در گزارش فوری خرید مطرح شد
ماجرای تجهیزات دپوی شده متروی تهران در گمرك
به گزارش فوری خرید یك مقام آگاه در گمرك با اشاره به اینكه از تجهیزات مترو مدنظر شهردار تهران ۸۵ درصد قبلا به صورت نسیه از گمركات ترخیص شده است، اظهار داشت: تعهدات انجام نشده شهرداری زیاد است و درخواست تازه آنها قانونی نیست.
به گزارش فوری خرید به نقل از مهر، شهردار تهران چند روز پیش در نامه ای به وزیر اقتصاد خواهان ترخیص قطعات باقی مانده مترو در گمرك شده است. پیگیری های خبرنگار مهر از گمرك ایران نشان داده است كه شهرداری تهران در نظر دارد ضمن ترخیص ۱۵ درصد تجهیزات دپو شده، حقوق عوارض گمركی و مالیات ارزش افزوده متعلقه را با عنایت به كاهش منابع خود، بعداً پرداخت كند. یك مقام آگاه در گمرك ایران در گفت و گو با خبرنگار مهر در ارتباط با وضعیت ترخیص تجهیزات دپو شده مربوط به شهرداری، تصریح كرد: ظاهراً تعهد شهرداری تهران به گمرك، تنها در مورد محموله های ترخیص شده اخیر مربوط به مترو نیست و از سنوات قبل هم تعهداتی در مورد این مجموعه وجود داشته است كه لازم است این موارد شفاف شود. وی ادامه داد: سال قبل درخواست های مكرری برای ترخیص قطعات مترو از سوی شهرداری تهران و همینطور شركت بهره بردار عرضه شد و باوجود اینكه حقوق ورودی از جانب شركت بهره بردار تودیع نشد اما به علت ملی بودن پروژه مربوطه و كمبود نقدینگی صاحب كالا، اولاً گمرك ایران با ترخیص كالا با استفاده از تسهیلات نسیه و بدون پرداخت حقوق ورودی متعلقه موافقت نمود. در اِعمال این تسهیلات هم، گمرك به جای نگهداری ۴۰ درصد از كالا و ترخیص ۶۰ درصد مابقی، نسبت به ترخیص قطعی ۸۵ درصد از این اقلام اقدام نمود. وی ادامه داد: اخیراً، درخواست دیگری به گمرك عرضه شده تا اجازه داده شود ۱۵ درصد اقلامِ باقی مانده بعنوان وثیقه پرداخت حقوق ورودی همان اظهارنامه، بدون ایفای تعهد یا تودیع حقوق ورودی، از گمرك ترخیص شود كه چنین اقدامی قانونی نیست. وی افزود: اساسا باید تكلیف حقوق ورودی پیش از خروج كالا روشن شود و اگر صاحب كالا قصد استفاده از تسهیلات دیگری دارد باید در این خصوص تصریحاً و در قالب قانون، تقاضای خودش را عرضه نماید. این مقام مسئول با اشاره به عدم ایفای تعهدات قبلی توسط شركت راه آهن شهری تهران و حومه، اظهار داشت: هم اكنون این شركت بیشتر از ۲۵ فقره تعهد انجام نشده از سالیان قبل در گمرك ایران دارد كه باوجود پیگیری های مكرر و مستمر گمرك ایران تابحال رفع تعهد نشده است. عدم ایفای تعهدات یك شركت باعث می شود تا گمرك هم دیگر نتواند با درخواست برای مساعدت بیشتر همراهی كند. وی به علل دپوی كالا در گمركات و بنادر اشاره نمود و خاطرنشان كرد: اگر كالایی به گمرك اظهار نشود در این صورت، گمرك در مورد دپو شدن كالا مسئولیتی ندارد چونكه مسئولیت گمرك در مورد انجام تشریفات گمركی زمانی شروع می شود كه رویه های گمركی همچون واردات قطعی، از لحظه اظهار كالا به گمرك انجام شده باشد. این مقام مسئول اضافه كرد: مساله دوم اینكه امكان دارد، اقلام به گمرك اظهار شده باشند كه در این صورت، گمرك باید نهایت اهتمام خویش را در انجام تشریفات گمركی لحاظ كند. البته صاحب كالا هم در این میان وظایفی دارد و اگر كالا را جهت استفاده در كشور (قلمرو گمركی) به گمرك اظهار كرده باشد باید نسبت به دریافت و عرضه مجوزهای قانونی و هم پرداخت حقوق ورودی و هزینه های انجام خدمات اقدام نماید. وی اظهار داشت: طبق قانون امور گمركی، خروج هر كالایی از اماكن گمركی، مستلزم انجام تشریفات گمركی است؛ انجام تشریفات گمركی مستلزم اظهار كالا به گمرك با تسلیم اظهارنامه خواهد بود. گمرك مجوزی برای دپوی كالاهایی كه تشریفات گمركی خویش را طی كرده اند ندارد. این مقام مسئول تصریح كرد: صاحبان كالا برای ترخیص قطعی كالاهای خود، باید نسبت به پرداخت حقوق ورودی متعلقه اقدام نمایند. البته تسهیلاتی هم همچون ترخیص كالا با تودیع ضمانت نامه بانكی معتبر و یا ترخیص كالا با استفاده از روش نسیه از سوی گمرك در نظر گرفته شده است. به گزارش فوری خرید به نقل از مهر، چند روز قبل رسانه ها از نامه شهردار تهران به وزیر اقتصاد خبر دادند كه در این نامه، پیروز حناچی با اشاره به دپوی تجهیزات متروی تهران در گمرك، از فرهاد دژپسند درخواست كرده بود با عنایت به این كه مترو یك وسیله حمل و نقل عمومی به حساب می آید دستورات لازم را برای ترخیص قطعات باقی مانده بدهد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب