رئیس سازمان بورس مطرح كرد؛

خودروسازان برای گذر ازقیمت گذاری دستوری به دیوان عدالت شکایت کنند

خودروسازان برای گذر ازقیمت گذاری دستوری به دیوان عدالت شکایت کنند

به گزارش فوری خرید رئیس سازمان بورس اظهار داشت: مدیران خودروسازی نسبت به سهامداران مسئولیت دارند ازاین رو برای صیانت از حقوق سهامداران و گذر از قیمت گذاری دستوری به مراجع قانونی همچون دیوان عدالت طرح شکایت کنند.



به گزارش فوری خرید به نقل از بازار سرمایه، محمدعلی دهقان دهنوی در پنجمین میز صنعت، با اشاره به این که عمده مشکلات و چالش های مطرح شده از جانب شرکت کنندگان در این نشست حول محور قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو بوده و هم اکنون این مساله بزرگ ترین دغدغه فعالان این صنعت است، گفت: مدیران صنعت خودرو نسبت به سهامداران مسئولیت دارند ازاین رو در امتداد صیانت از حقوق سهامداران و گذر از قیمت گذاری دستوری، باید اقداماتی جدی انجام دهند و لازم است برای رفع این چالش از راه طرح شکایت به مراجع قانونی ازجمله دیوان عدالت، هیأت تجدید نظر شورای رقابت و دیگر محاکم قضائی در اسرع وقت اقدام نمایند.
وی با تاکید بر اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار هم از مسئولیت خود نسبت به اجرای قوانین حاکمیت شرکتی فروگذار نخواهد کرد و عملکرد مدیران مزبور را در این راستا بررسی نموده و در صورت عدم اقدام جدی برخورد خواهد کرد، اضافه کرد: در همین راستا و با هدف طرح بهتر و عرضه چالش ها و مشکلات صنعت خودرو و قطعه سازی به شورای رقابت، برای این جلسه هم از آقای شیوا رئیس شورای رقابت دعوت شد اما متأسفانه ایشان در جلسه حضور نیافته و باوجود تاکید سازمان بورس در خصوص معرفی نماینده ای از جانب ایشان، نماینده ای هم از جانب شورای رقابت در جلسه حضور نیافت.
لزوم حذف قیمت گذاری دستوری در صنایع

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با یادآوری این نکته که مدیران صنعت خودرو و قطعه سازی باید درخواست خویش را از رئیس جمهور مطرح کنند، اظهار داشت: جناب آقای رئیسی صراحتاً بر ضرورت حذف قیمت گذاری دستوری در صنایع و لزوم پشتیبانی از بورس تاکید کرده اند و در ابتدای شکل گیری دولت اگر فعالان این صنعت بتوانند درخواست خویش را به شکل مناسبی پیش برده و طرح کنند، حائز اهمیت می باشد بخصوص که خوشبختانه هم اکنون فضای مناسبی برای پیگیری موارد مرتبط فراهم گشته است و وزرای جدید صمت و اقتصاد هم تا هفته آتی مستقر خواهند شد.
وی اضافه کرد: ازاین رو مدیران صنعت خودروسازی و قطعه سازان که منافع سهام داران شأن مورد ظلم واقع شده باید نسبت به عرضه درخواست خود به مسؤلان و اندیشیده شدن تمهیدات ویژه در این عرصه اقدام نمایند که در این راه ضمن هماهنگی و همراهی با یکدیگر لازم است از فضای رسانه ای و ارتباطی هم جهت ایجاد گفتمانی ویژه به بهترین وجه استفاده کنند.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه با اشاره به مبحث آزادسازی واردات خودرو و اثرات آن بر روی صنعت خودروسازی داخلی که از جانب برخی شرکت کنندگان در این نشست عنوان شد، اضافه کرد: آزادسازی باید در همه ابعاد صورت گیرد و نمی توان انتظار داشت در یک بخش آزادسازی صورت گرفته و در بخش دیگر محدودیت ایجاد شود.
وی اضافه کرد: به صورت کلی باید آزادسازی در همه جنبه ها اتفاق بیافتد. نمی توان از یک طرف فضا را محدود کرده و مبحث واردات خودرو را به سبب نیاز ارزی و نگرانی از تقاضا محدود کرده و از طرف دیگر خودروساز را به بهانه بازار انحصاری شامل قیمت گذاری دستوری کرد و در عین حال از او انتظار داشت مواد اولیه را از راه بازار آزاد تأمین کند.
حبس سرمایه های ملی
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در انتقاد از قیمت گذاری دستوری خودرو اظهار داشت: متأسفانه قیمت گذاری اگر منجر به افزایش رفاه عموم مردم شده بود شاید کمی قابل دفاع بود اما هم اکنون قیمت گذاری دستوری نه تنها منجر به افزایش رفاه مردم نشده بلکه در نهایت سبب شده تا خودرو در بازار آزاد بسیار بالاتر از نرخ های تعیین شده به مردم ارائه شود ضمن این که بخش عمده ای از تولیداتی که در چارچوب لاتاری مضحک فروخته می شود هم در پارکینگ ها احتکار می شود که این امر به شکلی حبس سرمایه های ملی است.
وی بابیان این که نتیجه قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو نه تنها باعث افزایش رفاه مردم نشده بلکه با صدمه به بنیان تولید، زیان سهامداران شرکتهای تولیدکننده خودرو را در برداشته است، اضافه کرد: لازم است سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت بورس تهران و فرابورس ایران هم بیشتر از آنچه تابحال در جهت حذف موانع و چالش های تولید قدم برمی داشتند، تلاش کنند تا زودتر مشکلات ایجادشده برطرف شود.
تأمین مالی زنجیره تولید صنعت خودروسازی از راه بازار سرمایه
وی یکی از کارکردهای بازار سرمایه را کمک به تأمین مالی زنجیره تولید در صنعت خودروسازی و بهره مندی از ابزارهای موجود همچون اوراق بدهی و اوراق «گام» دانست و اظهار داشت: بازار سرمایه علاوه بر اوراق و ابزارهای موجود، این امکان را دارد تا از راه طراحی ابزارهای جدید و متناسب با صنعت خودرو و قطعه سازی، به این صنعت کمک نماید ضمن این که میتوان از راه نهادهای مالی بخصوص تأمین سرمایه ها برای توسعه فضای تأمین مالی زنجیره تولید کمک گرفت. تأمین سرمایه ها می توانند ضمن طراحی محصولات جدید مالی برای آن محصول بازاریابی کرده و از این طریق جریان مالی از سمت بازار سرمایه به سمت صنعت خودرو را تقویت نمایند.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی اضافه کرد: بازار سرمایه این آمادگی را دارد تا قطعه سازان را هم در امتداد توسعه بازارهای صادراتی، افزایش ظرفیت تولید و بازارهای فعلی و نهایتا بزرگ تر شدن واحدهای تولیدی از راه جذب سرمایه یاری کند.
دهقان دهنوی به لزوم بازارگردانی ناشران خودرویی در بورس اشاره کرده و اظهار داشت: تمامی ناشران باید در بازار سرمایه نسبت به سهم خود مسئولیت پذیری داشته باشند و همان گونه که در زمان رونق از بازار سرمایه در جهت فروش سهام، افزایش سرمایه و تأمین مالی بهره می برند در زمان رکود بازار هم باید از راه بازارگردانی به پشتیبانی از سهم خود بپردازند و مسئولیت پذیر باشند.
وی اظهار داشت: بازارگردانی به معنای انتقال سرمایه از خطوط تولیدی به بازار نیست بلکه به معنای آن است که ناشر به دنبال حفظ اعتبار و جایگاه سهام خود در بازار باشد و با این کار ضمن پشتیبانی از سهم خود به شکلی روی برند سهم خود سرمایه گذاری می نماید.
رئیس سازمان بورس بابیان این که قبول دارم تأمین مالی از راه بازار سرمایه نسبت به نظام بانکی بروکراسی پیچیده تر و سخت تری دارد اظهار داشت: این به سبب ماهیت بازار سرمایه است چونکه در بازار سرمایه سازمان بورس بعنوان نهاد ناظر، وظیفه دارد تا از شفافیت و صحت تأمین مالی انجام شده اطمینان حاصل کند از این رو لازم است تا در این راه با دقت و ظرافت بیشتری عمل شود. باآنکه سازمان بورس در تلاش است تا با تدوین دستورالعمل ها و روندهایی مشخص، فرایندها و بروکراسی های موجود در بازار سرمایه را برای ناشران و دیگر فعالان بازار کوتاه تر و آسان تر کند.
وی در انتها خواهان آن شد تا در جلسات بعدی در رابطه با صنعت خودرو و قطعه سازی، موضوعات و چالش ها با حضور کارشناسان، نمایندگان نهادهای تصمیم گیرنده ازجمله شورای رقابت و دیگر دست اندرکاران این صنعت مجدداً بررسی و راهکارهای پیش رو و اقدامات و مکاتبات صورت گرفته، دقیق تر و جامع تر موردبحث و بررسی قرار گیرد تا نهایتا زمینه کسب نتایج عملیاتی در امتداد بهبود صنعت و پشتیبانی از حقوق سهامداران و سرمایه گذاران در این صنعت برقرار شود.


منبع:

1400/05/27
23:54:10
5.0 / 5
230
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴
فوری خرید