بیش از ۷۵ درصد بازار سیگار در اختیار برندهای خارجی

بیش از ۷۵ درصد بازار سیگار در اختیار برندهای خارجی

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران با اشاره به اینکه برمبنای قانون تجارت خارجی، شرکت های خارجی حداکثر می توانند 35 درصد سهم بازار را داشته باشد، اظهار نمود: این در حالیست که هم اکنون برمبنای آمار مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات، فقط دو شرکت اصلی خارجی تولید سیگار در کشور 65 تا 70 درصد بازار مصرف را در اختیار دارند.


سیاوش افضلی در گفت و گو با ایسنا، با اعلان اینکه تحقیق و تفحص از صنعت دخانیات حق نمایندگان است و درست است که استفاده شود، اشاره کرد: نکته ای که در این میان پنهان مانده این است در طرح تحقیق و تفحص فقط شرکت دخانیات مورد توجه قرار گرفته نه کل صنعت. این در حالیست که از سال ۱۳۹۱ بعد از اجرای خصوصی سازی و انتزاع وظایف حاکمیتی و واگذاری آن به وزارت صنعت، شرکت دخانیات بخش کوچکی از صنعت دخانیات ایران است، بطوریکه از گردش مالی ۴۰ هزار میلیارد تومانی صنعت دخانیات تنها ۱۰۰۰ میلیارد تومان، یعنی کمتر از ۱۰ درصد از آن مربوط به شرکت دخانیات است.
وی با اعلان اینکه لازم است مسئله سهم پایین شرکت دخانیات ایران از بازار هم مورد تحقیق و تفحص قرار گیرد، اظهار داشت: هم اکنون وضعیت تولید و سهم از بازار شرکت دخانیات ایران نسبت به دهه ۸۰ خوب نیست که باید دلیل آن مشخص شود. این در حالیست که قدمت صنعت دخانیات به نزدیک ۱۰۰ سال می رسد، گستردگی زیادی در سطح کشور دارد و معنای واقعی زنجیره صنعت همچون کشاورزی، عمل آوری و تولید خرمن تا تولید سیگار و فروش در این شرکت به وجود آمده است. همین طور باید وضعیت دقیق ۳۹ هزار میلیارد تومان گردش مالی، یعنی بیش از ۹۰ درصد از گردش مالی صنعت در شرکت های چندملیتی مشخص شود.
مدیرعامل شرکت دخانیات ایران با اشاره به صدور مجوزهایی در حوزه صنعت دخانیات از سال ۱۳۹۱ و رفع انحصار از این صنعت، اشاره کرد: حال حاضر ۷۰ تا ۸۰ درصد بازار سیگار در اختیار برندهای خارجی و نهایتاً ۱۴ درصد از بازار دخانیات در اختیار شرکت دخانیات ایران است که البته این رقم در سال قبل هفت درصد بوده است. البته با توجه به این که محصولات شرکت دخانیات ایران در کلاس C و D و در نتیجه ارزان است به لحاظ ریالی سهمی کمتر از ۱۰ درصد بازار دخانیات را به خود مختص کرده است.
چگونه شرکت های چندملیتی، گوی رقابت را از دست تولیدکنندگان سیگار ربودند؟
افضلی همین طور با اعلان اینکه وضعیت امروز شرکت دخانیات ایران نتیجه سیاست گذاری های یک دهه اخیر است که نیاز به تحقیق و تفحص دارد، اظهار داشت: در دهه ۸۰ عمده محصولات خارجی بوسیله قاچاق وارد کشور می شد، بدین سبب در سطح کلان طرحی تحت عنوان مبارزه اقتصادی با قاچاق شروع شد که برمبنای آن در یک بازه زمانی سه ساله حدود ۸۵ درصد بازار دخانیات به مدیریت دولت درآمد و هم زمان از برندهای داخلی حمایت شد، بطوریکه قرار بود شرکت های خارجی برای قسمتی از بازار سیگار تولید نماید که امکان تولید آن در داخل وجود نداشت. همین طور شرکت های خارجی حق نداشتند بطور مستقیم در ایران کارخانه تأسیس کنند و یا کارخانه های شرکت های ایرانی را خریداری نمایند، بلکه قرار بود ذیل شرکت دخانیات بعنوان شرکت ملی با بهره گیری از نیروی انسانی و انتقال تکنولوژی فعالیت کنند و همین طور بابت تولید هر پاکت سیگار در ایران به شرکت دخانیات ایران که بعنوان یک شرکت زیرمجموعه وزارت صنایع که نماینده دولت بود حق تولید پرداخت کنند.
این در حالیست که بگفته این مقام مسئول از سال ۱۳۹۱ به بعد شرکت های چندملیتی توانستند بطور مستقل در کشور فعالیت تولیدی داشته باشند، هر محصولی که می خواهند در کشور تولید کنند و مانند گذشته هم به دولت پرداخت نداشتند. همین طور هم اکنون عمده محصولات شرکت های خارجی، هم رده محصولات داخلی است. به عبارت دیگر شرکت های خارجی، حلقه سودده زنجیره صنعت دخانیات را در دست گرفتند، درحالی که هیچ نوع مسئولیتی در زمینه بخش کشاورزی و اشتغال نمی پذیرند و حتی خرمن آماده را به صورت ۱۰۰ درصد به کشور وارد می کنند و در سیگار پر می کند که مشابه واردات قطعات منفصله برای تولید خودرو است. به عبارت دیگر هم اکنون تمام هزینه صنعت دخانیات برای شرکت دخانیات و حلقه های سودده آن برای شرکت های خارجی است که لازم است این مساله هم در طرح تحقیق و تفحص مجلس بررسی شود.
وی همین طور با اشاره به لزوم واردات قسمتی از خرمن برای تولید سیگار، اظهار نمود: هیچ کشوری خرمن کامل برای تولید سیگار را در اختیار ندارد، اما شرکت های خارجی به طورکلی از توتون ها و خرمن های داخلی استفاده نمی کنند. همین طور در کشورهای دیگر تعرفه هایی برای واردات خرمن در نظر گرفته می شود که عدم استفاده از خرمن های داخلی جبران شود، اما در ایران این اتفاق نمی افتد.
افضلی همین طور با اشاره به اینکه برمبنای قانون تجارت خارجی، شرکت های خارجی حداکثر می توانند ۳۵ درصد سهم بازار را داشته باشد، اظهار نمود: این در حالیست که هم اکنون برمبنای آمار مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات، فقط دو شرکت اصلی خارجی تولید سیگار در کشور ۶۵ تا ۷۰ درصد بازار را در اختیار دارند.
این اظهارات در حالی مطرح می شود که انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی اخیراً اعلام نموده بود هم اکنون ۵۵ درصد بازار در اختیار برندهای بین المللی و ۴۵ درصد در اختیار تولیدکنندگان داخلی است.
سهم ۲۰ درصدی قاچاق در بازار سیگار
مدیرعامل شرکت دخانیات ایران با اشاره به سهم ۲۰ درصدی قاچاق سیگار از بازار مصرف داخلی کشور، اظهار نمود: ورود نهادهای نظارتی، قضایی و رسانه ملی به موضوع قاچاق سیگار و توجه ویژه به این آفت اقتصادی در کشور فرصت خوبی است، اما مبارزه با قاچاق فقط با سیاستگذاری حل وفصل نمی گردد و باید ابزارهای لازم برای مبارزه با قاچاق سیگار شامل لجستیک، نیروی انسانی و دانش لازم نیز وجود داشته باشد که شرکت دخانیات با تجربه دهه هشتاد خود می تواند در این مقوله به حاکمیت کمک نماید.
افضلی در آخر درباره شرایط کنونی شرکت دخانیات اظهار داشت: تولید شرکت دخانیات ایران در ۹ ماهه ابتدایی سال جاری ۳۰ درصد بیشتر از کل تولید سال ۱۳۹۸ بوده و پیش بینی می شود تا آخر سال نیز بیش از ۶۰ درصد افزایش تولید نسبت به سال قبل داشته باشد. فروش محصولات شرکت دخانیات نیز در ۹ ماهه سال جاری بیش از ۲۷ درصد نسبت به زمان مشابه سال قبل افزایش داشته است.



1399/10/28
17:37:09
0.0 / 5
1511
تگهای خبر: اقتصاد , اقتصادی , بازار , تجربه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
فوری خرید