طولانی ترین شبكه پرسرعت راه آهن جهان طولانی تر می شود؛

افزایش طول شبکه راه آهن چین برای توسعه صادرات

افزایش طول شبکه راه آهن چین برای توسعه صادرات

به گزارش فوری خرید چین برای افزایش توسعه صادرات و مهار کندی رشد اقتصادی می خواهد تا سال ۲۰۲۵ زیرساخت های خویش را در قیاس با میزان فعلی یک سوم گسترش دهد.



به گزارش فوری خرید به نقل از مهر به نقل از راشاتودی، برپایه برنامه جامع حمل و نقلی که این هفته توسط مسئولین دولتی چین طراحی شده؛ این کشور می خواهد تا آخر سال ۲۰۲۵ طول شبکه راه آهن سریع السیر خویش را به ۵۰۰۰۰ کیلومتر (۳۱۰۷۰ مایل) افزایش دهد. این شبکه ۱۲۰۰۰ کیلومتر طولانی تر از آن چیزی است که تا آخر سال ۲۰۲۰ به بهره برداری رسید.
طولانی تر شدن شبکه راه آهن سریع السیر چین سبب می شود که این کشور در زمینه ریلی پرسرعت از اسپانیا، ژاپن، فرانسه، آلمان و فنلاند پیشی بگیرد به صورتی که برپایه آمارهای اتحادیه بین المللی راه آهن طول کل شبکه های این ۵ کشور مذکور پارسال ۱۱۹۵۴ کیلومتر بوده است.
تحلیلگران اقتصادی می گویند پکن درحال تسریع سرمایه گذاری در زیرساخت های خود برای مهار کند شدن رشد اقتصادی و توسعه صادرات خود است.
راه آهن سریع السیر این کشور در انتهای سال گذشته به ۳۸۰۰۰ کیلومتر رسید که ۸۰۰۰ کیلومتر طولانی تر از هدف تعیین شده توسط مسئولین این کشور در سال ۲۰۱۷ بود.
با این وجود مسئولین دولتی چین می گویند که همچنان سیستم حمل و نقل این کشور همچنان نامتوازان و توسعه نیافته است؛ به صورتی که طی اطلاعیه ای اعلام نموده اند: کشورمان کاستی های آشکار و زیادی در راه آهن شهری و بین شهری خصوصاً در کلان شهرها دارد.
جمعه گذشته، پروژه ای به ارزش ۲۳۸ میلیارد یوان (۳۷.۵ میلیارد دلار) برای ساخت دو خط راه آهن سریع السیر جدید به طول مجموع ۸۲۶.۸ کیلومتر به تصویب سران چینی رسید.
طرح توسعه راه آهن بخشی از تلاش پکن برای افزایش شبکه راه آهن ملی خود از ۱۴۶۰۰۰ کیلومتر در سال ۲۰۲۰ به ۱۶۵۰۰۰ کیلومتر تا سال ۲۰۲۵ است.
به گزارش فوری خرید به نقل از مهر؛ بر مبنای سند چشم انداز ۲۰ ساله کشور، می بایست تا سال ۱۴۰۴، طول شبکه ریلی کشور به عددی بالغ بر ۲۵ هزار کیلومتر برسد که با عنایت به میزان توسعه خطوط ریلی در سالهای اخیر، عدد ۲۵ هزار کیلومتر دست نیافتنی به نظر می آید.
کارشناسان معتقدند آنچه اهمیت بیشتری نسبت به تحقق عدد ۲۵ هزار کیلومتر برای طول شبکه ریلی کشور دارد، استفاده درست از شبکه موجود و توسعه اولویت دار شبکه نه در جهت رسیدن به هدف ۲۵ هزار کیلومتری چشم انداز، بلکه برای رسیدن به میزان عملکرد تکلیف شده در چشم انداز ۱۴۰۴، یعنی عملکرد حمل ۳۰ درصد از بار کشور و ۲۰ درصد از مسافران کشور با شبکه حمل و نقل ریلی است.
به همین دلیل به نظر می آید توسعه خطوط ریلی در ایران بدون بهره وری بوده است؛ این در شرایطی است که باید از این خطوط برای توسعه اقتصادی کشور و نائل شدن به رشد اقتصادی بالاتر استفاده نمود.
در همین خصوص همینطور محمدجواد شاهجویی پژوهشگر اقتصاد حمل و نقل هم در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد فاصله توسعه زیرساخت های راه آهن با ارتقای بهره وری حمل و نقل ریلی اظهار داشت: افزایش کمی طول شبکه ریلی نمی تواند مشکل و معضل اصلی حمل و نقل کشور که بهره وری پایین شبکه است را بر طرف کند.
وی اضافه کرد: اتفاقاً افزوده شدن طول خطوط ریلی، معضل بهره برداری غیر بهینه را بغرنج تر هم می کند. متأسفانه تا امروز بیشتر رویکرد و جهت گیری وزارت راه و شهرسازی در دوره های مختلف، توسعه زیرساخت های شبکه ریلی بوده نه بهبود عملکرد و افزایش بهره وری آن؛ از همین رو ۱۴ هزار کیلومتر خطوط موجود در شبکه ریلی کشور که طی ۱۰ سال قبل و با صرف هزینه از بیت المال راه اندازی شده است هم امروزه بگونه ای بهره برداری می شود که نسبت به کشورهای دنیا غیر بهینه است.
شاهجویی عنوان کرد: جای تأسف است که نوع بهره برداری از شبکه ریلی کشور بگونه ای است که صنعتی همچون حمل و نقل ریلی که می تواند کاملاً سود ده و اقتصادی باشد، در کشور ما دخل و خرج متناسب ندارد و با اعطای کمک ها و مشوق های دولتی ادامه حیات می دهد.


منبع:

1400/11/02
23:59:23
5.0 / 5
675
تگهای خبر: اقتصاد , اقتصادی , دولتی , صادرات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵
فوری خرید