گزارش فوری خرید؛
مجمع و آزمون بزرگ FATF
به گزارش فوری خرید اخبار انتشار یافته حاکی می باشد رئیس جمهور پیشنهاد داده ایران با این شرط که اطلاعات در ارتباط با دور زدن تحریم ها را به طرف مقابل ندهد، برنامه اقدامFATF را اجرا نماید. این پیشنهادچقدربا واقعیات سازگاراست؟
به گزارش فوری خرید به نقل از مهر، اخیرا محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در مصاحبه ای اعلام نموده رئیس جمهور پیشنهاد داده است که شرطی به لوایح در رابطه با FATF اضافه شود به این مضمون که ایران اطلاعات در ارتباط با دور زدن تحریم ها را به طرف مقابل ندهد (۱). او همینطور اطلاع داد همچنان اقلیتی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت معتقدند می توان با چنین شرطی، همکاری با FATF را پیگیری کرد! در مقابل اکثریت اعضای مجمع معتقدند چنین شروطی پذیرفته نخواهد شد. اما آیا چنین پیشنهادی باتوجه به حقیقت های موجود، قابل اجراست؟ FATF، نهادی تحت سلطه آمریکاست و در جهت اهداف سیاسی این کشور عمل می کند جریان حامی FATF و رئیس جمهور باید توجه داشته باشند که گروه اقدام ویژه مالی (FATF) همچون سایر نهادهای بین المللی، تحت سلطه آمریکا قرار دارد و این کشور برای اعمال فشار ضد کشورهای غیرهمسو با سیاست هایش، از این نهادها سو استفاده می نماید. نگاهی به مأموریت های FATF نشان میدهد این نهاد بیشتر برای تأمین دغدغه های آمریکا بنا شده است نه دغدغه های جامعه بین الملل. تنها ایران و کره شمالی که با آمریکا مشکل دارند در فهرست سیاه FATF قرار گرفته اند! این در حالیست که عربستان بعنوان مهم ترین تأمین کننده منابع مالی تروریست های داعش، جزو کشورهای همکار و بدون ریسک به حساب می آید! بعنوان نمونه در سال ۲۰۰۱ و بعد از حملات ۱۱ سپتامبر، مأموریت مبارزه با تأمین مالی تروریسم به مأموریت های FATF اضافه شد! همینطور در سال ۲۰۱۲ و بعد از آنکه قطعنامه های تحریمی ضد ایران و کره شمالی توسط کشورهای دیگر جدی گرفته نشد، با تلاشهای آمریکا، مأموریت مبارزه با تأمین مالی سلاح های کشتار جمعی هم به مأموریت های FATF اضافه شد! الان هم در بین همه کشورهای جهان، به صورت کاملاً اتفاقی (!) تنها ایران و کره شمالی که با آمریکا مشکل دارند در فهرست سیاه FATF قرار گرفته اند! این در حالیست که عربستان بعنوان مهم ترین تأمین کننده منابع مالی تروریست های داعش، جزو کشورهای همکار و بدون ریسک به حساب می آید! سلطه آمریکا بر FATF در کنار غلبه رویکردهای سیاسی در تصمیمات FATF حرف امروز و روز گذشته نیست، بلکه از سال ها پیش این مورد برای هر ناظر آگاهی واضح بوده تا آنجا که حتی در بیانیه وزارت اقتصاد دولت تدبیر و امید هم به این مورد اذعان شده است. در این بیانیه که بعد از نشست عمومی اعضای FATF در تیر ۹۶ پخش شده، آمده است: «اکثریت اعضا شامل عموم کشورهای اروپایی، روسیه، چین، برزیل، آفریقای جنوبی، کانادا، استرالیا، ژاپن، نیوزیلند و مکزیک تدابیر متخذه و توفیقات حاصله را در حوزه های مزبور کافی و حتی شایان توجه ارزیابی کرده و خواستار لغو کامل اقدامات مقابله ای شدند، اما معدود کشورهایی شامل آمریکا، آرژانتین، رژیم صهیونیستی و نماینده شورای همکاری خلیج فارس بدون استدلال فنی و صرفا بر اساس انگیزه های سیاسی خواستار اعمال مجدد اقدامات مقابله ای ضد کشورمان بودند که در نهایت تصمیم به تعلیق (و نه لغو) اقدامات مقابله ای ضد ایران شد.» (۲) راهبرد تحریمی آمریکا ضد ایران و نقش FATF در مؤثر کردن تحریم ها مبحث دیگری که در تحلیل پیشنهاد رئیس جمهور حائز اهمیت می باشد، توجه به راهبرد کلان آمریکا در مقابل ایران است. سال هاست که استفاده از تحریم های اقتصادی و بخصوص تحریم های بانکی بعنوان یک راهبرد اصلی در مقابله با ایران در دستور کار وزارت خارجه و خزانه داری آمریکا قرار دارد. با این وجود تحریم ها تنها زمانی می توانند مؤثر واقع شوند که امکان دور زدن آنها وجود نداشته باشد. آمریکا در سالهای اخیر برای کشف و مسدود کردن راه های دور زدن تحریم، هزینه های زیادی را متحمل شده، اما توفیق چندانی نداشته است. بعنوان نمونه وزارت خزانه داری آمریکا در سال ۱۳۹۷ برای پیشگیری از دور زدن تحریم ها، مبادرت به تأسیس شعبه منطقه ای در کشورهای حاشیه خلیج فارس معروف به TFTC کرده بود (۳). آمریکا در سالهای اخیر برای کشف و مسدود کردن راه های دور زدن تحریم، هزینه های زیادی را متحمل شده، اما توفیق چندانی نداشته است… بنا بر این با هدف مؤثر کردن تحریم های خود، ایران را تحت فشار قرار می دهد تا برنامه اقدام FATF را به صورت کامل اجرا کرده و زیرساخت های لازم جهت به اشتراک گذاری اطلاعات را ایجاد نماید همینطور به قول فلاحت پیشه، رئیس اسبق کمیسیون امنیت ملی مجلس، مأموران وزارت خزانه داری آمریکا در بانکهای کشورهایی همچون ترکیه و هند مستقر هستند تا بانکهای این کشورها را برای قطع رابطه با ایران تحت فشار بگذارند (۴). وزارت خارجه آمریکا حتی جایزه ۱۵ میلیون دلاری برای عرضه اطلاعات در زمینه چرخه مالی سپاه پاسداران تعیین کرده بود (۵). علیرغم همه این اقدامات، ایران همچنان از راه مسیرهای غیررسمی، تحریم ها را دور می زند؛ به همین جهت آمریکا برای پیشبرد راهبرد تحریم بخصوص تحریم های مالی و بانکی، نیازمند ایجاد زیرساخت هایی است که امکان رصد نقل و انتقالات مالی را فراهم سازد و این امر از راه FATF و استانداردهای تعریف شده ی این نهاد میسر می گردد. به عبارت دیگر، آمریکا با هدف مؤثر کردن تحریم های خود، ایران را تحت فشار قرار می دهد تا برنامه اقدام FATF را به صورت کامل اجرا کرده و زیرساخت های لازم جهت به اشتراک گذاری اطلاعات را ایجاد نماید. همسویی FATF و سیاست های تحریمی آمریکا به قدری آشکار است که حتی مقامات آمریکایی هم ابایی از گفتن آن ندارند. بعنوان نمونه استیون منوچین وزیر خزانه داری دولت ترامپ در روز پایانی نشست FATF در تیر ۹۸ می گوید: «سرانجام، تحت ریاست ایالات متحده آمریکا، FATF روش هایی را آزمایش کرد که استانداردها بتوانند به صورت مؤثر در مورد تهدید تأمین مالی اشاعه سلاح های کشتار جمعی، مبارزه کنند. کشورهای یاغی، تروریست ها، و سندیکاهای جنایی بین المللی به صورت فزاینده ای در دور زدن تحریم ها و سایر اقدامات پیشگیرانه، به منظور ادامه توسعه اشاعه گری سلاح های کشتار جمعی خبره و ماهر شده اند. من این سازمان را تشویق می کنم تا کارهایی را که در اینجا انجام شد، به منظور اطمینان از اینکه خط مشی ها و کنترل های شبکه جهانی FATF به صورت مؤثر مواجهه با این تهدید تکامل یافته را تکمیل کند» (۶). در چنین شرایطی بسیار ساده اندیشی است که خیال نماییم با قرار دادنِ شرط عدم افشای اطلاعات مربوط دور زدن تحریم ها می توان همکاری با FATF را تداوم بخشید! همکاری با FATF چگونه راه های دور زدن تحریم را می بندد؟ بر مبنای بندهای ۲۴ و ۲۷ برنامه اقدام، FATF از ایران می خواهد واحد اطلاعات مالی(FIU) دارای استقلال عملیاتی بالایی باشد و هیچ محدودیتی در زمینه عرضه اطلاعات تراکنش های مشکوک به واحدهای اطلاعات مالی کشورهای درخواست کننده نداشته باشد. علیرغم اقداماتی که ایران تابحال در جهت همکاری با FATF انجام داده است، FATF همچنان اقدامات ایران را در زمینه اعطای استقلال عملیاتی به FIU ناکافی دانسته است. این مورد در چند نشست اخیر FATF درباره ایران به صراحت بیان شده است. این بدین معناست که FATF هر فیلتر و مانعی را در راه افشای اطلاعات تراکنش های مشکوک، غیر قابل قبول می داند. FATF هر فیلتر و مانعی را در راه افشای اطلاعات تراکنش های مشکوک، غیر قابل قبول می داند برخی حامیان FATF در داخل کشور وانمود می کنند FATF تنها به دنبال کنترل مجاری رسمی نقل و انتقالات مالی، یعنی سیستم بانکی است و چون ایران در شرایط تحریمی از مسیرهای غیررسمی مبادلات مالی خویش را انجام می دهد، همکاری با FATF ضرری برای ایران ندارد! (۷) این استدلال هم کاملاً خلاف واقع است. چونکه مسیرهای غیررسمی نقل و انتقالات مالی، استفاده از سیستم صرافی ها و جابجایی وجوه نقد است که FATF برای کنترل هر دوی این مسیرها استانداردهایی تعریف کرده و سفارش هایی را مطرح نموده است. در همین راستا، دو بند از برنامه اقدام FATF، در ارتباط با کنترل و نظارت بر صرافی هاست (۸). مسیرهای غیررسمی نقل و انتقالات مالی، استفاده از سیستم صرافی ها و جابجایی وجوه نقد است که FATF برای کنترل هر دوی این مسیرها استانداردهایی تعریف کرده و سفارش هایی را مطرح نموده است همینطور بر مبنای بند ۲ ماده ۷ کنوانسیون پالرمو، کشورهای عضو باید انتقال مبالغ بزرگ پول نقد و اوراق بهادار را هم رصد کنند و در صورت نیاز اطلاعات آنها را افشا نمایند (۹). این بدین معناست که ایران در صورت همکاری با FATF ملزم به کنترل، رصد و افشای اطلاعات در ارتباط با مسیرهای غیررسمی نقل و انتقالات مالی خواهد شد و در این شرایط تحریمی، راه های تنفس اقتصاد ایران را هم به دست خود مسدود خواهد کرد! ایران یک مرتبه در سال ۹۷ تجربه افشای اطلاعات صرافیهای در رابطه با دور زدن تحریم ها را داشته است. در سال ۹۷ ایران در جهت همکاری با FATF اطلاعات ۴۰۰ صرافی فعال در دبی را که با ایران همکاری می کردند، افشا کرد و به دنبال آن، این صرافی ها شناسایی و تحریم شدند! ایران یک مرتبه در سال ۹۷ تجربه افشای اطلاعات صرافیهای در رابطه با دور زدن تحریم ها را داشته است. در سال ۹۷ ایران در جهت همکاری با FATF اطلاعات ۴۰۰ صرافی فعال در دبی را که با ایران همکاری می کردند، افشا کرد و به دنبال آن، این صرافی ها شناسایی و تحریم شدند! باآنکه بانک مرکزی نسبت به خبر افشای این اطلاعات سکوت کرد، اما وزارت اقتصاد تلویحاً اصل این خبر را تأیید کرده و تنها تعداد صرافیهای اعلام شده را تکذیب نمود! (۱۰). اما در بهمن ماه ۹۸ سید محسن قمصری، مدیر سابق امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران، در ضمن مصاحبه ای با خبرگزاری مهر، اخبار مطرح شده درباره افشای اطلاعات صرافی ها را تأیید کرد (۱۱). از مجموع آنچه گفته شد مشخص می شود کارکرد FATF برای ایران، ایجاد زیرساخت های لازم جهت شناسایی مسیرهای دور زدن تحریم است و فشار آمریکا و همپیمانان او به ایران جهت همکاری با FATF هم در جهت همین هدف است. ازاین رو پیشنهاد عدم افشای اطلاعات در ارتباط با دور زدن تحریم ها هیچگاه امکان عملیاتی نداشته و تنها ایران را وارد یک تعهد یک طرفه خواهد نمود و پرونده های حقوقی جدیدی را ضد ایران خواهد گشود. امید است که اعضای محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام با ریسمان پوسیده چنین پیشنهادی در چاه FATF فرو نروند.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب