گزارش فوری خرید؛

پیش گیری از وقوع زمین خواری توسط سامانه مدیریت زمین

پیش گیری از وقوع زمین خواری توسط سامانه مدیریت زمین

فوری خرید: استقرار پنجره واحد مدیریت زمین، ضمن کاهش پیچیدگی صدور مجوزها، جلوگیری از سردرگمی مردم و اتلاف زمان، امکان نظارت سیستمی بر رعایت قوانین و مقررات کشور را درباب صدور مجوزها فراهم می آورد.



به گزارش فوری خرید به نقل از مهر محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور اخیراً با حضور در یک برنامه تلویزیونی گفت: در طول سال ۹۹ بیش از ۱۵۷ هزار و ۸۰۰ ویلا و خانه بدون مجوز در کشور بنابر احکام صادره از دادگاه ها، تخریب شده است.
بنابر اظهارات وی این اقدامات به جهت «بازگرداندن حقوق بیت المال» و مقابله با «زمین خواری» صورت گرفته است. البته منتظری به این مسئله نیز اشاره نمود که ایرادات قانونی، بسترساز تخلفات بوده و قوانین باید به شکلی تنظیم و اصلاح گردد که عمدتا پیشگیرانه باشد و اجازه داده نشود که تخلفی صورت گیرد.
دادستان کل کشور معتقد می باشد که دستگاه های ذی ربط در بخش مقابله با زمین خواری باید به تکالیف و وظایف قانونی خود عمل کنند و چنانچه این مهم صورت گیرد، شاهد این تعداد پرونده در دستگاه قضائی نخواهیم بود.
لزوم بکارگیری سامانه های هوشمند برای مقابله با مفاسد حوزه زمین
متأسفانه به سبب شرایط فعلی فضای اقتصادی کشور، بازدهی زمین برای کارهای کشاورزی به نسبت سایر فعالیت ها بسیار پایین است؛ همین مورد باعث شده سرمایه گذاران به دیگر کاربری های زمین سوق پیدا کنند. به همین دلیل تصرفات و تغییرات کاربری بدون مجوز به یکی از متداول ترین تخلفات حوزه زمین در کشور تبدیل گشته است که این امر تأثیر مستقیمی بر کشاورزی، اقتصاد و محیط زیست کشور دارد.
این در حالی است که به زعم کارشناسان و مسئولان ذیربط با بکارگیری تعدادی از ابزارهای ضدفساد و هوشمندسازی پروسه مقابله با زمین خواری، می توان تا حد زیادی از وقوع اینطور تخلفات جلوگیری کرد.
به گفته مسعود منصور رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور، استقرار «سامانه پنجره واحد مدیریت زمین» به موازات طرح «کاداستر» می تواند ارتباط سیستمی و تبادل استعلامات بین دستگاهی بمنظور مبارزه با زمین خواری را به شکل قابل توجهی تسهیل کند.
در همین راستا برمبنای مصوبات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در آذرماه ۹۷، سازمان فناوری اطلاعات وابسته به وزارت ارتباطات ظرف مهلت ۶ ماهه موظف به پیاده سازی سامانه مدیریت زمین شد. طی سالهای اخیر ضرورت پیاده سازی این سامانه که رسالت ضابطه مند کردن امور زمین در کشور را بر عهده دارد بارها از جانب رسانه ها گوشزد شده بود و نسبت به تأخیر متولیان در انجام تکالیف قانونی انتقادات بسیاری صورت گرفت.
سرانجام بعد از مدت ها انتظار، سامانه پنجره واحد مدیریت زمین در روز دوشنبه ۱۸ اسفندماه رونمایی گردید. بگفته مقامات وزارت ارتباطات هم اکنون این سامانه بصورت پایلوت در استان قزوین مورد استفاده قرار خواهد گرفت و بهره برداری از تمام ظرفیت های این سامانه در بهار ۱۴۰۰ امکان پذیر خواهد بود.
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور با حضور در مراسم رونمایی از این سامانه بیان کرد: راه اندازی سامانه پنجره واحد مدیریت زمین یکی از با اهمیت ترین اقدامات برای مقابله با زمین خواری است.
همچنین بگفته محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، تا ۲۷ اردیبهشت سال آینده همه دستگاهها سامانه مدیریت زمین متصل خواهند شد و بعد از این اتفاق، این سامانه در سراسر کشور اجرائی می شود و پلتفرمی که نقش مهمی در جلوگیری از فساد و زمین خواری دارد به اجرا گذاشته می شود.
اصلاح پروسه دریافت مجوزها توسط سامانه پنجره واحد مدیریت زمین
در حال حاضر روند مجوزهای ساخت وساز و استعلامات حوزه زمین و مسکن با دو مشکل اساسی روبرو است؛ از یک طرف فقدان یک سیستم یکپارچه برای رصد و رهگیری مجوزها و استعلامات بمنظور مقابله با مجوزهای غیرقانونی مشهود و قابل لمس و از جانب دیگر، عدم وجود اعتبار کافی اسناد و پروانه های کاغذی سبب ایجاد بستر بروز تخلفاتی نظیر جعل سند می شود. به همین دلیل سامانه الکترونیکی «پنجره واحد مدیریت زمین» در دستور کار دولت قرار گرفت.
کاظم پالیزدار، رئیس دبیرخانه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، معتقد می باشد که با ایجاد پنجره واحد مدیریت زمین میان دستگاه های اجرائی می توان از بروز فساد، جعل اسناد جلوگیری کرد.
پایش اراضی ملی توسط فناوری های نوین
یکی دیگر از کاربردهای استفاده از سامانه پنجره واحد مدیریت زمین، استفاده از تکنولوژی ها و فناوری های روز برای پایش کاربری ‎های زمین بصورت آنلاین است. به طوریکه این خدمات آنلاین در اختیار دستگاه ‎های متولی زمین قرار می گیرد تا زمان برخورد با متخلفین کوتاه شود. «کاهش هزینه حفاظت از اراضی کشور»، «افزایش راندمان گشت های حفاظت از اراضی» و «کاهش انگیزه وقوع تخلفات حوزه زمین» از دیگر مزایای اجرای این سامانه است.
عملکرد این سامانه به شکلی است که بعد از پردازش تصاویر ماهواره ای، ضمن شناسایی تغییرات ایجاد شده، دستگاهی که متولی حفاظت از اراضی در محل وقوع این تغییرات است را باخبر می کند. بعد از تأیید موارد شناسایی شده توسط کارشناسان خبره، گزارش وقوع تخلف به همراه مکان دقیق آن به واحدهای گشتی اعلام می شود تا با حضور در محل موردنظر ضمن تأیید تخلف از وقوع آن جلوگیری نمایند.
کاهش تداخل وظایف حاکمیتی سازمان های دولتی
بر اساس اظهارات مازیار مباشری مدیرکل دفتر تدوین ضوابط فنی و مقررات دولت الکترونیکی، پنجره واحد مدیریت زمین، سامانه ای است که مدیریت گردش اطلاعات بین سازمان های در رابطه با ارائه خدمات در حوزه اراضی و املاک را تسهیل می کند.
این سامانه به متقاضیان امور در رابطه با اراضی و املاک کشور امکان می دهد تا کلیه مجوزهای قانونی در رابطه با فعالیت خودرا بوسیله یک سامانه واحد دریافت کنند؛ همین طور موارد تبانی بین زمین خواران و متخلفین دستگاه های اجرائی به شکل محسوسی کاهش می یابد و تداخل وظایف بین دستگاهی و تصمیم گیری های سلیقه ای به نرخ حداقل می رسد.
به گزارش فوری خرید به نقل از مهر، «برنامه اجرائی پروژه استقرار پنجره واحد سامانه مدیریت زمین» همچون پروژه های دولت الکترونیک در سال ۱۳۹۶ بوده است که بعد از تصویب در هیئت وزیران با امضای رؤسای سازمان های اداری و استخدامی کشور و برنامه و بودجه و وزیر ارتباطات فناوری اطلاعات بعنوان یکی از ۲۳ پروژه اولویت‎دار دولت الکترونیک مصوب هیئت وزیران، برای پیاده ‎سازی به وزرات ارتباطات ابلاغ گردید.
به نظر می رسد، با استقرار این سامانه ضمن کاهش پیچیدگی صدور مجوزهای حوزه زمین، جلوگیری از سردرگمی مردم و اتلاف زمان، امکان نظارت سیستمی بر رعایت قوانین و مقررات کشور درباب صدور مجوزهای مربوط به زمین و املاک فراهم خواهد شد.


منبع:

1400/01/22
13:11:05
5.0 / 5
1407
تگهای خبر: آنلاین , استخدام , اقتصاد , اقتصادی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
فوری خرید