مدیرعامل سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی:

شفافیت مالی در آستان قدس به دستور رئیسی، نتایج را اعلام می نماییم

شفافیت مالی در آستان قدس به دستور رئیسی، نتایج را اعلام می نماییم

فوری خرید: مدیرعامل سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی، اظهار داشت: ما پروژه شفافیت را به خواست حجت الاسلام رئیسی از مدتی قبل آغاز كرده ایم و دنبال این هستیم كه همه دارایی ها و سرمایه های آستان قدس را احصا نماییم.


به گزارش فوری خرید به نقل از مهر، مردم دوست دارند همه چیز شفاف باشد، آنقدر كه بشود توی هر چیز را مثل یك جام شیشه ای از بیرونش تماشا كرد. مردم به خصوص دوست دارند جاهای بزرگ و با نفوذی كه اتفاقا پول های خودشان هم به آنجا رفته بیشتر شفاف باشد، جاهایی مثل آستان قدس رضوی كه تلقی همه مردم از آن تشكیلاتی پولدار و قدرتمند است. هرچند مدیرعامل سازمان اقتصادی آستان قدس به ما گفت تصور پولداری آستان از اصل ثروتش بزرگتر است، اما حقیقت این است كه مردم دوست دارند آستان هرگونه كه هست شفاف باشد. مهندس سید رضا فاطمی امین مطمئنمان كرد كه پول ها حالا دارد خرج كارهای بهتری همچون صندوق سرمایه گذاری دانش بنیان رضوی و كارهای عام المنفعه می گردد كه تهش می رسد به حل شدن مشكلی از مشكلات كشور.
خروج آستان قدس از پروژه مشهدمال دارد یكساله می شود؛ آستان توانسته سرمایه اش را از این پروژه بیرون بكشد؟
بحث مشهدمال و مبالغش به بخش پشتیبانی آستان قدس مرتبط می باشد و به حوزه كاری من مربوط نمی گردد، اما فقط این را می گویم كه مبالغ حاصل از خروج از مشهدمال دارد صرف امور دیگر می گردد. مشهدمال بازاری است كه برندهای خارجی در آن مستقر می گردد و به یك نگاه دروازه ورود كالاهای خارجی به كشور است. اما ما داریم با مبالغ حاصل از این خروج در بخش های مختلف همچون صندوق سرمایه گذاری دانش بنیان سرمایه گذاری می نماییم. این كار درست نقطه مقابل پروژه هایی است كه مسیر خارجی ها را هموار می كند.
زمانی كه آستان قدس داشت سرمایه گذاری می كرد مگر نمی دانست مقرر است برندهای خارجی به مشهدمال بیایند؟
مسلما در پروژه هایی با این ابعاد فقط برندهای خارجی می توانند در آن فعالیت كنند. به نظرم پرداختن به این مورد ما را از متن به حاشیه می برد.
آخر حرف ما این است كه آستان قدس می توانست در مشهدمال بماند و از سود حاصل از این سرمایه گذاری در پروژه های عام المنفعه و در جهت انجام مسؤولیت های اجتماعی اش فعالیت كند. موافق نیستید؟
من مسؤول پاسخگویی به این مورد نیستم.
اما شما بعنوان یكی از زیرمجموعه های آستان قدس می توانید یك موضعگیری داشته باشید!
من حدود یك سال است كه مسؤول سازمان سرمایه گذاری آستان قدس هستم و در مورد غلط یا درست بودن سرمایه گذاری هایی كه قبلا انجام شده اظهارنظری نمی كنم.
پس بگویید سازمان سرمایه گذاری رضوی در این یك سال چه كرده و مقرر است چه كارهایی انجام دهد كه مردم حضورش را در زندگی شان احساس كنند؟
آستان قدس قبل از این سرمایه گذاری می كرده، اما از یك سال قبل برای این سرمایه گذاری ها چارچوب های مشخصی تعیین شده تا از منابع بدرستی استفاده گردد. ما اكنون 15 خط مشی داریم كه مهم ترین آنها عبارت است از پرهیز از رقابت با بخش خصوصی، كاهش هزینه های اجتماعی سرمایه گذاری ها، تامین استقلال كشور و پیشبرد سیاست های اقتصادمقاومتی.
بنا دارید در بحث های زیست محیطی هم وارد می شوید؟
بله. یكی از رویكردهایمان این است كه سرمایه گذاری هایمان تبعات زیست محیطی نداشته باشد و علاوه بر رعایت الزامات زیست محیطی، در آنها حقوق انسانی هم رعایت شود.
در استان خراسان رضوی و حتی در شهر مشهد بحث خشكسالی بسیار جدی است و روستاها دارند خالی از سكنه می شوند. در حوزه آب و آبرسانی هم كاری كرده اید؟
در حوزه آب درحال انجام كارهای خوبی هستیم كه مبنای آنها استفاده از آب شور یا كشت محصولاتی است كه به آب كمی نیاز دارند؛ مثل كینوا كه دانه بسیار باارزش و مشهور به خاویار گیاهی است. این محصول گلوتن ندارد و برای كسانی كه به گندم حساسیت دارند مفید می باشد، همچین آهن بالایی دارد و می تواند جایگزین قطره آهن شود. علاوه بر این ما در بحث مرتعداری هم ورود كرده ایم و در حال احیای زمین های فاقد آب هستیم. همینطور باغی متراكم از درختان سیب راه اندازی كرده ایم كه درهرهكتار 50 تن محصول می دهد. یا مثلا روی توسعه كشت گیاه خارشتر كار می نماییم كه یك ششم یونجه آب می برد و می تواند جایگزین آن شود.
مثال هایی كه زدید همه در حوزه كشاورزی و الگوی كشت است. سوال من در مورد اقدامات آبرسانی و حفظ منابع آب برای كمك به مردمی است كه در نقاط خشك گیر افتاده اند.
اگر می خواهیم روستاها خالی از سكنه نشوند باید بتوانیم با همان مقدار آب موجود كسب و كاری راه بیندازیم؛ مثل پرورش ماهی قزل آلا در آب شور كه ما آغازش كرده ایم.
ولی فعلا تا اینجای كار همه این پروژه ها متعلق به آستان قدس است و عملا مردم از آنها نفعی نمی برند!
این طرح ها فعلا در حد پایلوت است و در آینده بطور قطع به عموم مردم معرفی خواهند شد؛ مثلا كشت كینوا فعلا در صد هكتار انجام شده، اما ما می خواهیم آنرا توسعه دهیم برای همین به كار تولید بذر آن مشغول هستیم. البته توجه داشته باشید كه آستان قدس رضوی مسؤول رفع كم آبی و مسائل اینچنینی نیست و چنین اختیاراتی هم ندارد، ولی درهمان حوزه هایی كه ورود كرده ایم تلاش مان این است كه مساله ای از مسائل كشور را حل نماییم و كارهایی انجام دهیم كه برای بقیه بخش ها الگو باشد.
می دانید شاید شما روی كاغذ مسؤولیت مثلا رفع فقر و اشتغالزایی را نداشته باشید، اما به این دلیل كه آستان قدس رضوی تشكیلاتی بسیار ثروتمند است نه تنها مردم خراسان، بلكه همه ایران از آن انتظار دارند.
این كه می گویید آستان خیلی پولدار است تصوری است كه مردم دارند و چندان با واقعیت منطبق نیست. شاید مردم وقتی می بینند در حرم ساختمان ها و صحن هایی با معماری خاص ایجاد می شود تصور پولداری آستان به آنها دست می دهد درحالی كه آنقدر كه مردم فكر می كنند منابع در اختیار آستان قدس رضوی نیست.
می توانید میزان ثروت آستان قدس را در قالب یك عدد بگویید تا ما و مردم قضاوت نماییم كه آستان پولدار است یا نه؟
این را بدانید كه ثروت آستان قدس از نذورات و موقوفات آن است و هیچ چیز در این تشكیلات خارج از وقف و نذر نیست.
این را كه گفتید نمی توانید در قالب یك عدد بیان كنید؟
من عددی در اختیار ندارم، اما آنچه می توانم بگویم این است كه بخشی از دارایی های آستان قدس در اختیار سازمان سرمایه گذاری رضوی قرار می گیرد تا مشكلی از مشكلات كشور حل شود.
پس بگویید آستان قدس سالانه چقدر سرمایه گذاری می كند؟
ما پروژه شفافیت را به خواست آیت الله رئیسی از مدتی قبل آغاز كرده ایم و دنبال این هستیم كه همه دارایی ها و سرمایه های آستان قدس را احصا نماییم. مثلا مشخص نماییم نان رضوی چقدر درآمد دارد و كجا هزینه می گردد. این اطلاعات كه جمع بندی شد آنها را روی سایت قرار می دهیم تا به اطلاع عموم مردم برسد و شما هم جواب سوالاتتان را بگیرید.
این اطلاعات چه زمانی تكمیل می شود؟
ما كار را تازه آغاز كرده ایم و تا آخر سال ادامه خواهد داشت. نتایج آن هم احیانا سال آینده اعلام می گردد.
ابتدای صحبت تان اشاره ای به صندوق سرمایه گذاری دانش بنیان داشتید كه منابعش اتفاقا از محل فسخ پروژه مشهدمال تامین می گردد. این صندوق چه ماموریتی دارد؟
ما در حوزه دانش بنیان دو كار انجام می دهیم ؛ اول ورود به حوزه هایی كه مردم كمتر به آنها وارد می شوند مثل تولید داروهای نوتركیب مثلا فاكتور هشت كه مخصوص بیماران هموفیلی است و در دنیا فقط پنج شركت قادر به تولید آن هستند یا تولید پنج داروی ضدسرطان. حوزه دوم كار ما پشتیبانی از شركت های دانش بنیانی است كه با سرمایه اولیه شان پروژه را به جلو برده اند، اما یا هنوز موفق به تولید محصول نشده اند یا محصولشان طوری نیست كه یا بانك ها اعتماد كنند و به آنها وام بدهند یا آن محصول وارد بورس شود. اینجاست كه صندوق سرمایه گذاری دانش بنیان ایفای نقش كرده و حلقه مفقوده موجود را پر می كند. در واقع صندوق از طرح های دانش بنیانی كه در این مراحل گیر كرده اند با سرمایه گذاری حمایت می كند، ضمن این كه كمك می نماید موفق شود و برای بازاریابی محصولات شركت های دانش بنیان هم تلاش می كند.
صندوق از شركت های دانش بنیان ضمانت هم می گیرد؟
وقتی یك شركت دانش بنیان از بانك وام می گیرد، چون بانك تخصصی در حوزه كاری آن ندارد بناچار مخاطراتش را با گرفتن وثیقه مالی و ملكی مرتفع می كند، اما صندوق سرمایه گذاری كاملا حرفه ای است و این مخاطرات را با گرفتن وثیقه حل نمی كند، بلكه با دانشی كه در اختیار دارد حدس می زند كه یك پروژه به نتیجه می رسد یا خیر.
جنس كار شركت های دانش بنیان برایتان مهم است؟ درواقع بنا دارید از چه جنس فعالیت هایی حمایت كنید؟
ما یكسری اولویت داریم؛ ازجمله غذا، فناوری اطلاعات، الكترونیك، صنایع فرهنگی، بازی های كامپیوتری و انیمیشن.
این صندوق چقدر سرمایه در اختیار دارد؟
سرمایه اولیه صندوق 100 میلیارد تومان است.
فكر می كنید سالانه به چند شركت دانش بنیان كمك كنید؟
این بستگی به خود شركت ها دارد، چون میزان نیاز هر كدام از دانش بنیان ها به سرمایه متفاوت می باشد. صندوق سرمایه گذاری دانش بنیان رضوی نخستین صندوقی است كه با این حجم از سرمایه كارش را آغاز كرده و امیدواریم در كارش موفق باشد و در سال های آینده افزایش سرمایه بدهد.
رصد فعالیت شركت های دانش بنیان در دستور كارتان قرار دارد تا آنها پول را بگیرند و كاری نكنند مثل خیلی از ستارت آپ ها كه گفته شد واقعی نبودند و آنهایی هم كه واقعی بودند موفق نبودند؟
فرق بین بانك و صندوق در همین رصد كردن است. بانك وثیقه را می گیرد و دیگر كاری به پیشرفت پروژه ندارد. همین مبحث سبب شده تا شركت ها مجبور باشند ملك و املاك داشته باشند تا اگروثیقه خواستند به كارشان بیاید. این چالش نظام بانكی كشور است كه بخش صنعت را ترغیب به خرید ملك كرده است. در مقابل اما صندوق سرمایه گذاری رضوی، وثیقه را با ملك تعیین نمی كند، بلكه با بررسی طرح كار را تضمین می كند؛ یعنی هر طرحی را نمی پذیرد و تیم های كارشناسی دارد كه توانایی شركت و كشش بازار و مسائلی از این دست را بررسی می كنند و آن وقت مبادرت به خرید سهام شركت می كند و چون خودش سهامدار است دلش می سوزد و نظارت می كند.
خدای ناكرده پارتی بازی و رابطه بازی در گزینش طرح ها كه اتفاق نمی افتد؟
رابطه بازی موقعی است كه یارانه ای را مقرر است توزیع نماییم، اما ما مقرر است در شركت ها سرمایه گذاری نماییم. ازاین رو اگر ما در جایی سرمایه گذاری نماییم كه سود ندارد خودمان ضربه می خوریم.
البته می دانید كه می گردد دوستان قدرتمند را كه شركت دانش بنیان دارند انتخاب كرد!
صندوق، هیات مدیره، مجمع عمومی و بازرس و حسابرس دارد به صورتی كه هر رانتی را افشا می كند. پس خیالتان راحت باشد كه چنین چیزی پیش نمی آید.
منبع: روزنامه جام جم

1397/08/03
20:39:34
5.0 / 5
6065
تگهای خبر: اقتصاد , اقتصادی , بازار , بازاریابی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
فوری خرید