500 میلیون هزینه كردم و حمایت نشدم!

500 میلیون هزینه كردم و حمایت نشدم!

فوری خرید: لذت سوارشدن بر خودروی دومنظوره ای که هم خوراک گشت وگذار در دریا باشد و هم مناسب سیر و گردش در خشکی، بطور قطع تجربه ای هیجان انگیز خواهد بود.



به گزارش فوری خرید به نقل از ایسنا، روزنامه «خراسان» در ادامه نوشت: محمود مظلومی، مخترع خودروی دومنظوره آبی - خاکی است. با او درباره زمانی که جرقه این ایده در ذهنش خورده، پروسه ساخت و کاربردهای خودرواش، گفت و گو کرده ایم.

این خودرو را در پارکینگ خانه ام ساختم

مبتکر و فناور متولد بندر انزلی صحبتش را از ایده و طرح این پروژه و هفت ماه کار کارشناسی روی آن آغاز می کند و می گوید: «سال ۹۷ بود که ایده ساخت خودروی دومنظوره آبی - خاکی (خودروی دوزیست) به ذهنم آمد و از آنجائیکه چنین خودرویی در ایران وجود نداشت و من هم دغدغه رونق دادن به گردشگری شهرم و کمک به این صنعت را داشتم، تصمیم گرفتم این خودرو را بسازم. به خودم ایمان داشتم که می توانم این کار را انجام دهم و بنا بر این برای پشتیبانی از ایده ام به سراغ سازمان های مختلف رفتم ولی حمایتی ندیدم. سپس خودم دست به کار شدم و ذره ذره این کار را انجام دادم و اواخر سال ۹۸ تکمیلش کردم. من فقط یک مغازه تاسیسات دارم و این ایده را در پارکینگ خانه ام پیاده کردم».

خودروی دومنظوره ام ۲ موتور دارد

«پا در کفش خودروسازان کردم». مظلومی با این مقدمه کوتاه ادامه می دهد: «خودروی دومنظوره دیگری در ایران وجود ندارد و چند کشور دیگری هم که این نوع خودرو را دارند، در حقیقت کارخانه های خودروسازی شان آنرا تولید می کنند، آن هم به این علت که اضافه کردن آپشن شناوری به خودرو دشوار است. در حقیقت خودروسازان کشورهای صاحب این فناوری با شناورسازانشان همکاری مشترک دارند و خودرو های دوزیست را می سازند. من نخستین نفر در ایران هستم که چنین خودرویی می سازم. این خودرو دو موتور دارد که یکی مخصوص دریا و دیگری مخصوص خشکی است. به محض اینکه به ساحل برسد چرخ هایش آغاز به بازشدن و در کنار ساحل مسافرانش را پیاده می کند. وزن خودرو ۲ تن و ظرفیت سرنشینانش هم بین ۸ تا ۱۰ نفر است، ۵ متر طول و دو متر و ۲۰ سانتی متر عرض دارد و ارتفاعش هم ۳ متر و ۲۰ سانتی متر است».

آلودگی این خودرو برای دریا صفر است

هر مخترعی به دنبال دغدغه ها و اهدافی که برای خود تعریف می کند، پا به عرصه ابداع و اختراع می گذارد. مظلومی درباره انگیزه ها و اهدافش این طور می گوید: «انگیزه ام از ساخت خودروی دومنظوره این بود که توانایی ام را نشان دهم، به اقتصاد کشورم کمک کنم و همین طور امیدوارم اختراع من بهانه و تلنگری شود برای خودروسازانمان که ببینند و دست به کار شوند. در کنار همه اینها جذب توریست و رونق بخشیدن به این صنعت از دغدغه های ذهنی ام بود که خوشبختانه آنرا عملیاتی کردم و البته برای ساختش سختی های زیادی کشیدم. در ادامه راه هم قصد دارم شرکتی تاسیس کنم و این خودروی دومنظوره را گسترش دهم و هیدرولیکی اش کنم. در ضمن، این را هم بدانید قایق های موتوری و دوزمانه ای که در دریا هستند، اگزوزشان در آب است و آلودگی زیادی را وارد دریا می کنند. در همین دریای خزر بیش از یک میلیون قایق دوزمانه داریم که اگزوزشان در آب است اما خودرویی که من ساختم، اگزوزش بالاست و آلودگی دریایی ایجاد نمی کند و هیچ روغنی هم داخل دریا نمی ریزد».

واکنش مسئولان به اختراعم فقط در حد یک خنده بود

«متاسفانه چند نفر خودروی دوزیست را به نام خودشان ثبت کردند ولی نساختند». وی ادامه می دهد: «مسئولان گفته اند ما جهت بررسی اختراع شما نقشه کاملش را می خواهیم ولی من عملا نباید نقشه و فرمول کامل خودرو را به آنها ارائه بدهم چون این یک مسئله انحصاری است و امکان دارد بعدها خودشان بروند و از روی خودروام بسازند. واقعیت این است که بعضی مسئولان ما بی خیال و خوابند و روزی هم که برای رونمایی خودرو آمدند، واکنششان در حد یک خنده بود. حالا هم برای ساختش که از من حمایت نکردند، لااقل برای تولیدش یک حمایتی کنند. ۵۰۰ میلیون صرف ساخت این خودرو کردم. البته با پیگیری هایی که انجام دادم، در آینده نزدیک مجوز بهره برداری اش صادر می شود تا بعنوان نمونه به کار گرفته شود».

اطرافیانم می گفتند تو از عهده این پروژه بزرگ برنمی آیی

از وی درباره واکنش اهالی شهر و اطرافیانش هم درباره ساخت این خودرو می پرسم که می گوید: «اوایل که شروع کردیم همه ناامید بودند و می گفتند تو از عهده چنین پروژه بزرگی برنمی آیی! اما موقعی که ساخته شد از دوستان گرفته تا اهل فن همگی از ساخت چنین خودرویی خوشحال و شگفت زده شدند و می گفتند این اختراع افتخاری برای شهر و کشورمان است. خوشبختانه تا الان از سمت قایق داران محلی ناراحتی ندیدم و اینکه چرا درست کردی و نان ما را آجر می کنی؟! اما اگر به تولید انبوه برسد، بعید نیست عده ای سنگ اندازی کنند. هر از گاهی هم خانواده را برای تفریح با این خودرو بیرون می برم».

امکان ندارد این خودرو غرق شود

بیش از هر چیز در ساخت یک خودرو که از اهمیت بالایی برخوردار است، تامین جان مسافران و سرنشینان آنست که مظلومی درباره اش می گوید: «علاوه بر استفاده مسافران از جلیقه نجات، برای تامین هر چه بیشتر جانشان، از شش باک هوا استفاده کردم که در مواقع خطر و خدای نکرده اگر در دریا اتفاقی افتاد، بطور مثال تصادفی رخ داد، موتورش از کار افتاد یا با جداره سنگلاخی برخورد کرد، غرق نشود. بهتر بگویم شش باکی که روی خودرو تعبیه کردم، حکم جلیقه نجات را دارد و مسافران با امنیت کامل سوار می شوند. همین طور این شش باک قدرت شناوری اش را بیشتر می کند و در مواقع خطر، غرق نخواهد شد. خودرو ضدآب است و سقف و دیواره اش نفوذ آب ندارد. در حقیقت دور تا دور این ماشین ضدآب است. ماشین آنقدر سنگین است که موج دریا روی آن تاثیری ندارد. اگر بدنه اصلی اش هم سوراخ شود و آب داخل آن برود، شناور روی آب می ماند. از بالای سقف هم یک محفظه دارد که هوا وارد کابین و از جانب دیگر سوخت و ساز می شود و بیرون می رود».





منبع:

1399/10/19
22:54:56
0.0 / 5
680
تگهای خبر: اقتصاد , تجربه , خودرو , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱
فوری خرید