رئیس كمیسیون رقابت و خصوصی سازی و سلامت اداری اتاق بازرگانی تهران مطرح كرد:

دانش بومی، مزیت رقابتی و ارزش افزوده اقتصاد دانش بنیان است

دانش بومی، مزیت رقابتی و ارزش افزوده اقتصاد دانش بنیان است

فوری خرید: رئیس كمیسیون رقابت و خصوصی سازی و سلامت اداری اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: ناشناس بودن اكوسیستم توسعه اقتصاد و كسب وكار باعث شده بجای توسعه اقتصاد دانش بنیان، به اشتباه به سمت توسعه شركت های دانش بنیان برویم.


به گزارش فوری خرید به نقل از مجمع تشكل های دانش بنیان، حسن فروزانفر با بیان این مطلب به ذكر تاریخچه ای از شكل گیری مفهوم دانش بنیان پرداخت و اظهار داشت: وزارت علوم نخستین جایی بود كه به بررسی مفهوم شركت های دانش بنیان پرداخت در آن زمان اتاق بازرگانی ایران كمیته ای جهت بررسی مفهوم دانش بنیان تشكیل داد تا مشخص شود دانش بنیان بر چه مفهومی حاكم است و آیا بطور كلی این تعریف درست است یا خیر؟!
فروزانفر با یادآوری اینكه در اتاق بازرگانی این كمیته به مطالعه اقتصادهای جهان پرداخت، اضافه كرد: متوجه شدیم در دنیا مفهومی به اسم شركت های دانش بنیان وجود ندارد و در مقابل اقتصاد دانش بنیان یك مفهوم با اهمیت می باشد و حائز مختصات، خاصیت ها و مزیت های مهمی است. در دنیا شركت ها در بدو امر با عنوان شركت دانش بنیان ثبت نمی شوند بلكه بعد از تأسیس، بخشی یا همه ارزش افزوده تولیدشان را در چارچوب دانش بنیان تعریف می كنند. دریافتیم به كارگیری عنوان "شركت دانش بنیان" كه كاملاً ساخت و ریشه لغوی شناخته شده ای در عرصه بین المللی ندارد، می تواند ما را با بحران هایی مواجه كند.

مؤلفه های اقتصاد دانش بنیان
به گفته او، یك نكته جدی این نیست كه دانش بنیان باشیم یا نباشیم. امروزه چه كسی می تواند ادعا كند كه دانش بنیان نیست حتی یك آژانس مسافرتی كه یك كار روتین و تكرارشونده را هم انجام می دهد قسمتی از موفقیت هایش به استفاده مناسبی كه از دانش دارد، مرتبط می باشد.
رئیس كمیسیون رقابت و خصوصی سازی و سلامت اداری اتاق بازرگانی تهران با بیان این مطلب به تعریف اقتصاد دانش بنیان پرداخت و اظهار داشت: اقتصاد دانش بنیان اقتصادی می باشد كه ارزش افزوده ای كه در آن ایجاد می شود ناشی از بهره گیری حرفه ای از دانش است. یك اكوسیستمی وجود دارد كه دانش می تواند مزیت رقابتی و ارزش افزوده ویژه ای را ایجاد كند. حال سوال پیش می آید كه چه نوع دانشی این ظرفیت را دارد؟! دانشی كه تولید می شود.
فروزانفر با تاكید بر اینكه برای ایجاد مزیت رقابتی پایدار نمی گردد از روش های قدیمی استفاده كرد، اضافه كرد: یعنی دانشی كه خریداری می شود یا تكنولوژی وارداتی یا دانشی كه بوسیله مهندسی معكوس و با فاصله زمانی وارد صنعت می شود، نمی تواند بعنوان مهم ترین عامل تولید ارزش افزوده در آن اقتصاد به ایفای نقش بپردازد.

تولیدكنندگان دانش و صاحبان كسب وكار
او در پاسخ به این سوال كه آیا دانشگاه در شكل گیری اقتصاد دانش بنیان نقشی دارد؟! اظهار نمود: بله، به شرطی كه پژوهشگران و تولیدكنندگان دانش در تعامل با شركت ها و فعالان اقتصادی قرار بگیرند كه دیدگاه كسب درآمد، سود و توسعه دارند و همین طور در تعامل با مشتریان، تامین كنندگان، جامعه ذی نفعان و بازار صادراتی هستند.
وی اشاره كرد: این طور نیست كه یكی دانش را به صورت مستقل تولید نماید و یكسری آنرا خریداری كنند. صاحبان كسب وكار باید به این نتیجه برسند كه در شركت خود به تولید دانش بپردازند یا با مبادی تولید دانش ارتباط برقرار كنند. این ها قادر خواهند بود مزیت های نسبی خودرا بهبود دهند و ارزش افزوده ویژه ای را تأمین كنند.
رئیس كمیسیون رقابت و خصوصی سازی و سلامت اداری اتاق بازرگانی تهران با تاكید بر مشاركت بخش خصوصی اظهار داشت: در وضعیت فعلی حداقل انتظاری كه از دستگاه های دولتی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وجود دارد این است كه تركیب تیمی كه مقرر است دانش بنیان بودن شركت ها را ارزیابی و احراز كند از بخش خصوصی و فعالان این حوزه انتخاب گردد.




منبع:

1398/03/19
15:08:23
5.0 / 5
5460
تگهای خبر: اتاق بازرگانی , اقتصاد , اقتصادی , بازار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
فوری خرید