در گفت وگو با فوری خرید مطرح شد

کاهش رشد تولید خودرو های احتراق داخلی

کاهش رشد تولید خودرو های احتراق داخلی

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران با اشاره به ساخت نخستین خودروی برقی-خورشیدی کشور تحت عنوان غزال 1 در سال 1383 و طراحی و ساخت خانواده خودرو های برقی-خورشیدی غزال در طول 17 سال گذشته، اظهار داشت: در سال قبل و در سطح بین المللی، رشد تولید خودرو های احتراق داخلی رو به کاهش و در مقابل رشد تولید خودرو های برقی رو به افزایش بوده است، به نحوی که در سال قبل رشد تولید خودرو های برقی 20 درصد افزایش داشته است.


دکتر موسی آیتی در گفت و گو با ایسنا، حوزه خودروی برقی و خودران را در دنیا پر تکاپو و نو دانست و اظهار نمود: در این عرصه کارهای متنوعی توسط صنایع، مراکز تخصصی و دانشگاهی درحال انجام بوده و دانشکده مهندسی مکانیک پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران فعالیت در این عرصه را از ۱۷ سال پیش آغاز نموده است.
وی با بیان اینکه در دانشکده مهندسی مکانیک مراکز مختلفی دراین زمینه وجود دارند، اضافه کرد: مرکز طراحی و ساخت غزال ایرانی و آزمایشگاه ابزار دقیق پیشرفته در حوزه خودرو های برقی فعالیت دارند.

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران با اشاره به وجود مشکلاتی در زمینه توسعه خودرو های برقی، اضافه کرد: یکی از مهم ترین محدودیت های فنی در حوزه ساخت خودروی برقی، تهیه و ساخت پک باتری است که در سالهای اخیر از نظر تکنولوژیکی و کاهش قیمت پیشرفت های شایان توجهی داشته است.

دکتر آیتی افزود: هم اکنون حدود ۷۰ درصد باتری های جهان توسط چین تولید می شود که این مقدار در سالهای آتی به ۹۰ درصد خواهد رسید. این افزایش تولید به کاهش بیشتر قیمت باتری منجر خواهد شد. قیمت باتری در سال ۲۰۱۶ هر کیلووات ساعت ۲۷۳ دلار بوده است، اما طبق پیش بینی ها این مبلغ در سال ۲۰۳۰ به ۷۴ دلار خواهد رسید.

وی با بیان اینکه تامین و توسعه فناوری باتری برای خودرو های برقی مورد توجه شرکت های خودروساز بوده است، به سرمایه گذاری ۱۳.۵ میلیارد دلاری شرکت تویوتا اشاره نمود و اضافه کرد: علاوه بر سرمایه گذاری در زمینه باتری خودرو های برقی باید به توسعه زیرساخت های تولید خودرو های برقی هم توجه داشت.

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه اقبال عمومی به خودروی برقی در دنیا رو به افزایش است، تصریح کرد: اکنون میزان تولید خودروی برقی ۲ درصد کل بازار خودرو در دنیا است که پیش بینی می شود تا سال ۲۰۴۰ این میزان حدودا به ۴۵ درصد برسد. به عبارتی تا سال ۲۰۴۰، حدود ۴۵ درصد خودرو های تولیدی جهان را خودرو های برقی تشکیل خواهند داد.

دکتر آیتی با بیان اینکه در ایران نیز در زمینه خودرو های برقی کارهای بسیاری انجام شده است، اضافه کرد: در این راستا شرکت های ایران خودرو، سایپا، مپنا و دانشگاه های مختلف خودروهایی را ساخته و عرضه نموده اند. از آن جمله پروژه خودرو های غزال در مرکز طراحی و ساخت غزال ایرانی به سرپرستی دکتر «کارن ابری نیا» است.

وی اشاره کرد: این مرکز فعالیت خودرا از سال ۱۳۸۳ با خودروی برقی-خورشیدی غزال ۱ که نخستین خودرو از این نوع در کشور است، شروع کرد. سپس، خودرو های برقی-خورشیدی غزال ۲، ۳ و ۴ نیز ساخته شد. غزال ۲ با ظرفیت دو سرنشین و غزال ۳ و ۴ با ظرفیت ۴ سرنشین بوده است. خودروی کارتینگ برقی، خودروی ۲ نفره برقی آروین، تراکتور هیبریدی (برقی – خورشیدی) و خودروی هیبریدی (برقی – خورشیدی) پژو پارس از دیگر محصولات دراین زمینه هستند.

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران با اشاره به همکاری آزمایشگاه ابزار دقیق پیشرفته به سرپرستی وی و یکی از شرکت های دانش بنیان در زمینه زیرساخت خودروی برقی اظهار داشت: با شروع این همکاری، کارهایی از سال ۱۳۹۴ درباب زیرساخت خودروی برقی در دانشکده شروع شد.

دکتر آیتی افزود: خودرو های الکتریکی برای دریافت انرژی به ایستگاه شارژ نیاز داشته و توسعه شبکه ایستگاه های شارژ کشور به شبکه برق توزیع و انتقال توسعه یافته و زیرساخت های شهری و حتی فرهنگی-اجتماعی نیاز دارد.

وی توضیح داد: ایستگاه شارژ وسیله نقلیه الکتریکی مکانی است که در آن یک و یا تعدادی شارژر خودروی الکتریکی و تجهیزات مربوطه مستقر است. برمبنای تعداد سکوی شارژ، نوع شارژرها و محل ایستگاه، انواع ایستگاه های شارژ تعریف می شوند. اکنون در حوزه ی تأسیس این ایستگاه ها در دنیا کارهای زیادی در حال انجام می باشد، به نحوی که شمار ایستگاه های شارژ سالانه ۱۷.۵ درصد رو به افزایش است.

رییس هیئت مدیره شرکت دانش بنیان فعال در زمینه زیرساخت خودروی برقی با بیان اینکه در آلمان حدودا ۴۰ هزار ایستگاه شارژ و در آمریکا ۴۲ هزار ایستگاه شارژ وجود دارد، تصریح کرد: در آمریکا درحدود ۵۰۰ ایستگاه شارژ سریع هم وجود داشته و شرکت تسلا ۱۰ هزار ایستگاه شارژ و فولکس واگن ۲۸۰۰ ایستگاه شارژ درحال ساخت دارند.

دکتر آیتی تصریح کرد: در ایران برمبنای سند استراتژیک و نقشه راه توسعه فناوری زیر ساخت خودروی برقی که در سال ۱۳۹۴ به تصویب رسید، قرار شد که در افق ۱۴۰۴، تعداد ۲۵۰۰ ایستگاه شارژ خودروی برقی در کشور نصب شود. این در شرایطی است که هم اکنون تعداد ایستگاه های شارژ عمومی نصب شده بسیار کمتر از میزان تعیین شده است.

وی با بیان اینکه در یک سال اخیر در این عرصه (احداث ایستگاه شارژ وسیله نقلیه الکتریکی) کارهای خوبی انجام شده است، اظهار داشت: در آزمایشگاه ابزار دقیق پیشرفته و شرکت ما از سال ۱۳۹۴ کارهایی همچون تدوین استانداردهای ایستگاه های شارژ خودروی الکتریکی شروع شد که در این راستا ۲۰ استاندارد بین المللی مربوط مورد توجه بوده اند. همچنین، چهار ایستگاه شارژ از انواع ایستگاه شارژ خانگی، ایستگاه شارژ پارکینگی، ایستگاه شارژ عمومی و ایستگاه شارژ عمومی برقی-خورشیدی (استفاده همزمان از شبکه برق و انرژی خورشید)، توسط این شرکت بطور کامل طراحی شده اند.

رییس هیئت مدیره این شرکت دانش بنیان اضافه کرد: در اوایل ۱۳۹۹، شرکت تصمیم به راه اندازی و راه اندازی یک ایستگاه شارژ برقی-خورشیدی گرفت و پروسه طراحی و ساخت آنرا شروع کرد. در اواخر بهمن همان سال، طراحی این ایستگاه شارژ تکمیل شده و در فروردین ۱۴۰۰ نخستین ایستگاه شارژ برقی-خورشیدی کشور در منطقه شهریار نصب گردید و به بهره برداری رسید.

دکتر آیتی با بیان اینکه این ایستگاه شارژ می تواند دو وسیله نقلیه الکتریکی (موتورسیکلت و یا خودرو) را هم زمان شارژ کند، تصریح کرد: طراحی و ساخت اجزاء مکانیکی، الکتریکی، سیستم مانیتورینگ و بقیه اجزای ایستگاه شارژ در داخل شرکت انجام شده و طراحی و ساخت سیستم ذخیره ساز بطور کامل توسط یکی از شرکتهای همکار در طرح های اولویت دار ملی انجام شده است.

وی با بیان اینکه در کنار خودروی برقی علاوه بر زیرساخت آن، بحث خودروی خودران نیز مطرح می شود، اشاره کرد: هم اکنون بیشتر توجه ها به استفاده از سیستم خودران در خودرو های برقی است.

رییس هیئت مدیره این شرکت دانش بنیان کاهش میزان تصادفات را از مزایای سیستم خودران برشمرد و اضافه کرد: همیشه اعلام می شود شایع ترین علت تصادفات رانندگی خطاهای انسانی است. طبق آمار و گزارش های موجود علت ۹۰ درصد تصادفات در ایران عوامل انسانی است که شامل عدم توجه به جلو، انحراف به چپ، سرعت بدون مجوز و عدم توانایی در کنترل خودرو و عدم رعایت حق تقدم است.

دکتر آیتی با بیان اینکه میزان تأثیر عوامل انسانی در بروز تصادفات رانندگی با استفاده از خودرو های خودران کاسته می شود، اظهار داشت: خودروی خودران به سنسورهای متنوعی شامل دوربین، رادار و یا لیدار مجهز است. خروجی حسگرها به زیر سیستم پرسپشن (perception) ارسال می شوند و برمبنای الگوریتم هایی، مسیر حرکت خودرو و استراتژی های کنترلی مشخص خواهند شد. مسیر طراحی شده به زیر سیستم کنترل ارسال می شود و این بخش وظیفه کنترل نهایی خودرو را برعهده دارد.

وی با بیان اینکه برای سیستم خودران ۵ سطح خودرانی مختلف تعریف شده، اضافه کرد: در سطح صفر خودرو غیرخودران بوده و توسط شخص راننده کنترل می شود. در سطح ۱ (Level 1)، سیستم خودران نقش کمک راننده را دارد، به این صورت که خودرو توسط راننده کنترل شده و در کنار آن امکانات اضافی مانند سیستم ACC (Adaptive Cruise Control) و یا سیستم هدایت خودکار وجود دارد که در تغییر خطوط، تشخیص خطوط جاده، اعلام سرعت و اعلام فاصله با خودروی جلویی و غیره نقش دارد. در خودروی خودران سطح ۲، شتاب وسیله نقلیه و فرمان را سیستم خودران کنترل می کند؛ اما باید هم چنان راننده حضور داشته باشد. در سطح ۳، که سطح نیمه خودران نیز نام دارد، حضور راننده الزامی بوده، اما نیازی نیست به اطراف توجه داشته باشد.

دکتر آیتی افزود: در سطح ۴ خودروی خودران (خودران سطح بالا)، در بیشتر شرایط سیستم خودران رانندگی را برعهده داشته و راننده می تواند کنترل خودرو را به دلخواه بر عهده بگیرد. در سطح ۵ (تمام خودران)، خودرو در تمام شرایط خودران است. در حقیقت در سطوح ۱ و ۲، کنترل وسیله بر عهده راننده است، اما در سطوح ۳، ۴ و ۵ قسمتی از کنترل و یا کل آن بطور کامل در اختیار سیستم خودران است.

وی با بیان اینکه اکنون در دنیا شرکت های مختلفی در زمینه خودروی خودران فعالیت می نمایند، اضافه کرد: شرکت های بین المللی و خودروسازان معتبر نظیر تسلا، WAYmo، شرکت Uber، شرکت فورد، گوگل، جنرال موتورز، اپل، آمازون و تویوتا دراین زمینه فعال می باشند که فعلا از این میان تسلا معروف ترین است. گوگل، فورد و تسلا خودروی خودران در سطح ۲ را بصورت تجاری ارائه می کنند که مجهز به سیستم تغییر خودکار لاین رانندگی، سیستم های راهبری خودکار و سیستم ADAS هستند.

دکتر آیتی در ادامه با بیان اینکه خودروی برقی-خورشیدی غزال ۴ قابلیت کروز کنترل را دارد، اضافه کرد: از امکانات موجود در این خودرو وجود دوربین های گوناگون برای کمک به راننده، قابلیت مانیتورینگ و کنترل ازراه دور و ذخیره سازی و ارسال پارامترهای خودرو مانند وضعیت شارژ باتری، وضعیت موتور الکتریکی خودرو، درایورها، فرمان های راننده و غیره است.

وی با بیان اینکه در تیم تحت سرپرستی خود، طراحی و ساخت سیستم خودران در سطح ۲ تکمیل شده و اکنون تست های لازم جهت تجاری سازی در حال انجام می باشد، اضافه کرد: در این سیستم اعلام سرعت و فاصله مجاز با خودروی جلویی، مسیریابی و تشخیص خطوط و امکانات دیگر وجود دارند و امید است در آینده نزدیک و پس گرفتن تاییدیه های لازم، این سیستم به بازار ارائه شود.




1400/07/09
11:54:41
5.0 / 5
180
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱
فوری خرید