دبیر انجمن قطعه سازان:

مهلت پرداخت تسهیلات به قطعه سازان تمدید شود

مهلت پرداخت تسهیلات به قطعه سازان تمدید شود

فوری خرید: دبیر انجمن قطعه سازان اظهار داشت: درخواست كرده ایم كه مهلت پرداخت تسهیلات 844 میلیون یورویی به قطعه سازان تمدید شود اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.


مازیار بیگلو در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: توافق خودروسازان و قطعه سازان برای پرداخت تسهیلاتی كه مدنظر وزیر صنعت، معدن و تجارت بوده است، همان ۸۴۴ میلیون یورو یا ۷۰۰۰ میلیارد تومان باقیمانده از تسهیلات ۱۱ هزار میلیارد تومانی است كه مقرر است بانك مركزی به قطعه سازان پرداخت كند.
دبیر انجمن قطعه سازان افزود: با عنایت به اینكه اعتبارنامه این تسهیلات در ۳۱ خرداد ماه سال جاری منقضی شده است؛ در جلسه ای كه در مجلس برگزار شد، در خواست كرده ایم كه این مدت توسط بانك مركزی تمدید شود اما تابحال بعد از گذشت یك هفته از برگزاری این جلسه، هنوز تمدیدیه ای صادر نشده است. توافق بر این است كه به مدت ۶ ماه تمدید شود، اما پیشنهاد قطعه سازان ۲۷ بهمن مصادف با تاریخ صدور مصوبه است.
وی اضافه كرد: هم اكنون مشكلی كه وجود دارد این است كه دستورالعمل ابلاغ گردیده به بانكهای عامل از طرف بانك مركزی، به نحوی تهیه شده كه تمام خطر عدم پرداخت بازپرداخت یا تغییر نرخ ارز را متوجه بانكهای عامل و متعاقبا متوجه خودروساز و قطعه ساز كرده است؛ بدین سبب بانكهای عامل نیز تمایلی برای انجام این كار ندارند. بنا بر این است كه پس از گذشت هفت ماه از ابلاغ مصوبه پرداخت تسهیلات، هنوز هیچ اقدامی برای پرداخت ۷۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات باقیمانده صورت نگرفته است.
بیگلو با اشاره به اینكه ما درخواست كردیم كه اصلاحیه ای در دستورالعمل صورت گیرد تا برای بانكهای عامل مشوقی در نظر گرفته شود، اظهار داشت: اما تابحال برای تغییر در دستورالعمل نیز اتفاقی نیفتاده است. اما چنانچه این تسهیلات كارپردازی شده، ۸۴۴ میلیون یورو به نسبت موازی بین دو خودروساز بزرگ تقسیم شود؛ هر كدام می توانند به نسبت ارزبری خود یا زنجیره تامین خود همچون ۴۰۰۰ میلیارد تومان اولیه، مابقی را توزیع كنند.
دبیر انجمن قطعه سازان اشاره كرد: به این علت كه پرداخت مابقی تسهیلات مقرر است به صورت ارزی باشد؛ امكان دارد خود خودروسازان برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود بخشی را احتیاج داشته و مابقی را بین زنجیره تامین خود توزیع كنند.
وی در ارتباط با سوژه توزیع ۱۰ میلیارد دلار قطعات وارداتی بین شركت های قطعه سازی برای داخلی سازی، اظهار داشت: روی رقم ۱۰ میلیارد فعلا نمی توان نظر داد، چونكه ۱۰ میلیارد دلار حجم بسیار بالایی است. كل مصرف ارزبری ما در بیشترین حالت در زنجیره تامین دو خودروساز، به سه میلیارد دلار رسیده است. بدین سبب باید منتظر باشیم تا ببینیم این ۱۰ میلیارد دلاری كه وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) اعلام نموده است؛ برمبنای چه مبنایی محاسبه شده است.
بیگلو اظهار نمود: اما در كل در ارتباط با خودكفایی، هدف گذاری های تعیین شده اتفاق خواهد افتاد. هم اكنون هدف اصلی این است كه مصرف ارزی به حداقل ممكن برسد. البته باید این نكته را درنظر گرفت كه این رقم هیچگاه به صفر نخواهد رسید؛ چونكه به هر حال در مواد و قطعات استاندارد لازم است كه واردات داشته باشیم. ضمن اینكه پروسه خودكفایی فرآیندی زمانبری است اما هدف از این نهضت این است كه ارزبری در كوتاه ترین زمان به حداقل ممكن برسد تا بتوانیم تولید را حفظ نماییم.




منبع:

1398/05/04
14:25:56
5.0 / 5
5340
تگهای خبر: خودرو , واردات , وارداتی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
فوری خرید