عمل های زیبایی، از پایین بودن عزت نفس تا غارتگری جیب مردم
به گزارش فوری خرید، اصفهان اینروزها خدمات زیبایی جایگاه ویژه ای را در سبدخانوار به خود مختص کرده است. جایگاهی که فارغ از سن، طبقه اقتصادی و موقعیت اجتماعی دامن گیر بخش عظیمی از افراد جامعه شده است. هزینه خدمات زیبایی در آرایشگاه ها و کلینیک های زیبایی بسته به نیاز مشتری، می تواند از چند صد هزار تومان تا میلیونها تومان در هر نوبت متغیر باشد.
بازار پررونق عملیات زیبایی سبب شده است که علاوه بر آرایشگران و متخصصان زیبایی، پرستاران و پزشکان عمومی هم برای ورود به این عرصه پر تب وتاب تلاش کنند. فعالان این حوزه با تبلیغات گسترده، هر روز بر تعداد متقاضیانی که انجام خدمات زیبایی برای آنها تبدیل به یک نیاز اصلی شده است، می افزایند. عملیات زیبایی امکان دارد به تزریق ژلی خاص محدود شود یا شامل کاشت مژه یا ناخنی باشد که به صورت طبیعی در بدن هر انسان وجود دارند. این در شرایطی است که جوان شدن و نزدیک تر شدن به نمادهای زیبایی از دلایلی است که مشتریان این خدمات از آن یاد می کنند.
عملیات زیبایی و تاثیر آن بر جامعه و افراد، مساله ای پیچیده و چندوجهی است که باید از جنبه های مختلف روان شناختی، اجتماعی و فرهنگی موردبررسی قرار گیرد. صدمه ای که بیشتر از هر چیزی امکان دارد فرد به آن گرفتار شود، اینست که با گسترش خدمات زیبایی و تغییرات سریع معیارهای زیبایی شناسی، رفتارهای اجتماعی مردم هم با آن تغییر کند. میل به انجام عمل های زیبایی می تواند ناشی از نارضایتی از بدن و اعتمادبه نفس پایین باشد. این احساسات امکان دارد به علت فشارهای اجتماعی، تبلیغات رسانه ای و استانداردهای زیبایی نامعقول به وجود آید. اشخاصی که در معرض چنین فشارهایی قرار دارند، امکان دارد به دنبال راه هایی برای بهبود ظاهر خود باشند تا احساس بهتری نسبت به خود پیدا کنند. با بهبود عزت نفس میتوان از گرایش به جراحی های زیبایی در جامعه کاست. امروزه با عنایت به رشد فرهنگ و حرکت جوامع به سمت مدرن شدن، ظاهر بدن در نحوه تشکیل روابط اجتماعی انسان ها اهمیت بالای ی پیدا کرده و افراد در تلاش هستند تا شخصیتی سرزنش ناپذیر و متناسب با ارزش های اجتماعی روز داشته باشند.
جراحی زیبایی یکی از آخرین دستاوردهای بشر برای خلق زیبایی است که برای تغییر دادن ظاهر بدن، در غیاب بیماری، صدمه و جراحت یا بدشکلی های مادرزادی و ارثی می تواند عاملی برای بهبود کیفیت زندگی باشد. پرسش اساسی اینجاست که آیا مشتریان این بازار صرفا قربانی یک جریان تبلیغاتی جهانی شده اند یا در این عملیات خدماتی دریافت می کنند که در بهبود کیفیت زندگی شان تاثیر دارد؟ میل به زیباترشدن و کمال گرایی زیبایی ریشه در چه چیزی دارد؟
عملیات زیبایی می تواند پذیرفتنی باشند یا نباشند
امرالله ابراهیمی، عضو هیأت علمی گروه روان شناسی سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به ایسنا می گوید: ازنظر روان شناسی درمان یک مشکل، رفع عارضه زیبایی شناختی، داینامیک گروهی و احساس نارضایتی کلی می توانند عواملی برای دریافت خدمات زیبایی باشد.
وی می افزاید: برخی افراد به علت مشکلات پزشکی یا شرایط خاص ظاهری احتیاج به این تغییرات دارند، یعنی عمل هایی که جنبه درمانی دارند و به سلامت جسمانی افراد کمک می کنند. برای نمونه، عمل هایی که مشکلاتی در جویدن غذا، تنفس یا صدمه های جسمانی واقعی ایجاد می کنند، کاملا توجیه پذیر و ضروری هستند. حتی بعضی از این اقدامات زیر پوشش بیمه قرار می گیرند.
عضو هیأت علمی گروه روان شناسی سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه می دهد: اشخاصی که بدشکلی هایی در ظاهر صورت یا بدن دارند، باآنکه عملکرد بدنشان را به صورت مستقیم تحت تاثیر قرار نمی دهد، اما مشکلات ظاهری بوجود آورده که اصلاح آنها می تواند به بهبود کیفیت زندگی شان کمک نماید. بررسی این مورد نیازمند طبقه بندی دقیق است. این موارد هم تا حدودی قابل توجیه هستند، حتی اگر مشکل شدیدی وجود نداشته باشد.
ابراهیمی بیان می کند: دسته دیگری از اقدامات زیبایی هم وجود دارند که تنها جنبه زیباسازی دارند، شامل تزریق ها و جراحی هایی که می توانند تحت تاثیر مسایل روان شناختی و اجتماعی باشند. به نظر می آید جامعه ما بشدت درگیر چنین رفتارهایی شده است.
وی ضمن تاکید بر شرکت در جلسه مشاوره پیش از عمل زیبایی بیان می کند: از جنبه روان شناختی، اشخاصی که نارضایتی کلی از ظاهر خود یا تصویر ذهنی از خودشان دارند «تصویر بدن» امکان دارد به انجام چنین عمل هایی تمایل پیدا کنند. مشکلات روان شناختی نظیر اعتمادبه نفس و عزت نفس پایین یا تصور اشتباه از شاخصهای زیبایی بدن می تواند افراد را بسمت انجام این اقدامات سوق دهد.
عضو هیأت علمی گروه روان شناسی سلامت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ادامه ضمن اشاره به اهمیت عوامل اجتماعی می گوید: فشارهای ناشی از جوهای حاکم بر اجتماع، صنعت مد و فشن، شبکه های اجتماعی، تبلیغات و گروه هم سن وسالان می تواند افراد را مجبور به انجام این عمل ها کند. به این پدیده «فشار همتا» گفته می شود. در این حالت فرد امکان دارد احساس کند که اگر چنین اقداماتی را انجام ندهد، به اصطلاح، امروزی نیست. این فشارها علاوه بر تحمیل هزینه های مالی، امکان دارد نتایج مورد انتظار را هم بهمراه نداشته باشد و باعث نارضایتی مضاعف شود.
ابراهیمی تصریح می کند: حل این مسایل نیازمند تقویت عزت نفس افراد است تا بتوانند خویش را بشکل طبیعی و بدون قید و شرط قبول کنند و از ظاهر خود رضایت داشته باشند. زیربنای کلی این موارد در نارضایتی کلی فرد است که نشان دهنده نبود حس خشنودی از خود است.
وی می افزاید: بعضی از این رفتارها امکان دارد جنبه عادت پیدا کنند و تحت اجبار قرار بگیرند. گاهی اوقات با این که شرایط اقتصادی و اجتماعی به فرد اجازه چنین هزینه هایی را نمی دهد از این عادت دست برنمی دارند، اما به شکل کلی این گونه موارد امکان دارد با رفتن به مشاوره و از راه آموزش های روان شناختی و تقویت اعتمادبه نفس افراد قابل حل باشند.
به گزارش فوری خرید به نقل از ایسنا، برای مواجهه با این چالش ها، تقویت عزت نفس و خودپذیری افراد ضروری می باشد. مشاوره های روان شناختی می توانند به افراد کمک کنند با مشکلات خود بهتر کنار بیایند و از ظاهر خود رضایت بیشتری داشته باشند، همینطور ایجاد آگاهی در مورد نتایج منفی عملیات زیبایی و ترویج استانداردهای زیبایی متنوع و واقعی می تواند به کاهش فشارهای اجتماعی کمک نماید. درنهایت باید توجه داشت که هر فرد حق دارد انتخاب های شخصی خویش را بر مبنای نیازها و خواسته های فردی اش انجام دهد، بدون آن که تحت تاثیر فشارهای خارجی قرار گیرد. شناخت دقیق از خود و پذیرش آن می تواند کلید اصلی برای رسیدن به رضایت واقعی از زندگی باشد.
علم روانشناسی پاسخ قاطعی برای تأیید یا رد اقدامات زیبایی ندارد و هر آن چه رخ می دهد به درون فرد متقاضی مربوط است. سؤالی که هرکدام باید از خودمان بپرسیم اینست که آیا در وضعیت فعلی و شرایط اقتصادی و اجتماعی، عمل های زیبایی چقدر به رشد فردی و تعالی اجتماعی مان کمک می نماید. معیارهای زیبایی شناختی را چه گروهی از جامعه می توانند تعیین کنند؛ پزشکان زیبایی یا روان شناسان و جامعه شناسان؟
منبع: forikharid.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظر کابرهای فوری خرید در مورد این پست