ستاری در نمایشگاه فناوری های پیشرفته چین:

توانمندی ایران در رونق زیست بوم دانش بنیان محور همكاریهای بین المللی است

توانمندی ایران در رونق زیست بوم دانش بنیان محور همكاریهای بین المللی است

به گزارش فوری خرید معاون علمی و فناوری رئیس جمهور كه با هدف توسعه همكاریهای علمی، فناورانه و دانش بنیان به چین سفر كرده است، در پیامی خطاب به فعالان فناور چین با اشاره به جهش ایران به سمت گذار از اقتصاد منبع محور و دانش بنیان شدن، این پیشرفت ها را زمینه ای برای تبادل تجربیات و توسعه همكاریهای بین المللی با محوریت شركت های دانش بنیان دانست.


به گزارش فوری خرید به نقل از ایسنا، امروز مراسم افتتاح «بیست و یكمین نمایشگاه فناوری های پیشرفته چین» با حضور مسئولان این كشور در شهر «شنزن» اجرا شد. هیات بلندپایه علمی، فناوری و دانش بنیانی ایران نیز در این مراسم حضور داشتند.
سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری كشورمان كه در راس این هیات قرار دارد، در این رویداد كه از ۲۲ تا ۲۵ آبان ماه در شهر شنزن برپا است، سخنرانی كرد.
ستاری با اشاره به ظرفیت های علمی و فناورانه ایران، آمادگی ایران برای همكاریهای علمی و فناورانه با پژوهشگران چینی را اعلام نمود.
وی خطاب به دانشمندان و مسئولان حاضر در این مراسم اظهار داشت: حضور در این جمع مایه خرسندی من است و امیدوارم برگزاری چنین رویدادهایی سبب تعمیق همكاری ها و پیوندهای تجاری و فناوری بین كشورها شود.
ستاری با بیان این كه در اینجا مایلم از فرصت حضور در این جمع فرهیخته برای ترغیب هرچه بیشتر كشورها به همكاریهای دوستانه در زمینه تجارتِ "های-تك" صحبت كنم، اظهار نمود: تبادل باز محصولات و فناوری های پیشرفته در سطح بین المللی یك امكان حیاتی را برای مواجهه با چالش های پیش روی جوامع فراهم نموده است. لذا، همكاریهای كشورها در زمینه توسعه و انتشار نوآوری ­های فناورانه، محركی برای برخورداری و پیشرفت بیش از پیش ملت ها است. در این رابطه، جمهوری اسلامی ایران، همواره تلاش داشته تا با نگرشی باز نسبت به دستاوردهای فناورانه خود، از نوآوری بعنوان ابزاری برای پشتیبانی از گذار جوامع به سمت رفاه و توسعه استفاده نماید.
وی اشاره كرد: كشور من بعد از سال­ ها تلاش پژوهشگران و دانشمندان خود و رسیدن به جایگاهی بلند در زمینه دستاوردهای علمی و فناوری، عزم خودرا برای بسط همكاریهای راهبردی در زمینه اشاعه نوآوری و در امتداد كسب منافع متقابل اعلام می­ دارد. من بر این باورم كه اندوخته تجارب جمهوری اسلامی ایران، در بهره برداری از علم و فناوری برای رفع نیازهای كشور در شرایط محدودیت های ظالمانه بین المللی، درس های ارزشمندی را برای كشورهای مختلف به ارمغان آورده است. لذا، اجازه می خواهم در این فرصت، اندكی درباره تجربه كشورم در گذار از یك اقتصاد مبتنی بر منابع طبیعی و غیرمتكی به توانمندی­ های داخلی، به اقتصادی با سهم قابل توجه تولیدات دانش بنیان صحبت كنم. با این امید كه مسیر توسعه علم، فناوری و نوآوری در ایران تجربه ای آموزنده را برای كشورهای مختلف فراهم آورد.
معاون علمی رئیس جمهوری اظهار داشت: كشور ایران در افكار عمومی همواره بعنوان سرزمینی غنی از میراث طبیعی و فرهنگی شناخته شده است. این واقعیت، از یك سو امكانات گسترده ای را در راه پیشرفت كشور در اختیار ما نهاده است و از جانب دیگر، خطر وابستگی به داشته های گذشته و بسنده كردن به بهره برداری غیرمسئولانه از منابع طبیعی را گوشزد می ­كند. ما از سال ­ها پیش در مواجهه با این پرسش قرار داشته ایم كه باید در كدام سوی این دوگانه قرار گیریم: خلق ثروت از منابع طبیعی رو به انتها و زندگی با اندوخته های گذشته یا آفرینش حلقه های جدید خلق ارزش و ساختن آینده. امروز در اینجا، من می توانم با افتخار بگویم كه ما راه دوم را انتخاب كردیم. تجربه چند دهه اتكا به توانمندی داخلی، این امكان را برای كشور ما فراهم نموده تا به مدد دستاوردهای گران­سنگ در فناوری های هوافضا، ICT، نانو، بایو، سلول­ های بنیادی، علوم شناختی، انرژی های تجدیدپذیر و فناوری های دارویی و پزشكی، گامی بزرگ در تغییر تصویر اقتصاد خود به سمت یك اقتصاد دانش بنیان برداریم.
ستاری اظهار نمود: در گذشته نزدیك، پول ارزان و سهل الوصول حاصل از فروش منابع خام، به عاملی برای اتلاف ظرفیت ها و عدم بهره وری تبدیل گشته بود. دولت با پول نفت بزرگ تر و بزرگ تر می شد و با منابع مالی ارزانی كه در اختیار دانشگاه ها و صنایع داخلی قرار می داد، انگیزه ریسك پذیری و خلق ارزش افزوده را در این نهادها می خشكاند. نتیجه این روند، می توانست آینده كشور را با مخاطره روبه رو كند و نیروهای جوان و خلاق كشور را سرخورده كند. لذا، نیاز به یك تغییر جدی به خوبی احساس می­ شد.
رئیس بنیاد ملی نخبگان اظهار داشت: یك ندای همگانی برای پرهیز از آنچه نفرین منابع خوانده می شود، عزم تازه ای را در جمهوری اسلامی ایران برای تضمین منافع جامعه ایجاد كرد؛ ما نیاز به ساختن آینده ­ای خلاق بوسیله نوآوری داریم. از میانه دهه ۱۹۹۰، نوآوری به یكی از مهم ترین كلیدواژه سیاست گذاری در ایران تبدیل شد. از آن زمان، تحولاتی در عالی ترین سطح سیاست گذاری كشور برای همگام سازی ظرفیت­ ها در جهت توسعه نوآوری های علمی و فناورانه صورت گرفت.
وی ادامه داد: تشكیل نهادهایی در سطح عالی سیاست گذاری همچون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، صندوق نوآوری و شكوفایی و ستادهای ویژه توسعه فناوری قسمتی از تلاشی بود كه در این راستا انجام شد. هم زمان، جهت گیری سیاست های كشور در اسناد ملی به سمت توسعه علمی و فناورانه تعدیل شد و قوانینی حمایتی برای تشویق نفوذ فناوری در صنعت تصویب و ابلاغ گردید. نقشه جامع علمی كشور و قانون ویژه پشتیبانی از شركت های دانش بنیان مهم ترین مصادیقی است كه در این رابطه سبب شكل گیری یك نهضت بزرگ نوآوری در دانشگاه ها و صنایع داخلی شدند. همگام با تحولات فوق، شكل گیری زیرساخت هایی از قبیل مراكز رشد كسب وكار، شتابدهنده­ ها، پارك های علم و فناوری، مناطق ویژه علم و فناوری، صندوق های پژوهش و فناوری و صندوق های سرمایه گذاری پذیر، خلأهای نهادی موجود در نظام ملی نوآوری ایران را تا حد زیادی برطرف كرد.
ستاری افزود: این تحولات كه می توان از آنها بعنوان گام های تقویت نظام ملی نوآوری ایران یاد كرد، مبتنی بر سه منطق محوری شكل گرفته ­اند؛ "اولویت­ گذاری فناوری ­های راهبردی بر اساس سیاست ­های بالادستی كشور و اهداف توسعه پایدار"، "حمایت هم زمان از كسب وكارهای استارتاپ برای انتشار نوآوری و از صنایع مرسوم برای خلق خروجی ­های نوآورانه" و در نهایت"گذار از یك نظام نوآوری وابسته به منابع دولتی به اكوسیستم نوآوری".
وی اشاره كرد: این سیاست ها الان تصویری تازه از اقتصاد ایران را به معرض نمایش گذاشته است؛ اقتصادی با تسهیل گری و مشاركت مالی هوشمند دولت و سهم قابل توجه تأمین مالی ریسك پذیر از طرف بخش خصوصی. حال، در این تصویر پیوندی قابل قبول بین تحقیقات دانشگاهی از یك سو و نیازهای جامعه و صنعت از جانب دیگر وجود دارد. صنایع داخلی انگیزه بیشتری برای ورود به زنجیره های بالاتر خلق ارزش دارند و جوانان كارآفرین فرصت های بیشتری جهت راه اندازی كسب وكارهای استارتاپ از خود نشان می دهند.
معاون علمی رئیس جمهور اشاره كرد: كشور من الان در میانه مسیری قرار دارد كه با همت دانشمندان، كارآفرینان و حمایت دولت، یك سرمایه اجتماعی عظیم را برای پشتیبانی از سیاست نوآوری به وجود آورده است. ایران در نتیجه دو دهه كوشش برای توسعه علمی الان، با ۱۸ رتبه ارتقا نسبت به سال ۲۰۰۵ در جایگاه شانزدهم جهان در انتشارات علمی قرار دارد. ما بعد از یك گذار موفق توانسته ایم بنا به نیاز داخلی، بیشترین فارغ التحصیل رشته های مهندسی را در مقایسه با كشورهای جهان داشته باشیم و در نتیجهی این حركت، سهم صادرات محصولات با فناوری بالا و متوسط به بالا را با جهشی قابل توجه از ۱.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۵ به ۱۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴ برسانیم. جمهوری اسلامی ایران به لحاظ دستاوردهای علمی، دارای بیشتر از ۲۲۹ هزار دانشجوی PhD و سهم ۱.۸۵ درصدی در تولید علم در جهان است. برای نمونه در تولیدات علمی حوزه فناوری نانو، ایران بعد از كشورهای پیشروِ ایالات متحده، چین و هند در جایگاه جهانی چهارم قرار دارد.
ستاری با بیان این كه این آمارهای درخشان همه به مدد توسعه زیرساخت های علم، فناوری و نوآوری، پدید آمده اند، اظهار داشت: ایران دارای بیشتر از ۲۳۹۰ دانشگاه در سرتاسر كشور است كه در حدود ۴.۸ میلیون دانشجو در آنها مشغول به تحصیل هستند. ۴۴ پارك علم و فناوری در نقاط مختلف كشور وجود دارد كه در مجموع بیشتر از ۴۵۰۰ شركت در آنها استقرار یافته اند. به لحاظ زیرساخت مالی پشتیبانی از نوآوری، تنها صندوق نوآوری و شكوفایی با سرمایه ۳۹۵ میلیون دلار تابحال از حدود ۵۴۰۰ طرح نوآورانه حمایت مالی كرده است.
وی اشاره كرد: گذار سیاستی ایران به سمت اقتصاد دانش بنیان، از نقطه نظر خروجی های نوآوری نیز نتایج شایان توجهی داشته است. از زمان تصویب قانون پشتیبانی از شركت های دانش بنیان در سال ۲۰۱۰، تابحال در حدود ۴۷۰۰ شركت برمبنای قابلیت های فناورانه ­شان، حائز عنوان دانش بنیان شده اند. این شركت­ها تنها در این مدتِ كوتاه ۱۱ میلیارد دلار از كل ارزش سالانه اقتصاد ایران را تولید كرده و سبب اشتغال مستقیم بیشتر از ۳۰۰هزار نفر شده اند.
ستاری با اشاره به چند نمونه از این شركت های فناور اظهار داشت: شركت سیناژن كه در زمینه تولید محصولات دارویی مبتنی بر فناوری بایو فعالیت دارد، الان بزرگ ترین صادركننده داروهای بایو در منطقه است. همچنین، بعنوان نمونه ای از پیشرفت های قابل توجه ایران در فناوری سلول های بنیادی، شركت دیگر ایرانی، یكی از شركت های پیشگام جهان در زمینه تولید ایمپلنت های زیستی است. شركت بعدی یك شركت پیشرو در زمینه طراحی و تولید توربین ­های نیروگاهی به شمار می ­رود و شركت دیگر از بزرگ ترین شركت­های دانش بنیان ایرانی است كه محصولاتِ فناوری ­محور مختلفی را در زمینه محصولات پزشكی تجاری كرده است. همچنین، اسنپ نخستین استارتاپ یونیكورن ایران در زمینه حمل و نقل شهری با بیشتر از نیم میلیون راننده است و الان در جایگاه هفتمین استارتاپ بزرگ جهان در نوع خود قرار گرفته است.
رئیس بنیاد ملی نخبگان اضافه كرد: شاید بهتر باشد همه آنچه در اینجا بعنوان تجربه دو دهه تلاش ایران برای گذار از اقتصاد منبع محور به اقتصاد دانش بنیان مطرح كردم را در تصویری كامل­تر ارائه كنم. این تصویر، جهش قابل توجه ایران در شاخص نوآوری جهانی در مدت ینج سال است. بنا بر آخرین گزارش شاخص نوآوری جهانی، رتبه ایران در عملكرد نوآوری در سال ۲۰۱۹ در بین كشورهای جهان با بهبودی ۶۰ پله ­ای همراه بوده است. جمهوری اسلامی ایران، كم وبیش در تمام ابعادِ نشان دهنده­ عملكرد نوآوری در سطح ملی، گذاری موفقیت آمیز را به سمت ایجاد یك اكوسیستم نوآوری پویا داشته­ است.
معاون علمی رئیس جمهوری اشاره كرد: من بر این امر باور دارم كه این حركت بزرگ جز با تصمیم بزرگِ قطع وابستگی به منابع سهل الوصول، میسر نمی شد. در عین حال تاكید می كنم، نقطه كنونی اختتام مسیر نیست. بلكه ما در میانه راهی قرار داریم كه در آن چالش های دشواری در انتظار ما است. نخستین و مهم ترین چالش، تثبیت اهمیت سیاست علم، فناوری و نوآوری و قابلیت آن برای هماهنگی بین بخش ­ها و سطوح مختلف سیاستی است. چالش دیگر، ارتقای بهره ­وری تحقیقات بوسیله تأمین مالی تحقیقات با منطقی رقابتی و بر اساس عملكرد نهادهای تحقیقاتی است. در عین حال، انتقال فعالیت­های تحقیق و توسعه از بخش ­های دولتی، به بخش خصوصی نیز كه خود سبب ارتقای دستاوردهای تحقیقاتی می ­شود، یك هدف چالش برانگیز است. همین طور ایجاد دسترسی نامحدود به منابع بین ­المللی سرمایه به منظور تأمین مالی طرح های نوآورانه نیازمند یك عزم جدی بین المللی است كه تحقق آن با دشواری های زیادی هم راه است. در نهایت، انتشار نوآوری به بخش های مختلف اقتصادی كه سبب بهره برداری این بخش ها از نتایج اقتصاد دانش بنیان می شود، یك چالش جدی سیاستی به حساب می­ آید.
ستاری اظهار داشت: نسخه ای كه من در اینجا با عنایت به تجربه سیاست نوآوری در جمهوری اسلامی ایران، برای مواجهه با این چالش ها پیشنهاد می كنم، تعمیق همكاریهای بین المللی برای دسترسی باز همه جوامع به مواهب نوآوری است. تبادل دانشمندان، كارآفرینان و فناوری بر اساس نفع متقابل ملت ها، همكاری در زمینه طرح های كلان صنعتی بر اساس اولویت های ملی، همكاری در گسترش راهكارهای خلاق و استارتاپی برای حل مسائل جوامع مختلف، به اشتراك گذاری تجارب سیاستی در ارتباط با اكوسیستم های نوآوری مختلف بوسیله گفت وگوهای سیاستی و سرمایه گذاری مشترك و متقابل در طرح های نوآورانه در سطح بین المللی، گونه هایی مختلف از تلاش های مشتركی است كه می تواند در بارور كردن ظرفیت های نوآوری ملت ها مؤثر واقع شود.
وی اشاره كرد: با عنایت به اراده دولت جمهوری اسلامی ایران به گسترش همكاریهای راهبردی با دولت های مختلف در زمینه اشاعه نوآوری، الان فرصت مناسبی برای به اشتراك گذاری ظرفیت های علمی و فناوری، نیروی انسانی، مالی و بازار در كشور ایران برقرار است. من اعتقاد دارم كه تحقق همكاری در این فضا، با عزم جدی و حسن نظر دولت های همكار میسر خواهد بود.
ستاری ابراز امیدواری كرد كه برگزاری این رویداد (نمایشگاه فناوری های پیشرفته چین) طلیعه ای برای تعاملات دوستانه و بلندمدت كشورها در زمینه علم، فناوری و نوآوری باشد.
برمبنای اعلام معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نمایشگاه فناوری های پیشرفته چین بعنوان مهمترین نمایشگاه فناوری و نوآوری این كشور هر سال انجام می شود. در بیست و یكمین دوره این رویداد نیز ۵۰۰ شركت چینی به همراه شركت هایی از ۳۰ كشور دنیا دستاوردهای خودرا در حوزه های مختلف همچون خانه هوشمند، رباتیك و لیزر، انرژی، هوا و فضا، سلامت هوشمند و فناوری اطلاعات و ارتباطات به معرض نمایش گذاشته اند. این نمایشگاه نقش مهمی در ارتقای همكاری ها و مبادلات علمی و فناورانه میان كشورهای مختلف دارد.
هیات علمی، فناوری و دانش بنیان به ریاست سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری به چین سفر كرده است. مدیران ۷۰ شركت دانش بنیان، فناور و خلاق او را در این سفر همراهی می كنند. كمك به توسعه صادرات شركت های دانش بنیان، فناور و خلاق ایران به چین و ایجاد زمینه تبادل فناوری در سطح بنگاه های دو طرف از اهداف این سفر است.



1398/08/23
10:02:48
5.0 / 5
2932
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵
فوری خرید