سرپرست خانوار (مجموعاً حدود ۶ میلیون نفر) مشمول این سهام شدند. در این زمینه علی خدایی، نماینده کارگران در شورایعالی کار می گوید: متأسفانه در مقطعی که ثبت نام در حال اتفاق بود، فریادهای ما به آسمان رفت. اما مسؤلان تصمیم گیر وقت کارگران را بعنوان گروهی از جامعه قبول نکردند، امروز امکان دارد برخی از کارگران در چارچوب نوع دیگری از ثبت نام ها مشمول سهام عدالت شده باشند، اما جامعه فراگیر کارگری هیچگاه در گروه مشمولان قرار نگرفت. گروه های مختلف جامعه سهام عدالت دریافت نمودند اما بخش عمده ای از کارگران مشمول این طرح نشدند. وی معتقداست: یکی از اجحاف هایی که در حق کارگران صورت گرفته همین است. انگار کارگران با بقیه فرق دارند.دولت پرتفوی سهام عدالت را توسعه دهد تا افراد نیازمند تحت پوشش قرار بگیرندبه نظر می رسد با توجه به این که هم اکنون با ایجاد سامانه اطلاعات رفاه ایرانی ها امکان شناسایی اقشار صدمه پذیر فراهم گشته است دولت می تواند با اضافه کردن سهام شرکت های دولتی دیگر به پرتفوی سهام عدالت، این افراد را هم مشمول سهام عدالت کند. در این زمینه سید محمد هادی سبحانیان، سرپرست معاونت پژوهش های اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس در گزارش فوری خرید به نقل از مهر با اشاره به ضرورت اتخاذ تدابیر لازم برای اعطای سهام عدالت به مستحقین جامانده بیان داشت: متأسفانه وقتی سیاست گذار اشتباهی را مرتکب می شود، به این راحتی نمی گردد آنرا اصلاح کرد. بنابراین باآنکه هم اکنون برخی دارندگان سهام عدالت از تمکن مالی برخوردار می باشند ولی بعید است سیاست گذار سهام را از این افراد پس گرفته و به مستحقان واقعی اعطا کند. راهکار واقع بینانه این است که پرتفوی سهام عدالت را گسترش دهند و شرکت های جدیدی را مشمول طرح سهام عدالت کنند تا بتوان افرادی که نیاز دارند اما مشمول این طرح نشده اند را پوشش داد. علی مروی، رئیس اندیشکده حکمرانی شریف هم در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: اگر دولت فکری به حال جاماندگان نکند، تبعات و مشکلات اجتماعی ایجاد خواهد شد. چون که هم اکنون ارزش این سهام حداقل ۸ الی ۱۰ میلیون تومان به ازای هر نفر شده و یک خانواده چهار نفره امکان دارد حدود ۳۰ الی ۴۰ میلیون تومان نصیبش شود. وی معتقد است: مشمول کردن جاماندگان می تواند با بهره گیری از افزودن برخی شرکت های حاضر در فهرست واگذاری به سبد کل سهام عدالت باشد.

1399/02/20
03:22:02
5.0 / 5
3761
تگهای خبر: اقتصاد , اقتصادی , خصوصی , دولتی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
فوری خرید