عرضه خودرو در بورس کالا به زیان مصرف کنندگان واقعی تمام شده است

عرضه خودرو در بورس کالا به زیان مصرف کنندگان واقعی تمام شده است

به گزارش فوری خرید، مدیرکل دفتر خودرو وزارت صمت با انتقاد از عرضه خودرو در بورس کالا تاکید کرد: این تکنیک مشکلات تازه ای را در پی داشته است.



باشگاه خبرنگاران جوان - مهرداد خسروی، مدیرکل دفتر خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت، با انتقاد از عرضه خودرو در بورس کالا تاکید کرد این شیوه نه تنها به شفافیت و تعادل بازار کمک نکرده، بلکه مشکلات جدیدی را هم به دنبال داشته است.
خسروی اظهار داشت:   تجربه چند سال گذشته نشان میدهد عرضه خودرو در بورس کالا نتوانسته اهداف مورد نظر را محقق کند. مهم ترین اشکال این سازوکار، ایجاد نوعی رانت جدید برای افراد و شرکت هایی است که امکان حضور مستمر در فرایند خرید دارند. بنابراین، به جای این که خودرو با قیمت واقعی و عادلانه به دست مصرف کننده نهائی برسد، باز هم واسطه ها سود اصلی را می برند.
وی با اشاره به آثار منفی این روند در بازار خودرو اشاره کرد:   به علت محدودیت عرضه و تقاضای بالا، رقابت در بورس باعث رشد قیمت ها می شود و خودرو عملا گران تر از نرخ کارخانه به دست مصرف کننده نهائی می رسد. علاوه بر این، بخش زیادی از مردم به علت نداشتن دانش یا امکانات ضروری جهت حضور در بورس از این فرایند حذف می شوند و در نهایت مجبورند خودرو را از بازار آزاد با قیمت بالاتر تهیه کنند. از طرفی، اختیار خرید عمده در دست شرکتهای سرمایه ای که به سادگی وارد بورس می شوند قرارمیگیرد.
خسروی همینطور با اشاره به رویکرد تنظیم گرانه شورای رقابت بعنوان متولی تعیین قیمت و شبکه توزیع خودرو اضافه کرد:   باتوجه به دستورالعمل شورای رقابت و استعلام انجام شده، عرضه خودرو در بورس کالا مورد تأیید این شورا نیست؛ ازاین رو ادامه این شیوه می تواند مغایر با مقررات نظارتی باشد.
وی در انتها تصریح کرد: «در عرضه خودرو در بورس کالا، سازوکارهای در ارتباط با توزیع منصفانه که در دستورالعمل شورای رقابت یاد شده قرار گرفته، همچون عرضه خودرو به متقاضیان طرح پشتیبانی از خانواده و جوانی جمعیت و هم خودرو های فرسوده که تکلیف قانونی می باشد، مورد توجه قرار نگرفته و سازوکار اجرایی آن پیشبینی نشده است. از سوی دیگر، محدودیت هایی مانند شرط سن قانونی و نداشتن پلاک فعال هم در فرایند اجرایی فروش خودرو در بورس کالا دیده نشده است. بنابراین بهتر بود سازمان بورس قبل از پذیرش خودرو در بورس کالا، ضمن بررسی دقیق دستورالعمل و الزامات قانونی، سازوکارهای مندرج در آنرا لحاظ می کرد.
منبع: وزارت صمت
بطور خلاصه بنابراین، به جای اینکه خودرو با قیمت واقعی و عادلانه به دست مصرف کننده نهایی برسد، باز هم واسطه ها سود اصلی را می برند.
وی ضمن اشاره به آثار منفی این روند در بازار خودرو اشاره کرد:   به دلیل محدودیت عرضه و تقاضای بالا، رقابت در بورس سبب رشد قیمت ها می شود و خودرو در عمل گران تر از نرخ کارخانه به دست مصرف کننده نهایی می رسد. از طرفی، اختیار خرید عمده در دست شرکتهای سرمایه ای که به آسانی وارد بورس می شوند قرارمیگیرد.
خسروی همچنین ضمن اشاره به رویکرد تنظیم گرانه شورای رقابت به عنوان متولی تعیین قیمت و شبکه توزیع خودرو افزود:   با توجه به دستورالعمل شورای رقابت و استعلام انجام شده، عرضه خودرو در بورس کالا مورد تأیید این شورا نیست؛ از این رو ادامه این شیوه می تواند مغایر با مقررات نظارتی باشد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در عرضه خودرو در بورس کالا، سازوکارهای در رابطه با توزیع منصفانه که در دستورالعمل شورای رقابت یاد شده قرار گرفته، همچون عرضه خودرو به متقاضیان طرح پشتیبانی از خانواده و جوانی جمعیت و هم خودروهای فرسوده که تکلیف قانونی می باشد، مورد توجه قرار نگرفته و سازوکار اجرایی آن پیش بینی نشده است.

منبع:

1404/06/18
09:34:50
5.0 / 5
13
تگهای خبر: بازار , بورس , بورس كالا , تجربه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظر کابرهای فوری خرید در مورد این پست
لطفا شما هم نظر دهید
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

فوری خرید