۵ راه برای حل مشکلات صنعت خودرو خارج از وزارت صمت

۵ راه برای حل مشکلات صنعت خودرو خارج از وزارت صمت

باتوجه به مشکلات عدیده ای که صنعت خودرو با آن دست و پنجه نرم می کند که قسمتی از این ها خارج از مجموعه تحت کنترل وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده و تبدیل به گلوگاه مجموعه صنعت خودروسازی کشور (خودروسازی قطعه سازی) شده است؛ در این راستا انجمن صنایع همگن قطعه سازی، پنجگانه ای را برای حل مشکلات این صنعت خارج از وزارت صمت ارائه کرده است.


به گزارش فوری خرید به نقل از ایسنا، دخالت دولت در امور صنعت خودروسازی و تعیین مسیر دستوری برای صنعت خودروسازی، مشکلات قیمت گذاری، غفلت خوردوسازان از بحث کیفیت به بهای افزایش تیراژ تولید، نبود سرمایه در گردش مورد نیاز و افزایش میزان بدهی خودروسازان به قطعه سازان و... تنها قسمتی از مشکلات بسیار مجموعه صنعت خودروسازی کشور است که خیلی از آنها خارج از مجموعه تحت کنترل وزارت صنعت، معدن تجارت شناخته شده و براین اساس برای حل آنها نیز بایستی خارج از چارچوب وظایف و عملکرد وزارت صمت به دنبال راهکار بود.
در این رابطه، انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازی پیشنهادهایی ارایه داده است که توجه و عمل به آنها، مشکلات را قابل حل خواهدنمود. انجمن همگن قطعه سازی این راهکار ها و پیشنهادات را در قالب پنج مورد ارائه کرده و نام آنرا پنجگانه حل مشکلات خارج از وزارت صمت نام نهاده که به شرح زیر است:
۱- تصـدی گری دولتی در مدیریـت خودروسـازی کشـور جـای خـود را به سیاستگذاری و حمایـت راهبـردی حاکمیـت بدهـد و در امتداد اجـرای صحیـح سیاسـتهای اصـل ۴۴ قانـون اساسـی، خصوصـی سـازی واقعـی صـورت پذیرفتـه و امـور غیـرحاکمیتـی بـه بخـش خصوصـی واگـذار شـود.
۲- با سیاست زدایـی از ایـن صنعت، معیارهـای نظارت بر عملکرد خودروسازان، شـاخص های اقتصـادی و بنگاه داری انتفاعـی بـه جـای شـاخص های امنیتـی و سیاسـی بـا در نظر گرفتـن منافـع ذی نفعـان ایـن صـنعـت قـرار گیـرد و صنعـت خودرو مطـابـق قانـون تجـارت و سایر قوانیـن جـاری کشور اداره شـود.
۳- تخصیص ارز کافـی از کلیـه روش هـای موجـود از جملـه مجـوز واردات بـدون انتقال ارز (بـدون اجبـار بـه اعـلام منشـأ ارزی) صورت گیرد. تسهیل و تسریع در امـر ثبـت سـفارش و خریـد مایحتـاج قطعه سازان و رفع مشکلات مرتبـط بـا گمرک صـورت پذیرد.
۴- مشـکل قیمـت گـذاری دستوری خـودرو و قطعـات آن کـه سبب تحمیـل ضـرر و زیـان انبـوه بـه صنعـت خـودرو و از بیـن رفتـن سـرمایه در گردش جـاری ایـن صنعـت شده است، بـه صـورت اساسی و فـوری حـل شـود.
۵- بحـران حـاد نقدینگـی ناشـی از مطالبـات قطعه سازان از خودروسازان و زیان انباشته خودروسـازان، در اسـرع وقـت حـل شـود.


قبل از این انجمن مذکور، پنجگانه ای را برای حل بحران نقدینگی که بزرگترین مشکل این صنعت به حساب می آید، ارائه کرد.



1400/09/15
18:32:25
5.0 / 5
597
تگهای خبر: اقتصاد , اقتصادی , خرید , خصوصی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
فوری خرید