رئیس صندوق توسعه ملی:

قیمت گذاری دستوری نابودکننده تولید است

قیمت گذاری دستوری نابودکننده تولید است

به گزارش فوری خرید، رئیس صندوق توسعه ملی اظهار داشت: قیمت های دستوری نابود کننده تولید است، اگر رئیس جمهور به جهت اینکه دل مردم را به دست بیاورد با فشار قیمتها را کنترل کند، منجر به ضرر بزرگ تر طی چندسال آینده می شود.



به گزارش فوری خرید به نقل از مهر، مهدی غضنفری مدیرعامل صندوق توسعه ملی اقتصاد را مهم ترین چالش و پاشنه آشیل کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری دانست و اظهار داشت: بدون شک مهم ترین بخش سوالات در مناظره ها و برنامه های نامزدهای ریاست جمهوری، در حوزه اقتصاد است و فکر می کنم مبحث اقتصاد، چالشی ترین بحثی است که همه مردم با آن درگیر هستند و نامزدهای انتخاباتی هم باید پاسخ های روشنی برای آن داشته باشند.
مهدی غضنفری با گرامی داشت یاد شهید آیت الله رئیسی و همراهانشان عنوان کرد: رئیس جمهور شهیدمان انصافاً خستگی ناپذیر بودند و شهادت ایشان و یاران همراهشان سوگی بزرگ برای مردم ایران بود. برگزاری انتخابات زودرس هم از نظر زمانی سبب شده مردم نتوانند به صورت کامل دیدگاه های نامزدهای ریاست جمهوری را دنبال کنند و برای نامزدها هم زمانی بسیار محدود بوده تا برنامه هایشان را بنویسند و طرح هایشان را آماده کنند. فراموش نکنیم یکی از مهم ترین انتخاب ها، انتخابات ریاست جمهوری است که بر سرنوشت همه ما تأثیرگذار است؛ بنابراین هرچقدر موشکافانه بررسی نماییم و بحث و گفتگو داشته باشیم ضرر نخواهیم کرد، درست است که ما باید یک نامزد اصلح را انتخاب نماییم اما این گونه نیست که همه ی دانش ها در یک نفر جمع شود و ما دنبال آن یک نفر بگردیم؛ آن یک نفر هم پس از اینکه رای آورد همچنان نیازمند این گفتگوها خواهد بود.
پنج وظیفه اصلی در حکمرانی
رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی سیاستگذاری، تنظیم گری، تسهیل گری، ارائه ی خدمت و باز توزیع منابع به دست آمده را پنج وظیفه اصلی در حکمرانی عنوان نمود و اظهار داشت: طبیعتاً اگر در راه حکمرانی کسی که می خواهد رئیس جمهور شود با این پنج وظیفه و عملکرد آشنا نباشد به مشکل بر می خورد و اسیر روزمرگی خواهد شد. چون بمحض این که این افراد به پاستور می روند امکان دارد نخستین تماس از سازمان برنامه گرفته شود که مثلا با کمبود بودجه برای پرداخت حقوق کارکنان دولت مواجه هستیم و حالا شما باید دست به کار شوید تا منابع را فراهم کنید! آن وقت است که تمام برنامه های انتخاباتی فراموش می شود.
مهدی غضنفری عنوان کرد: نکته دوم اینست که یک حکمران باید منش متعالی داشته باشد، ضمن این که دانش، بینش و کنش سه خصوصیت دیگر است که در وجود حکمران باید وجود داشته باشد. سیاستگذاری، تنظیم گری، تسهیل گری، ارائه ی خدمت و باز توزیع منابع به دست آمده، «پنج کارکرد حکمرانی» است و منش، دانش، بینش و کنش هم «چهار خصوصیت حکمران» است. منش مقام والای انسانی است که از ارزش های الهی و انسانی گرفته می شود و آن فرد را از تکبر و غرور حفظ و متواضع می کند اما اگر همه ی ما این خصوصیت منش را کامل داشته باشیم سبب نمی شود که دانش هم داشته باشیم. دانش حکمرانی به طور عمده یک دانش زمینی است یعنی باید بتوانیم آنرا کسب و تلاش و تحقیق نماییم که چطور می توان تورم را کنترل کرد یا نرخ تولید را بالا برد؛ تولید ناخالص داخلی چگونه افزوده می شود و کشورهای همسایه ما دارند با چه نرخی رشد می کنند. حالا اگر کسی منش بالایی داشته باشد ولی دانش کافی نداشته باشد کفایت نخواهد کرد؛ فرض را بر این بگیریم که یک شخص، هم منش دارد و هم دانش خوب، اما اگر قدرت اجرایی و تصمیم گیری نداشته باشد باز بی فایده است و می بینیم که شخص فقط می تواند خوب سخنرانی کند و یا در اتاقش بنشیند و به ما پند و اندرزهای خوب بدهد اما تغییر و تحول خاصی در زندگی مردم رخ نمی دهد.
آخرین مورد هم بینش است. بینش یک فرق بزرگی با دانش دارد که کمی جزیی تر است ولی بینش، قدرت تحلیل و بررسی ونیز کلان نگری و درک روابط علی و معلولی در حد کلان است.
خصوصیات ویژه «مستأجر پاستور»
رئیس صندوق توسعه ملی عنوان کرد: اگر فردی که بعد از انتخاب توسط مردم بر روی صندلی ریاست جمهوری می نشیند و به اصطلاح «مستأجر پاستور» می شود نتواند تحلیل و بررسی کاملی از موقعیت جمهوری اسلامی ایران و موقعیت استراتژیک و نقش منطقه ای و بین المللی آن داشته باشد امکان دارد نتواند مهره های شطرنج را به درستی حرکت دهد و به چیزی که ملت انتظار آنرا دارد برسد. گاهی صحنه انتخابات به خاطر هیجانی که در خودش دارد و به خاطر شور و نشاطی که بوجود می آورد بیشتر وارد حاشیه ها می شود. امکان دارد برخی جوانان و افرادی که علاقمند هستند در انتخابات شرکت نمایند بعضاً" از روی ظاهر و تیپ شخصیتی نامزدها و حتی نحوه لباس پوشیدن و حتی نوع گوشی و کامپیوتر نامزدها فرد مورد نظر خویش را انتخاب کنند اما فراموش نکنید این نکات ظاهری تا زمانی که نامزدها وارد پاستور می شوند مهم هستند و از آن روز به بعد برنامه ها و اجرای آن برنامه ها حائز اهمیت می باشد.
نبود احزاب و دست خالی رؤسای جمهور در کابینه
رئیس صندوق توسعه ملی نبود احزاب واقعی و توسعه یافته را یکی از اشکالات پیش روی رؤسای جمهور دانست و تصریح کرد: متأسفانه به علت این که در کشور ما احزاب کارکرد و شکل واقعی و توسعه یافته خودشان را ندارند و کادرسازی صورت نگرفته معمولا نامزدهای ریاست جمهوری با یک تیم کوچک و افرادی محدود در ستادهایشان به عرصه می آیند و پس از اینکه پیروز انتخابات و وارد پاستور می شوند تازه به این فکر می کنند که چه کسانی را بعنوان بیست وزیری که نیاز دارند به کار گیرند و آنجاست که تازه چالش ها شروع می شود، چون از قبل آگاهی کافی و کار حزبی صورت نگرفته است و نمی دانیم که شخص در کدام پست می تواند نقش بهتری ایفا کند. معمولا یکی از ضرباتی که رؤسای جمهور ما خوردند از انتخاب های ناهماهنگی بوده که در کابینه داشته اند؛ حل این مسائل نیازمند اینست که رئیس جمهور پیشتر در بدنه احزاب و با کادرسازی احزاب نیروهای مؤثر و کارآمد را شناسایی کرده باشد و نقاط ضعف و قوت آنها را بداند و یک چیدمان و تیم موفق، کارا و هماهنگ داشته باشد. من از این بابت خیلی نمی توانم اطمینان داشته باشم هرکدام از این شش نامزد ما یک تیم کاملا منسجم داشته باشند و علت هم اینست که یک کار اصولی حزبی تاکنون صورت نگرفته است.
مهدی غضنفری در عین حال دانش رئیس جمهور و قدرت تحلیل و درک حوزه هایی همچون اقتصاد را از لزوم های مدیریت درست دولت دانست و تصریح کرد: فرض نماییم رئیس جمهور آینده ما وزیر اقتصاد بسیار لایقی را برگزیده و در هیأت دولت بین وزیر اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه یا یکی از وزرای صنعت، کشاورزی، نفت و یا نیرو اختلافی پیش بیاید، رئیس جمهور باید قدرت تشخیص نظر درست و چاره این مشکل را داشته باشد چون در غیر این صورت امکان دارد به خطا بیافتد.
قیمت های دستوری نابود کننده تولید است
رئیس صندوق توسعه ملی با تکیه بر این نکته که فرآیندهای اقتصادی مثل سنت های الهی باید کشف و شناخته و به کار گرفته شوند اضافه کرد: قیمت های دستوری نابود کننده تولید هستند و اگر رئیس جمهور به جهت اینکه دل مردم را به دست بیاورد، با فشار قیمتها را کنترل کند و با این اقتصاد دستوری سرمایه گذارها را فراری بدهد پنج سال بعد نتیجه اش را در کم شدن تولید داخلی مان می بینیم؛ یعنی تصمیم امروز رئیس جمهور منجر به یک ضرر بزرگ تر در چندسال آینده می شود. اگر تیم اقتصادی دولت و شخص خود آقای رئیس جمهور درک کاملی از فرآیندهای اقتصادی نداشته باشد می توانند تصمیمات بسیار زیانباری بگیرند.
مهدی غضنفری اضافه کرد: وقتی مسئولی بدون چاره اصولی و کارشناسی شده، به صورت مثال حقوق ها را افزایش بدهد اما ثروتی ایجاد نشود دولت مجبور به چاپ پول می شود و چاپ پول هم نقدینگی و تورم بوجود می آورد. پس اگر می خواهیم حقوق ها را بالا ببریم باید خلق ثروت نماییم نه از راه چاپ پول مردم را پولدار ولی در واقع فقیرتر نماییم. این یک دور باطل است که وضعیت را بدتر و بدتر می کند. چه کسی می تواند این را تمیز دهد کسی که سنت های الهی را در حوزه اقتصاد فهم نکرده باشد. اگر خود شخص رئیس جمهور چنین توانایی هایی نداشته باشد با داشتن بهترین وزیر هم موفق نمی شود چون آنقدر شبکه های غیر رسمی و نیروهای فشار و گروههای مافیا و عوامل پنهان و آشکار وجود دارند که بتوانند آن وزیر را محدود و افکار خودشان را به رئیس جمهور تحمیل کنند.
نامزدها با آمار و شاخص سخن بگویند
رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی با تکیه بر لزوم توجه به آمارهای واقعی و شاخصهای مستند در شعارهای انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: انتظاری که از نامزدهای ریاست جمهوری می رود اینست که امروز بیایند و بگویند چهار سال بعد که بعنوان رئیس جمهور می خواهند پاستور را ترک کنند و تحویل دهند وضعیت کشور و مردم چگونه است؟ اگر دیدید که نامزدها در مناظره ها آمدند و به هم پیچیدند و راجع به پرونده های گذشته با هم بحث و جدل کردند و پرونده و فیلم و عکس و مدرک تخریب یکدیگر را رو کردند و مردم را به حاشیه بردند معلوم است که برنامه مشخصی برای ما و آینده کشور ندارند و دارند سر مردم را کلاه می گذارند.
مهدی غضنفری افزود: نامزدها باید یک برنامه مشخصی داشته باشند که قابل سنجش باشد. نه فقط در اقتصاد بلکه در همه حوزه ها از سیاست گرفته تا فرهنگ و سیاست خارجی و آمارهای اجتماعی و نرخ مرگ و میر و ازدواج و … چونکه در همه حوزه ها امکان سنجش وجود دارد. برای ارزیابی، بهتر است، نه همه شاخص ها بلکه ۲۰ تا ۳۰ شاخص خیلی مهم را در نظر بگیریم. بنده در یکی از توییت ها عرض کردم که مرکز آمار مشخص نماید و بگوید وضعیت این ۲۰ تا ۳۰ شاخص امروز چیست؟ فرض کنید همین نقدینگی، قیمت ارز، وضعیت اشتغال، و از همه مهم تر GDP و درآمد سرانه و شاخصهای اقتصادی، حجم تجارت و مقدار نفتی که می خواهیم تولید نماییم، حجم صادرات نفتی، حجم تجارت با همسایگان و..... را مشخص نماییم که پس از آمدن رئیس جمهور جدید چقدر افزایش پیدا می کند؟ بعد از یک سال چقدر، بعد از دوسال چقدر؟ و نهایتا بعد از چهار سال چه مقدار افزایش پیدا خواهد کرد؟ اینها را در چارچوب اعداد بیان کنند. اگر این کار را نکردند احتمالاً" قصد ندارند چنین کاری را انجام دهند.
از تجربه های شکست خورده درس بگیریم
مهدی غضنفری اظهار داشت: ما متأسفانه چند تجربه شکست خورده داریم که درسهای حکمرانی زیادی می توانیم از آنها بگیریم. ما یک روز چشم انداز (۱۴۰۴) طراحی کردیم و همه آرزوهایمان را نوشتیم که می خواهیم به اینجا برسیم اما چون یک سیستم پلکانی برای رسیدن به آنها طراحی نکردیم و یک نظام پایش برایش طراحی نکردیم تبدیل شد به یک فهرست آرزوهای ما که ممکن هست هیچوقت به آنها نرسیم. باردیگر آمدیم یک تجربه مثل همین را در برنامه پنج ساله داشتیم که در این برنامه ها فقط نوشتیم نرخ رشد ۸ درصدی.
رئیس صندوق توسعه ملی با تکیه بر لزوم توجه به شاخص ها و منابع در شعارهای کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: نامزدی که شعار می دهد می خواهد به پزشکان، پرستاران، معلمان و دیگران فلان مزایا و حقوق را داده و یا جاده ها را بازسازی و ناوگان ها را نوسازی کند لطفاً اول منابع ریالی و ارزی اینها را برآورد کرده و ببیند چقدر منبع ریالی و ارزی لازم دارد که این را البته خیلی از متخصصین می توانند انجام دهند و تخمین بزنند. اینجاست که سوال سخت بعدی مطرح می شود اینست که این منابع را از کجا می خواهند تهیه کنند؟ اینجاست که نامزدها اگر پاسخی نداشته باشند باید برگردند برنامه هایشان را بازنگری و قول هایشان را اصلاح کنند. چیزی که اتفاق نمی افتد این مورد سومی است. نامزدها اول همه چیز را رنگی و زیبا برایتان توصیف و تصویر سازی می کنند. وقتی که ازشان می خواهید منابع هر کدام را بنویسند کمی تصویر موردنظر رنگ پریده می شود و وقتی می گوئید از کجا می خواهید اینها را تأمین کنید کاغذش را برمی گرداند می گوید اینها را ولش کن و سوال بعدی را بپرس!
رئیس صندوق توسعه ملی در ادامه اظهار داشت: ما به جهت اینکه ارزش پول ملی را حفظ نماییم باید سالی ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد دلار صادرات و ارزآوری داشته باشیم. امکان دارد یک نامزد بگوید خیر من می توانم با صد و پنجاه میلیارد دلار ارزش پول ملی را حفظ کنم خب بسم الله. صد و پنجاه میلیارد دلار را چطور هرسال می خواهی کسب کنی؟ ما در گذشته های دور روزی شش میلیون بشکه نفت تولید و صادر می کردیم آیا می توانیم باردیگر به آن آمار برگردیم یا خیر؟ چون فعلاً" سرچشمه منابع ارزی ما صادرات نفت و البته غیر نفتی است. گاز هم متأسفانه در کشور ما مصرف داخلی اش بسیار بالا هست یا به پتروشیمی ها هم داده می شود و صادرات زیادی نداریم. در این عرصه کار جدی صورت نگرفته است و سرمایه گذاری می خواهد و تکنولوژی لازم دارد. حالا نامزد مورد نظر می خواهد منابع را از کجا بیاورد که این تصویر زیبا را به مردم بفروشد و با آن رای جمع کند. همه اینها به منابع بسیار عظیمی نیاز دارد.
نگاه متوازن به جهان جایگزین نگاه یک سویه شود
مهدی غضنفری اظهار داشت: پس از سه مورد یعنی تصویرسازی، نظام پلکانی برای پایش و چالش تأمین منابع؛ چهارمین سوال از نامزدهای ریاست جمهوری اینست که پس از رای دادن به شما و چهار سال حضور در پاستور، کشور نسبت به کشورهای همسایه چه وضعیتی داریم؟ همه کشورها با سرعت دارند به سمت توسعه می دوند و جا ماندن ما باعث خروج سرمایه و تضعیف نقش بین المللی ما و روحیه مردم می شود. اگر بخواهیم نقش بین المللی مان را داشته باشیم و سرمایه گذاران خارجی را جذب نماییم باید روابط بین الملل را توسعه دهیم و تقویت نماییم شما تا چه حد می توانید روابط بین الملل را با سایر کشورهای تقویت کنید؟ باید مشخص شود که ما همچنان می خواهیم از راه نگاه به چند کشور خاص مثل روسیه و چین کارهایمان را پیش ببریم و یا یک نگاه متوازن به جهان داشته باشیم. من نمی گویم غرب می تواند نقش زیادی در توسعه ما داشته باشد، من می گویم منافع ملی را باید بتوانیم تعریف نماییم و روابط خارجی را بر مبنای حفظ این منافع ملی پیش ببریم.
رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی تصریح کرد: تا خلق ثروت نکنیم مردم توسعه و طعم توسعه را نخواهند چشید. خلق ثروت به مفهوم پول پاشی و یارانه دادن نیست. خلق ثروت از راه درک ارزش بازار (یا مارکت) است. بعنوان مثال وقتی سازمانی ۳۰ هزار کارمند دارد ولی می تواند با ۳ هزار نفر کارش را به خوبی انجام بدهد منابع خویش را تباه می کند. خیلی از منابع ما در راه فرآیندهای این چنینی از بین می رود ما باید بتوانیم ذهنیتمان را عوض نماییم. شاید ما نباید بپرسیم حقوق ها را چقدر می خواهید افزایش دهید؟ چون می گویند من حقوق ها را دوبرابر می کنم آن هم از راه چاپ پول این اصلاً فایده ای ندارد و با تورم این پول از جیب مردم برمی گردد باید بپرسیم چقدر می توانی خلق ثروت کنی؟ اگر راجع به خلق ثروت سخنی به میان نمی آید این یعنی این که ما باردیگر داریم فریب می خوریم و با یک سری اوهام و ابهام برویم رای بدهیم و منتظر باشیم و دعا کنیم؛ یادمان باشد فقط کمونیست ها با خلق ثروت مشکل دارند.
به دنبال چالش سازنده باشیم نه حاشیه مخرب
مهدی غضنفری با اشاره به اینکه در انتخاب رئیس جمهور فقط نباید منش نامزد را مدنظر قرار داد اضافه کرد: منش یعنی این که یک فرد خیلی خوب است اما امکان دارد دانش کافی را نداشته باشد و امکان دارد کنش کافی برای حکمرانی را نداشته باشد یا بینی اش نقص داشته باشد. ما ایرانیان گاهی احساساتی می شویم و تنها منش نامزد را می بینیم و متأسفانه رای مان را به منش فرد می دهیم. منش برای حکمرانی یک چهارم قضیه است؛ این دفعه باید همه به دنبال چالش سازنده باشند نه حاشیه مخرب.
متأسفانه شاید همه کارشناسان موافق نظر من نباشند اما فعلاً" و در شرایط موجود بزرگراه نفت سریع ترین و فوری ترین روشی است که ما را به منابع مورد نیاز کشور می رساند. باید بدانیم که برخی زیرساخت های کشور کهنه و قدیمی شده اند و بهبود وضعیت جاده ها، خط آهن، ناوگان حمل و نقل، تأسیسات و توسعه یافتگی ایران نیازمند درآمد ارزی و تکنولوژی دانش و نیروی فنی است. برای به روز کردن همه اینها باید از بزرگراه نفت و هم از مسیرهایی غیر از نفت گذر نماییم تا بتوانیم از آنها برای رسیدن به اهدافمان، سرمایه گذاری نماییم. اگر زمینه سرمایه گذاری چه سرمایه گذاران داخلی و چه خارجی فراهم نشود و امنیت سرمایه گذاری شکل نگیرد طبیعتاً" افراد زیادی حاضر به سرمایه گذاری نمی شوند و در این صورت منابع کافی برای توسعه نخواهیم داشت.


منبع:

1403/03/22
10:55:40
5.0 / 5
32
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
فوری خرید