گزارش فوری خرید

فرصت های از دست رفته دولت

فرصت های از دست رفته دولت

به گزارش فوری خرید دولت دوازدهم همواره از كلیدواژه جنگ اقتصادی استفاده كرده، اما نتوانسته سیاست های درآمدی خویش را متناسب با شرایط خاص كشور مورد بازبینی قرار دهد.



به گزارش فوری خرید به نقل از مهر، مطابق با قانون، هر ساله ۱۵ آذر ماه دولت مكلف است لایحه بودجه سال آینده را جهت پیشبینی مصارف و منابع، جهت بررسی و تبدیل شدن به قانون به مجلس تقدیم كند كه البته امسال با دو روز تاخیر لایحه بودجه روز یكشنبه ۱۷ آذر ماه به مجلس ارسال خواهد شد.
آنچه كه بیشتر از هر چیز دیگری در مورد بودجه سال آینده حائر اهمیت است، مسئله تامین منابع پایدار درآمدی دولت با عنایت به كاهش صادرات نفت می باشد. آنگونه كه رئیس جمهوری به تازگی عنوان كرده بود نهایت درآمد كسب شده از جانب سازمان امور مالیاتی در سال آینده می تواند به ۱۶۰ هزار میلیارد تومان برسد در حالیكه برای اداره كشور به عددی بالای ۴۰۰ هزار میلیارد تومان نیاز است.
به گفته نوبخت، درآمد در نظر گرفته شده از محل فروش نفت برای سال ۹۹ چیزی حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار خواهد بود. البته در مورد میزان درآمدهای نفتی هنوز جمع بندی نهایی انجام نشده و منوط به تصمیم شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا است.
از سویی دیگر نیز، در مورد واردات كالاهای اساسی، آنطور كه نوبخت تاكید كرده سیاست تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات كالاهای اساسی برای سال ۹۹ ادامه خواهد داشت.
مهم ترین اعداد لایحه بودجه (مصارف و منابع) به شرح زیر است. درآمد حاصل از فروش نفت ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار درآمد حاصل از مالیات ۱۶۰ هزار میلیارد تومان اوراق مالی ۵۰ هزار میلیارد تومان میزان توزیع یارانه نقدی و غیرنقدی ۱۸۶ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی ۶۰ تا ۷۰ هزار میلیارد تومان میزان افزایش حقوق ۱۵ درصد نرخ تسعیر ارز به احتمال زیاد ۴۲۰۰ تومان
كسری ۱۵۰ هزار میلیاردی در انتظار دولت
وحید شقاقی شهری كارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار مهر در مورد ضعف های دولت در تنظیم لایحه بودجه ۹۹، تصریح كرد: سال آینده هدف دولت بستن بودجه بدون نفت می باشد البته دولت ناگزیر به اجرای این سیاست است؛ جهت گیری دولت اختصاص درآمدهای نفت به طرح های عمرانی است چونكه برآوردها حكایت از آن دارد كه زیر ۵۰۰ هزار بشكه نفت در سال بعد صادر خواهد شد.
وی با اشاره به پیشبینی درآمد ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلاری برای صادرات نفت، اضافه كرد: دولت ۵۰۰ هزار بشكه با نرخ بشكه ای ۶۰ دلار برای سال آینده در نظر گرفته كه مجموع این عدد همان ۱۲ میلیاد دلار می شود.
شقاقی شهری به درآمدهای حاصل از مالیات و اوراق مالی اشاره نمود و اظهار داشت: دولت به احتمال زیاد برای درآمد مالیاتی ۱۶۰ هزار میلیارد تومان و برای چاپ اوراق مالی حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان پیشبینی كرده است.
وی با اشاره به اینكه دولت بودجه سال آینده را بالای ۴۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد بست، اضافه كرد: مجموع درآمد مالیاتی، اوراق مالی، واگذاری دارایی ها و بنگاه ها و سایر جز منابع دولت به حساب می آید این در حالیست كه مجموع این اعداد ۱۵۰ هزار میلیارد تومان با مصارف دولت فاصله دارد. یعنی دولت با یك كسری بزرگ در حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان مواجه خواهد شد كه باید مشخص نماید از كدام منبع می خواهد این كسری را پوشش دهد.
این كارشناس اقتصادی افزود: دولت می تواند به سمت مواردی همچون دستكاری نرخ سایر حامل های انرژی، مولدسازی دارایی های دولت و یا افزایش انتشار اوراق مالی برود و یا اینكه هزینه های جاری را تا ۳۱۰ هزار میلیارد تومان كاهش دهد؛ در صورتی كه می خواهد حقوق كاركنان را تا ۱۵ درصد افزایش دهد و احیانا حقوق كارگران ۲۰ درصد رشد خواهد نمود از سویی دیگر هم شاهد تشدید نیازمندی های صندوق های بازنشستگی نسبت به امسال خواهیم بود. در واقع هر طور كه حساب می شود دولت نمی تواند با كمتر از ۳۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه را تنظیم كند.
فرصت های از دست رفته دولت
وی با اشاره به اینكه هنوز معلوم نیست دولت چگونه می خواهد كسری را پوشش دهد و امكان دارد بخشی را از درآمدهای حاصل از صادرات نفت تامین كنند، خاطرنشان كرد: متاسفانه دولت فرصت های پیش روی خویش را برای تامین منابع درآمدی از دست داد.
شقاقی شهری اضافه كرد: دولت فرصت هایی همچون اصلاح نظام مالیاتی، مولدسازی دارایی های دولت، بهبود وضعیت صندوق های بازنشستگی و اصلاح ساختارهای اداری را از دست داد در صورتی كه می توانست از این محل درآمدزایی خوبی داشته باشد.
دولت می توانست ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار میلیارد تومان مالیات كسب كند
این كارشناس اقتصادی اظهار داشت: بعنوان مثال دولت از محل گسترش پایه های جدید مالیاتی، اصلاح فرایندها و ساختارهای مالیات ستانی و كاهش فرار مالیاتی می توانست بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد كسب كند.
وی افزود: البته با عنایت به اتفاقاتی كه محور افزایش نرخ بنزین رخ داد، فكر نمی كنم سال آینده دولت در مورد سایر حامل های انرژی ریسك مجدد كند.
شقاقی شهری خاطرنشان كرد: در مجموع دولت تلاش خواهد نمود بخش عمده ای از كسری بودجه خویش را از راه اوراق مالی و بدهی پوشش دهد، اما ایراد كار اینجاست كه اگر این اوراق از یك حدی بیشتر چاپ شود در توان اقتصاد ایران نیست و به شكلی آینده فروشی به حساب می آید.
به گزارش فوری خرید به نقل از مهر، عدم تمركز ویژه دولت بر درآمدزایی از اصلاح ساختار حوزه های مختلف در حالیست كه بارها خود مسؤلان دولتی اعلام نموده اند كه در شرایط ویژه و جنگ اقتصادی هستیم و باید تدبیری اساسی برای گذر از این دوره بیاندیشیم اما با این وجود فرصت سوزی در ایجاد درآمدهای پایدار نشان داده است تدابیر جنگ اقتصادی هنوز در عرصه سیاست گذاری اقتصادی كشور، آنگونه كه باید بازتاب نیافته است.

1398/09/13
23:39:52
5.0 / 5
5298
تگهای خبر: اقتصاد , اقتصادی , حقوق , دولتی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
فوری خرید