از نابسامانی در توزیع تا مخالفت با واردات

از نابسامانی در توزیع تا مخالفت با واردات

به گزارش فوری خرید در یک میزگرد تخصصی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی از نبود کالا به اندازه کافی در سطح عرضه انتقاد نمود و دبیرکل انجمن صنفی لوازم خانگی ضمن اشاره به چشم انداز تولید ۲۵ میلیون دستگاه لوازم خانگی در سال ۱۴۰۰، اظهار داشت که اما اگر باردیگر درهای واردات باز شود، تلاش چند ساله تولیدکنندگان از بین می رود.


به گزارش فوری خرید به نقل از ایسنا، اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی، در میزگرد تخصصی با مبحث «حمایت از تولید داخل و تأثیر واردات کالاهای خارجی در صنعت لوازم خانگی»، اظهار نمود: شرایط صنعت لوازم خانگی در سال ۱۴۰۰ با چهار سال قبل تفاوت معناداری پیدا کرده است. در سال ۱۳۹۶ معتقد بودم باید واردات موازی برای به سرانجام رسیدن تولید صورت گیرد. چون که آن زمان کیفیت و و تنوع تولیدات داخلی کمتر بود.
وی با تکیه بر ضرورت واردات تکنولوژی، مواد اولیه و تجهیزات و بروزرسانی دستگاه ها، اظهار داشت: شرکتهای دانش بنیان باید ذائقه مردم را بررسی نمایند. در چهار دهه اخیر هیچ راهبردی در صنعت لوازم خانگی وجود نداشته و تولیدکننده همیشه متضرر بوده است. سوال من این است که این انجمن های موازی به چه دلیل شکل گرفته است. اگر هدف مان تولید و برند ملی است باید همه این انجمن ها یکی شوند. چرا در این چهار سال قبل توزیع کنندگان دیده نشدند؟ ما همین هم اکنون به سمت انحصاری فروختن کالا رفته ایم.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان لوازم خانگی ضمن اشاره به خروج سرمایه در دولت قبلی، خاطرنشان کرد: اما با این وجود تولیدکنندگان همچنان کارآفرینی کردند و زیر بار بدهی رفتند. اگر تولید داریم چرا در سطح عرضه نمی آید. مگر می شود ۱۸ درصد بهره بدهید و بعد با ۴ درصد کالا را بفروشید. مسیری که برای صنعت لوازم خانگی تا کنون رفته ایم اشتباه بوده است. چرا امروز نباید در سطح عرضه کالا باشد و بعد کالا در تعاونی ها به قیمت لیزینگ فروخته شود؟ دغدغه ما این است که در سطح عرضه کالا نیست. مشکل این است که انحصار طلبی و خود بزرگ بینی در صنعت لوازم خانگی ایجاد مشکل کرده است. چرا امروز یک قلم کالای لوازم خانگی با یک قیمت صادر می شود و با یک قیمت دیگر عرضه می شود؟ اسم توزیع کنندگان در هیچ اساسنامه ای نیست و فقط بعنوان میهمان در جلسات حضور دارند.
چشم انداز تولید ۲۵ میلیون دستگاه لوازم خانگی در سال ۱۴۰۰
همینطور سید حسن حسینی شاهرودی، دبیرکل انجمن صنفی لوازم خانگی، در ادامه این نشست ضمن اشاره به نبود چشم انداز و سند استراتژیک در صنعت لوازم خانگی طی ۴۳ سال گذشته، اظهار داشت: این راهبرد نه فقط در تولید بلکه در کل زنجیره لوازم خانگی و همینطور در دولت و در مجلس سیاست کلانی وجود نداشته است.
وی با شاره به اشتغال چند میلیون نفر در این زنجیره از تولیدکنندگان و قطعه سازان تا خدمات بعد از فروش، اظهار نمود: انجمن های موازی همگی اهداف مشترکی دارند ولی در حوزه های مختلف تولید و توزیع و خدمات تقسیم کار صورت گرفته است. این در شرایطی است که دولت بعنوان سیاستگذار نقشی نداشته است که این زنجیره را بهم متصل کند.
حسینی شاهرودی با اشاره به اینکه اوایل انقلاب با فعالیت شرکتهای ارج، آزمایش و پارس به شکلی خودکفا بودیم، خاطرنشان کرد: این صنایع باآنکه مونتاژ بود ولی برند ایرانی بود. تولید صنعت لوازم خانگی در سال ۱۳۹۶ حدود ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه بود، اما وقتی تحریم ها آغاز شد برندهای خارجی ایران را ترک کردند و تولید به هشت میلیون دستگاه رسید. تولید این محصولات در سال ۱۳۹۷ رشد هشت درصدی داشته، اما و پارسال یک دفعه با رشد ۷۸ درصدی روبرو شدیم.
اما به قول وی حمایت دولت عامل این رشد نبوده، بلکه تحریم و نیاز داخل سبب این اتفاق شد. البته تولید لوازم خانگی در افق ۱۴۰۴ باید به ۲۵ میلیون قطعه در سال برسد. اما اگر باردیگر درهای واردات باز شود، تلاش چند ساله تولیدکنندگان از بین می رود.
۴ مزیت کشورهای صنعتی
عبدالمجید شیخی، اقتصاددان هم در بخش دیگری از این نشست اظهار داشت: دنیای غرب ۳۰۰ سال است که از صنعت خود حمایت می کنند، به صورتی که خودشان از نردبان ترقی بالا رفتند، به اوج صنعت و تکنولوژی رسیدند و بعد آن نردبان را انداختند و اجازه ندادند کشورهای جهان سومی به آن برسند.
وی با اشاره به اینکه کشورهای صنعتی با استفاده از چهار مزیت شامل قیمت تمام شده پایین، کیفیت بالا، قابلیت ثبات در گرفتن سفارش و تولید انبوه توانستند بازارهای خودشان و بازارهای دنیا را فتح کنند.، اظهار نمود: کشورهای جهان سوم با محدودیت های تعرفه ای مانع واردات شدند، اما آنها سازمان تجارت جهانی را به وجود آوردند که درهای واردات را باز کنند و مازاد تولیدات خویش را به کشورهای جهان سوم بفروشند. اتحادیه اروپا دارای ۱۷ معاهده در قالب سیاست پشتیبانی از تولید داخل است. استراتژی غرب ناتوان گذاشتن کشورهای جهان سوم در تولید کالاهای سرمایه ای، واسطه ای و مواد اولیه است. برخلاف شعارهای خصوصی سازی، آزادسازی و تعدیل اقتصادی که کشورهای غربی داده اند، خودشان به این شعارها عمل نکردند. اتفاقا از دولتی ترین اقتصادها خود آمریکا است. در آمریکا رقابت وجود ندارد.
شیخی اضافه کرد: آنها مبحث حمایت رابا این شعارها از اذهان ما دور می کنند. در نظام اقتصاد اسلامی رقابت زمانی منطقی است که در شرایط برابر باشد و در شرایط نابرابر رقابت ظلم است. ما باید ایجاد توانمندی نماییم و بعد وارد میدان شویم. واردات در شرایط نابرابر و ورود کالاهای خارجی سبب خیزش کالاهای داخلی نمی گردد. بلکه کالای داخلی را زمین می زند.
گفتنی است که در ماه های اخیر جدال بین موافقان و مخالفان واردات لوازم خانگی جریان داشته و سر دیگر این طیف معتقدند برای احترام به سلیقه و ذائقه همه مردم، ایجاد رقابت برای بهبود کیفیت و همینطور پیشگیری از ایجاد انحصار، واردات لوازم خانگی باید آزاد شود. اما تولیدکنندگان می گویند فعالیت بیشتر از ۲۰۰۰ واحد تولیدی در این بخش مانع از ایجاد انحصار و مبتلا شدن وضعیت این صنعت به صنعت خودرو می شود.




منبع:

1400/06/30
09:42:06
5.0 / 5
217
تگهای خبر: اقتصاد , اقتصادی , بازار , تخصص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
فوری خرید