گشایش دروازه های آلمان به روی شرکتهای ایرانی

گشایش دروازه های آلمان به روی شرکتهای ایرانی

سازمان توسعه تجارت از برگزاری موفقیت آمیز دوره آشنایی شرکتهای ایرانی با اقتصاد آلمان اطلاع داد که به عقد قراردادهای همکاری مشترک هم منجر گردیده است.


به گزارش فوری خرید به نقل از ایسنا، سازمان توسعه تجارت ایران با همکاری یکی از نهادهای وابسته به سازمان ملل به نام مرکز بین المللی تجارت (ITC-International Trade Center ) و در جهت پشتیبانی از شرکتهای صادراتی کوچک و متوسط و با هدف ورود به بازار اروپا نسبت به انتخاب و اعزام مدیران ۲۰ شرکت تولیدی- صادراتی بخش خصوصی به کشورآلمان اقدام نمود.
بر طبق این برنامه مدیران ۲۰ شرکت ایرانی در نهایت توانستند در قالب برنامه ظرفیت سازی صادراتی سازمان توسعه تجارت از ۴ تا ۲۴ اردیبهشت ماه سالجاری در آلمان حضور پیدا کنند. مدیران این شرکت ها در طول حضور در آلمان از خدمات حرفه ای شرکت آلمانی کارل دویزبرگ (Carl Duisberg Centren -CDC) برای ورود به بازار آلمان بهره مند شدند.
آبان سال قبل سازمان توسعه تجارت فراخوانی با عنوان برنامه ظرفیت سازی و کمک به شرکتهای صادراتی ایران جهت ورود به بازار آلمان راصادر کرد و در سایت سازمان توسعه تجارت اطلاع رسانی لازم در این حوزه انجام شد. طبق این فراخوان از شرکتهای فعال در شش حوزه خاص که زیر پوشش استراتژی ملی صادرات ایران (که در مشارکت بین سازمان توسعه تجارت و مرکز بین المللی تجارت تدوین شده) قرار گرفته است و همچنین شرکتهای دانش بنیان دعوت شد تا در صورت تمایل حضور پیدا کنند و درخواست خویش را عرضه نمایند. این شش حوزه، حوزه های گیاهان دارویی، میوه و سبزیجات، قطعات خودرو، محصولات پتروشیمی، ارتباطات و فن آوری اطلاعات وگردشگری بود که حدود ۱۰۰ شرکت فعال در این عرصه ها علاقه خویش را اعلام و در این برنامه ثبت نام کردند.
در نهایت با بررسی های صورت گرفته و مصاحبه های تخصصی که در سه نوبت انجام شد، در مرحله اول ۳۵ شرکت برای گذراندن دوره مقدماتی انتخاب شدند. در بهمن سال قبل مدرسان شرکت کارل دویزبرگ در تهران حاضر شدند و به مدت سه روز نسبت به آموزش نحوه کار برای ورود به بازار آلمان، چگونگی انتخاب شرکتهای مناسب برای همکاری و نحوه بازاریابی و نفوذ در بازارهای اروپا به تجار ایرانی اقدام نمودند. پس از این دوره از شرکتهای حاضر مصاحبه دیگری به عمل آمد و آماده ترین شرکت ها در لیست نهایی اعزام قرار گرفتند.
سازمان توسعه تجارت درباره اهداف اصلی این سفر اعلام کرده: در واقع هدف اصلی و مهمی که ما دنبال می نماییم، کمک به شرکتهای ایرانی و ارتقای توانایی آنها در کار با بازارهای خارجی است. ایجاد زمینه برای همکاریهای بین المللی بین شرکتهای ایرانی و شرکتهای خارجی می تواند به ارتقای شرکتهای داخلی منتهی شود و به آنها کمک لازم را برای انعقاد قرارداد با شرکتهای خارجی بدهد. چنین ارتباطی اساسا سبب ساز منافع مختلفی می شود. در مواردی آموزشهایی که شرکت ایرانی دریافت کرده است به آن برای ارتقای توانایی های خود کمک می نماید. در مواردی در نتیجه این ارتباطات انتقال تکنولوژی محقق می شود. در مواردی به شکل گیری ارتباطات بلندمدت بین شرکت ایرانی و شرکت خارجی منتهی شده و خود این ارتباطات سبب ساز یک سلسله منافع اقتصادی، صادرات و انتقال دانش و نظایر آن می شود.
چندین مورد از دیدارها به انعقاد توافق و قرارداد منجر گردیده است. برای مثال در زمینه بازی های کامپیوتری توافقی در خصوص فروش بازی کامپیوتری ایرانی و استمرار همکاری دو طرف در زمینه طراحی بازی مبتنی بر شبیه سازی بدست آمد. در زمینه گیاهان دارویی ضمن رسیدن به قرارداد فروش، قرار و مدار لازم برای پایه گذاری روابط بلندمدت بین شرکت ایرانی و آلمانی گذاشته شد. فروش خشکبار و میوه های خشک ارگانیک از دیگر دستاوردهای شرکتهای فعال در حوزه محصولات کشاورزی بود.
در مورد گردشگری قرارداد تورگردانی و روابط بلندمدت همکاری پایه ریزی شد. در مورد محصولات صنعتی- معدنی زمینه فروش منظم ماهانه در تناژ بالا ازایران به آلمان به وجود آمد. به همین ترتیب شرکت ایرانی حاضر در این رویداد توانست بخشی از نهاده های وارداتی خویش را از راه شرکت آلمانی تأمین کند. در مورد بسته بندی محصولات صادراتی از ایران به اروپا بعضی از شرکتهای اعزامی روابط مناسبی با شرکتهای اروپایی ایجاد کردند و با مقررات بازار اروپا در زمینه بسته بندی آشنا شده و جهت استمرار این همکاری به منظور ارتقای سطح بسته بندی صادراتی کالاهای ایرانی پایه ریزی لازم را به عمل آوردند.




منبع:

1401/03/08
23:01:35
5.0 / 5
488
تگهای خبر: اقتصاد , اقتصادی , بازار , بازاریابی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴
فوری خرید