چگونه کالای قاچاق را تشخیص دهیم؟

چگونه کالای قاچاق را تشخیص دهیم؟

مدیر کل دفتر خدمات عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) اظهار داشت: مردم برای تشخیص کالای قاچاق می توانند #۷۷۷۷؛۴؛ را شماره گیری و بعد در بخش استعلام کالا، شناسه را وارد کنند تا مشخص شود کالا قاچاق است یا خیر. راه دوم هم استفاده از اپلیکیشن سامانه جامع تجارت است.


حمید محله ای در گفتگو با ایسنا، تصریح کرد که امکان تکرار کد رهگیری بر همه کالا ها وجود ندارد و ضمن اشاره به اجرای جمع آوری باتری و کمک فنر قاچاق و تقلبی از ۱۵ فروردین، اظهار نمود: احتمالاً تا یک ماه آینده طرح مقابله با کالای قاچاق در سطح عرضه برای لوازم خانگی، محصولات آرایشی و بهداشتی و برخی محصولات دیگر هم اجرا خواهد شد. احتمالاً ماهانه کالاهایی به شبکه نظارتی اضافه خواهد شد.
سرعت اجرای طرح شناسه کالا بیشتر شد
وی با اشاره به اینکه طرح شناسه کالا برای مقابله با قاچاق فرق خاصی نکرده و فقط عمق و سرعت اجرای آن بیشتر شده، اظهار نمود: قانون مبارزه با قاچاق و سامانه ها در مورد شناسه کالا به چهار مقوله شامل کالا که راه شناسایی آن شناسه است، مکانهای تجاری یا انبارها که با کدپستی مشخص می شود، فعالان تجاری که با کد ملی شناسایی می شوند و نوع فعالیت که با کد آیسیک مشخص می شود، می پردازد. این چهار مقوله در کنار هم سبب ایجاد شفافیت در زنجیره تأمین می شوند.
به قول وی در صورت شناسایی همزمان چهار مقوله یاد شده، کارایی بالاتر است، اما شناسه کالا بین آنها یک کار زیرساختی و پایه ای است که کل زنجیره تأمین را به هم ارتباط می دهد. ازاین رو نمی توان گفت با شناسه کالای جلوی قاچاق گرفته می شود، بلکه فقط یکی از ارکان مقابله با قاچاق شناسایی کالا است. اما اگر شناسه کالا و کد رهگیری فراهم باشد، اما مشخص نباشد چه کسی کالا را وارد کرده یا فروخته یا کجا نگهداری می شود، باز هم توفیقی حاصل نمی گردد.
محله ای با اشاره به اینکه در تبصره ۳ آئین نامه ماده ۱۳ گروههای کالایی که باید شناسه دار شوند مشخص شده، اظهار داشت: البته کمی از این آئین نامه عقب هستیم. هم اکنون حدود ۶۵۰ هزار شناسه صادر شده که هدف بیشتر کالاهای مهم همچون لوازم خانگی، لاستیک، قطعات یدکی و غیره بوده است. به عبارت دقیق تر هدف گذاری اول کالاهایی بوده که مبحث قاچاق هستند و بعد کالاهای اساسی و کالاهای پرحجم به لحاظ واردات و تولید بوده است.
وی با اشاره به اینکه یکی از کالاهای دیگری که باید بیشتر روی آن کار شود، پوشاک است، خاطرنشان کرد: قبلا تمام پوشاک وارداتی شناسه دار شدند، اما پس از مدتی واردات پوشاک ممنوع گردید و این کار نمود پیدا نکرد.
تفاوت شناسه کالا با کد رهگیری
این مقام مسئول درباره کدرهگیری هم اظهار داشت: شناسه کالا برای یک قلم کالا صادر می شود. پس از صدور شناسه برای یک کالا، تولید کننده و وارد کننده می تواند در سامانه شناسه کالا برای برند خود شناسه مختص بگیرد. در مواردی نیاز داریم برای کالاها شمارنده هم تعیین نماییم که همان کد رهگیری است. این کد برای اقلامی مثل دستمال کاغذی و شیرینی و شکلات که تعداد و انواع زیادی دارند استفاده نمی گردد، اما رهگیری در این کالاها به روش دیگر استفاده می شود.
به قول وی کد رهگیری برای کالاهای بادوام و سرمایه ای مثل خودرو، قطعات یدکی و غیره که به لحاظ ایمنی اهمیت دارند، قیمت آنها بالا است و مبحث قاچاق هستند، استفاده شده است. البته کد رهگیری برای سیگار و سخت افزار موبایل هم استفاده شده است. استفاده از کد رهگیری برای قطعات یدکی هم اخیراً با کمک فنر و باتری شروع شده است.
مدیر کل دفتر خدمات عمومی وزارت صمت اعلام نمود که کد رهگیری اخیراً برای ۵۳ قلم کالای دیگر در گروه لوازم یدکی مصوب و ابلاغ گردیده و تولیدکنندگان و واردکنندگان سه ماه فرصت دارند خودشان را با این سیستم هماهنگ کنند.
شناسه و کد رهگیری برای کدام کالاها الزامی است؟
وی با اشاره به اینکه شناسه کالا برای اغلب کالاها الزامی خواهد شد، اظهار نمود: اما آنچه تابحال ابلاغ گردیده برای همه کالاها نیست. در اصل تابحال محصولات معدنی، مواد شیمیایی، کل زنجیره فولاد، محصولات پتروشیمی، تلفن همراه، قطعات خودرو، ام دی اف، نخ، الیاف و منسوجات، سه گروه لوازم خانگی، محصولات سلولزی، پارچه، برخی مصالح ساختمانی، ماکارونی، شکر، قند، روغن خام و نباتی، کره نباتی، شیر خشک، کره حیوانی، لاستیک، چای، حبوبات، گوشت مرغ، گوشت قرمز، پودر لباسشویی، لوازم آرایشی و بهداشتی و روغن موتور مشمول ثبت شناسه کالا شده اند.
همینطور به قول این مقام مسئول لوازم خانگی، دخانیات، موبایل و تبلت و لوازم یدکی مشمول اجرای طرح کد رهگیری شده اند.
رهگیری برخی کالاها بدون کد رهگیری
محله ای با اشاره به اینکه تولیدکنندگان هم از سیستم رهگیری کالای تولیدی خود استقبال و آنرا مطالبه می کنند، اظهار نمود: رهگیری ۳۸ گروه کالایی که کد رهگیری ندارند هم در حال انجام می باشد. این رهگیری با استفاده از اسناد خرید و فروش در سامانه جامع تجارت انجام می شود. بر این اساس وقتی کالایی دپو می شود میتوان از روی اسناد فهمید که یا اسناد لازم ثبت نشده یا احتکار شده است. حتی اگر کالا به افراد غیرمرتبط فروخته شده باشد مشخص می شود. در این راستا شاخص شفافیت هم بر مبنای میزان خرید به فروش محاسبه می شود. افرادی که شاخص شفافیت پایین داشته باشند نمی توانند کالای جدید بخرند که روش کارسازی بود.
به قول وی تفاوت کد رهگیری با روش رهگیری اسناد تجاری این است که تاریخ تولید هم مشخص است و به صورت فیزیکی روی کالا درج می شود. بنابر کد رهگیری امکانات بیشتری دارد و استفاده از آن راحتتر است، به صورتی که برای مثال میتوان پیگیری کرد چرا روی کالایی که شش ماه گذشته ساخته شده قیمت جدید ثبت شده است.
شناسه کالا چیست؟
آیین نامه اجرایی شناسه های کالا و رهگیری کالا مبحث ماده (۱۳) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز اواخر شهریور ماه ۱۳۹۵ از جانب اسحاق جهانگیری، معاون وقت رئیس جمهوری، برای اجرا ابلاغ گردید. ماده ۲۰ این آیین نامه مسئولیت اجرای آنرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت محول کرده و طبق ماده ۱۲ آن وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) موظف است "امکان ثبت شناسه رهگیری و دریافت گواهی الکترونیکی را در سامانه جامع تجارت فراهم آورد و یکتا بودن شناسه های رهگیری را در سطح تمامی کالاهای مشمول، تضمین کند".
سال قبل مدیرکل دفتر صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت گفته بود که شناسه کالا یک شناسه کلی برای کالا است و کد رهگیری، بارکدی است که مشخص می کند کالا در کدام کارخانه، چه روز و ساعتی و چگونه ساخته شده است. درباره کالاهای وارداتی هم شناسه کالا مبدا آنرا مشخص می کند و می تواند تا حد زیادی جلوی کالای قاچاق را بگیرد؛ اما به نظر می آید در بعضی بخش ها همچون لوازم خانگی به اندازه کافی اثربخش نبوده و برخی کارشناسان معتقدند حلقه مفقوده مبارزه با کالای قاچاق نظارت در سطح عرضه است.



1401/01/27
09:17:47
5.0 / 5
212
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
فوری خرید