یك مقام مسئول تشریح كرد:

جزئیات ارزیابی عملكرد دستگاههای اجرایی كشور در سال ۹۹

جزئیات ارزیابی عملكرد دستگاههای اجرایی كشور در سال ۹۹

به گزارش فوری خرید معاون نوسازی اداری سازمان اداری و استخدامی كشور، جزئیات بخشنامه ارزیابی عملكرد دستگاه‎های اجرایی كشور را در سال ۹۹ شرح داد.


به گزارش فوری خرید به نقل از سازمان اداری و استخدامی کشور، علاءالدین رفیع‎زاده ضمن اشاره به ابلاغ شاخصهای ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی در چارچوب ۶ محور اصلی و شاخصهای مطرح‎شده در ذیل محورها، تاکید کرد: شاخصهای عمومی برگرفته از برنامه های اصلاح نظام اداری دوره دوم و سیاست های کلی نظام اداری است که در چارچوب تفاهم ‎نامه مشترک قبلاً به دستگاههای اجرایی ابلاغ گردیده است. معاون نوسازی اداری سازمان اداری و استخدامی کشور در مورد معیارهای ارزیابی عملکرد دستگاه ها، به دو دسته از شاخصهای عمومی و اختصاصی اشاره نمود و اظهار داشت: شاخصهای عمومی در تمام دستگاههای اجرایی مشترک بوده و از تکالیف و وظایف عمومی آنها مانند تکالیف مندرج در قانون مدیریت خدمات کشوری، تصویب نامه های هیئت وزیران، بخشنامه ها و دستورالعمل های ابلاغی از جانب سازمان اداری و استخدامی کشور و … استخراج و با همکاری واحدهای تخصصی این سازمان که راهبر اصلی برنامه های مذکور هستند، نهایی و ابلاغ گردیده است. وی در مورد شاخصهای اختصاصی ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی، عنوان کرد: که این شاخص ها با در نظر گرفتن اسناد بالادستی، از منابع مختلف همچون قانون برنامه توسعه، قوانین مصوب مجلس، وظایف، مأموریت ها و اهداف تخصصی هر دستگاه تدوین شده است. معاون نوسازی سازمان اداری و استخدامی کشور خاطرنشان کرد: فرایند تدوین شاخصهای اختصاصی دستگاه ها به این صورت بوده است که پیشنهاد اولیه شاخص ها توسط دستگاههای متولی مبحث به استناد بند (ب) ماده (۳) آیین نامه اجرایی مواد (۸۱) و (۸۲) قانون مدیریت خدمات کشوری به سازمان اداری و استخدامی کشور ارسال شده و در نهایت با مشارکت دفاتر بخشی سازمان برنامه و بودجه کشور و همکاران حوزه ذی ربط در سازمان و برخی مشاوران تخصصی، نهایی و ابلاغ می شود. رفیع‎زاده در مورد محورهای اصلی ارزیابی در بعد شاخصهای عمومی بیان نمود: محورهای اصلاح ساختار سازمانی، توسعه دولت الکترونیک، مدیریت سرمایه انسانی، مدیریت بهره‎وری نظام اداری، توسعه فرهنگ سازمانی، ارتقای سلامت اداری و صیانت از حقوق مردم در نظام اداری و نظارت و ارزیابی در بخشنامه ابلاغی مورد تاکید قرار گرفته و عملکرد دستگاههای اجرایی با در نظر گرفتن محورهای مذکور مورد ارزیابی قرار می گیرد. وی محور توسعه دولت الکترونیک را با ضریب اهمیت ۲۵۰ امتیاز از ۱۰۰۰ امتیاز مهمترین محور مورد توجه در ارزیابی عملکرد سالجاری دانست و تاکید کرد: الکترونیکی‎کردن خدمات دولتی همچون شاخصهای اصلی ارزیابی عملکرد دستگاه ها است. رفیع‎زاده در مورد فرایند ارزیابی عملکرد دستگاه ها اظهار داشت: بر طبق این بخشنامه مقرر شده است گزارش خودارزیابی دستگاههای اجرایی در بعد شاخصهای عمومی تا آخر سال جاری از راه سامانه جامع مدیریت عملکرد دولت به سازمان اداری و استخدامی کشور ارسال شود؛ این سازمان هم با تشکیل کمیته های مربوط و با مشارکت امورهای تخصصی محورهای ارزیابی، گزارش خودارزیابی دریافتی و ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی را بررسی خواهد نمود. وی آخر اردیبهشت سال ۱۴۰۰ را بعنوان آخرین فرصت ارسال گزارش خودارزیابی دستگاه ها در بعد شاخصهای اختصاصی عنوان نمود و در مورد تفاوت تاریخ های دریافت گزارش های خودارزیابی دستگاه ها در ابعاد شاخصهای عمومی و اختصاصی توضیح داد: از آن جا که سالجاری آخرین سال اجرای برنامه جامع اصلاح نظام اداری دوره دوم (۱۳۹۹-۱۳۹۷) است، بنابراین شاخصهای عمومی ابلاغی می بایست عملکرد تجمیعی (سه ساله) دستگاههای اجرایی را در اجرای برنامه‎ جامع اصلاح نظام اداری به سازمان اداری و استخدامی کشور عرضه دهد؛ ازاین رو لازم است حداکثر تا آخر اسفندماه سالجاری گزارش مربوط در اختیار سازمان اداری و استخدامی کشور قرار گیرد تا بر مبنای برنامه‎ریزی به عمل آمده، امکان ارزیابی تا پیش از آخر دولت دوازدهم فراهم گردد. رفیع زاده یکی از علل اصلی تفکیک تاریخ های مذکور را عرضه فرصت بیشتر برای تهیه گزارش عملکرد شاخصهای اختصاصی که امکان دارد تا آخر اردیبهشت سال ۱۴۰۰ ادامه پیدا کند، دانست. معاون نوسازی اداری سازمان اداری و استخدامی کشور در مورد ارزیابی عملکرد واحدهای استانی دستگاههای اجرایی به نقش سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی استان ها اشاره و تاکید کرد: ارزیابی عملکرد واحدهای استانی توسط سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی استان ها با در نظر گرفتن شاخصهای عمومی و اختصاصی انجام خواهد گرفت. وی ضمن اشاره به نحوه تعامل دستگاههای اجرایی با سازمان اداری و استخدامی کشور در فرایند ارزیابی عملکرد بیان داشت: تمام مراحل ارزیابی به صورت کاملاً الکترونیکی انجام ‎شده و نیازی به حضور یا رجوع دستگاه ها به سازمان اداری و استخدامی کشور نیست. رفیع زاده در انتها ضمن اشاره به سال پایانی دولت دوازدهم و همینطور برنامه جامع اصلاح نظام اداری دوره دوم خاطرنشان کرد: مبحث ارزیابی عملکرد دستگاه ها بخصوص در بعد روش اجرای برنامه های اصلاح نظام اداری با عنایت به سال پایانی برنامه دولت مهم است؛ چون که هم عملکرد سه ساله دستگاههای اجرایی و میزان موفقیت آنها در اجرای برنامه های اصلاح نظام اداری را مشخص می کند و هم نتایج تحلیلی این ارزیابی می تواند نقاط قوت و ضعف برنامه ها و دستگاههای اجرایی را مشخص نماید تا مبنایی برای تدوین برنامه جدید اصلاح نظام اداری در دولت آینده باشد.


منبع:

1399/08/26
15:23:09
5.0 / 5
828
تگهای خبر: استخدام , تخصص , حقوق , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
فوری خرید