عضو هیئت مدیره انجمن تولیدكنندگان موتورسیكلت:

موتورسیكلت های فرسوده از پاركینگ ها به خیابان ها برمی گردند!

موتورسیكلت های فرسوده از پاركینگ ها به خیابان ها برمی گردند!

به گزارش فوری خرید عضو هیئت مدیره انجمن تولیدكنندگان موتورسیكلت با بیان تردد ۸ تا ۹ میلیون موتورسیكلت در سطح كشور، مدعی شد: موتورسیكلت هایی كه توسط پلیس راهنمایی و رانندگی از برخی افراد متخلف گرفته می شود، عموما فرسوده می باشند و باید از پاركینگ به مراكز اسقاط فرستاده شود یا به كشورهای همسایه فروخته شوند، اما هم اكنون این موتورسیكلت ها پس از مدتی باردیگر سند دریافت می كنند و در داخل كشور به مردم فروخته می شوند.


به گزارش فوری خرید به نقل از ایسنا، امروز (دوشنبه) نشست خبری ابوالفضل حجازی، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدكنندگان موتورسیكلت برگزار گردید.
ابوالفضل حجازی با اشاره به اینكه با حمایت های دهه ۷۰ و ۸۰ ما در بخش موتورسیكلت به ۶۰ تا ۷۰ درصد خودكفایی رسیدیم، اظهار نمود: اگر این حمایت ها ادامه داشت حالا ایران صادركننده موتورسیكلت بود.
وی اضافه كرد: كسانی در صنف موتورسیكلت میلیون ها دلار ارز دولتی گرفتند و الان خرج نشین هستند و قوه قضاییه در حال پیگیری آنها است.
حجازی از توضیح بیشتر در اینباره خودداری كرد و گفت آمار میزان ارز داده شده به این افراد باید از بانك مركزی پیگیری شود.
به گفته وی، تخصیص ارز دولتی به واردات قطعات سبب شد تولیدكنندگان داخلی این قطعات قادر به رقابت با آنها نباشند.
عضو هیئت مدیره انجمن تولیدكنندگان موتورسیكلت با اشاره به اینكه در سال ۱۳۹۵ بیشتر از ۸۵۰ هزار دستگاه موتوسیكلت تولید شد، از كاهش تولید در سال های ۱۳۹۶ به بعد اطلاع داد و تولید بیشتر از نیاز كشور در سال ۹۵ و كاهش تقاضا را همچون علل آن عنوان نمود.
حجازی با اشاره به اینكه اقشار با درآمد پایین بیشتر از موتورسیكلت استفاده می نمایند، خاطرنشان كرد: بیشتر از ۷۰ درصد قدرت خرید مردم در این بخش كم شده و بیشتر كسانی كه از موتورسیكلت استفاده می نمایند به تعمیر و خرید موتورهای فرسوده رو آورده اند.

تولید موتورسیكلت برقی افزایش یافت
به گفته وی، در سال ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ به ترتیب ۱۴۰ هزار و ۱۶۰ هزار دستگاه موتورسیكلت تولید شده است. همینطور تا آخر تیر ماه سال جاری هم ۴۰ هزار دستگاه موتورسیكلت تولید شده كه ۲۰ درصد آنها موتورسیكلت های برقی هستند.
حجازی با اشاره به اینكه هم اكنون بیشتر از ۹۰ درصد واحدهای تولیدی، موتورسیكلت برقی هم مونتاژ می كنند، اظهار نمود: به تازگی یك كارخانه در كشور مجوز تولید باطری موتورسیكلت های برقی را گرفته كه فقط از نیروهای بهزیستی استفاده می نماید.
وی با اشاره به اینكه قیمت موتورسیكلت برقی ۷ تا ۳۵ میلیون تومان است، اضافه كرد: استقبال مردم از موتورسیكلت های برقی بستگی به سرمایه گذاری دولت دارد كه بتواند به مردم تسهیلات طولانی مدت پرداخت كند.
حجازی سهم تولید موتورسیكلت های برقی را پارسال ۱۰ تا ۱۵ درصد عنوان نمود و اظهار داشت: با عنایت به كاهش تقاضا در بازار موتورسیكلت، نیاز كنونی كشور سالانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار دستگاه است، اما نیاز واقعی كشور سالانه ۲۰۰ هزار دستگاه موتورسیكلت است.
عضو هیئت مدیره انجمن تولیدكنندگان موتورسیكلت با اشاره به اینكه به سبب ركود بازار نیمی از تولیدات سال جاری در كارخانه هاست، اظهار داشت: واردات این كالا هم با ارز نیمایی آزاد است، اما به سبب ركود حدودا صورت نمی گیرد.

مواد اولیه تولید موجود است
حجازی همینطور از تعطیلی بیشتر از ۹۰ درصد قطعه سازان موتورسیكلت اطلاع داد و اظهار داشت: به سبب كاهش تولید و ورود برخی برندها و مدلهای جدید در بازار، تولید قطعات در تعداد كم توجیه اقتصادی ندارد بنابراین برای برخی موتورسیكلت های خاص كمبود قطعه وجود دارد، اما ۷۰ درصد قطعات موتورهای معمولی تولید داخل بوده و مشكلی در این زمینه وجود ندارد.
وی با اشاره به اینكه همه كارخانه ها كالا و مواد مورد نیاز تولید تا سال آینده را دارند، خاطرنشان كرد: در صنعت موتورسیكلت قطعه سازان مطالباتی از تولیدكنندگان ندارند و پرداخت ها نقدی انجام می شود.
همچنین به قول حجازی، ۹۹ درصد تولیدكنندگان موتورسیكلت از لاستیك های داخلی استفاده می نمایند و در این بخش مشكلی وجود ندارد.

۴۰ درصد تقاضا در بازار برای موتورسیكلت های لوكس است
به گفته این تولیدكننده بیشتر از ۴۰ درصد تقاضا در بازار برای موتورسیكلت های لوكس است و تقاضا برای موتورسیكلت هایی كه استفاده شغلی دارند، ۷۰ درصد كاهش داشته است.
حجازی در ادامه از فعالیت ۴۱ واحد تولیدی موتورسیكلت در كشور اطلاع داد كه به قول وی ۲۰ واحد تولیدی با ظرفیت ۲۰ تا ۵۰ درصد كار می كنند.
وی اضافه كرد: در بخش موتورسیكلت به كشور عراق و افغانستان صادرات هم داریم، اما در یك سال گذشته به سبب نوسانات نرخ ارز ایران تبدیل به محل ترانزیت شد و كشورهای همسایه بیشتر واردات خویش را از چین انجام دادند.

موتورسیكلت های اسقاطی به چرخه تردد باز می گردند
عضو هیئت مدیره انجمن تولیدكنندگان موتورسیكلت با اشاره به اینكه روند جمع آوری موتورسیكلت های اسقاطی در جریان است، مدعی شد: صاحبان موتورسیكلت هایی كه در پاركینگ ها هستند معمولا برای پس گرفتن آنها اقدام نمی كنند؛ چون كه ۹۰ درصد این موتورها فرسوده می باشند. از سوی دیگر این موتورسیكلت ها ۸ ماه تا دو سال در پاركینگ می مانند و بعد با دریافت مجوز قانونی و سند، باردیگر به مزایده گذاشته می شوند و به چرخه مصرف برمی گردد و به مردم فروخته می شود.
وی اضافه كرد: بارها اعلام كردیم كه این موتورسیكلت ها باید از پاركینگ به مراكز اسقاط فرستاده شود یا به كشورهای همسایه فروخته شوند، اما هم اكنون این موتورسیكلت ها پس از مدتی باردیگر سند دریافت می كنند و در داخل كشور به مردم فروخته می شود.
به گفته وی، در كل كشور ۸ تا ۹ میلیون موتورسیكلت تردد می كند كه متوسط عمر آنها ۴ تا ۶ سال است. عمر قانونی موتورسیكلت های معمولی ۸ سال و برای موتورهای اروپایی ها بیشتر است.

موتورسیكلت چند؟
به گفته عضو هیئت مدیره انجمن تولیدكنندگان موتورسیكلت قیمت این محصول هم اكنون به صورت میانگین ۹.۵ میلیون تومان تا ۱۵۰ میلیون تومان است. همینطور موتورهای ویژه با قدرت موتور بالا هم به صورت محدود در كشور وجود دارد كه ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان قیمت داشته و البته برای تردد احتیاج به مجوز دارند.
حجازی در انتها خاطرنشان كرد: سیاست های وزارت صنعت باید با ثبات باشد. با تغییر مسؤلان، سیاست ها و دستورالعمل ها نباید تغییر كند. همینطور بزودی شاهد ركود سنگین در صنعت خواهیم بود كه اگر بانك ها اقدام نكنند بیشتر از ۵۰ درصد واحدهای تولیدی تضعیف می شوند.



1398/06/04
14:30:12
5.0 / 5
5845
تگهای خبر: اقتصاد , اقتصادی , بازار , تعمیر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
فوری خرید