گزارش فوری خرید
دریافت برخط مالیات نقل و انتقال ملك در 830 دفترخانه، چقدر عقب هستیم؟
به گزارش فوری خرید باآنكه قرار بود طی فصل تابستان فرآیند مالیات نقل و انتقال املاك در شهر تهران به صورت الكترونیكی صورت گیرد اما تابحال از ۱۷۰۰ دفترخانه، فقط ۸۳۰ دفترخانه تجهیز شده اند.
به گزارش فوری خرید به نقل از مهر، یكی از موانعی كه طی سنوات اخیر در حوزه كسب و كار كشور ایجاد شده، حسابرسی مفاصاحساب مالیات نقل و انتقال املاك به شیوه سنتی است؛ بگونه ای كه برای انجام امور مربوطه، باید حداقل سه مرتبه به سازمان امور مالیاتی رجوع شود.
در این راستا جهت بهبود این فضا و پیشگیری از اتلاف وقت، از چندی قبل پروژه محاسبه، پرداخت و دریافت مفاصا حساب مالیات نقل و انتقال املاك در دفاتر اسناد رسمی، به صورت برخط، آنی، هم زمان با انتقال سند ملكی و بدون رفتن به سازمان مالیاتی در تهران، به صورت آزمایشی در ۶۰ دفترخانه شروع شد.
فرآیند كار به این صورت است كه رجوع افراد به سازمان امور مالیاتی حذف و تمام كارها در دفترخانه انجام می شود؛ بگونه ای كه از روی كد عوارض شهرداری، ملك مشخص و مالیات حساب می شود و سپس در دفترخانه مفاصاحساب داده می شود.
یكی از ثمرات حسابرسی سیستمی مفاصاحساب مالیات نقل و انتقال ملك این است كه مردم را از درگیر شدن با كارشناس و دستگاه های دولتی و … رها می كند و به تبع آن ادراك فساد سازمانی را هم پایین می آورد.
در این بین علی فیروزی، رئیس مركز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط كسب و كار وزارت اقتصاد پیش تر در گفتگو با خبرنگار مهر گفته بود هدف گذاری این است كه طی فصل تابستان هزار دفترخانه در تهران مجهز به این سیستم شوند.
همچنین فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی ۲۸ مرداد ماه در ابلاغیه ای به سازمان امور مالیاتی دستور داده بود كه باید حداكثر ظرف مدت یك ماه، كلیه مراحل صدور گواهی ماده ۱۸۷ قانون مالیات های مستقیم (الكترونیكی شدن فرآیند مالیات نقل و انتقال املاك بدون احتیاج به حضور مودی در سازمان) برای واحدهای مسكونی در شهر تهران به صورت الكترونیكی انجام و مشكلات احتمالی مرتفع شود. همینطور ظرف مدت سه ماه از تاریخ این ابلاغیه، این فرایند در سطح تهران بزرگ و سایر كلان شهرهای دارای دفترچه ارزش معاملاتی مطابق با الگوی سازمان، اجرا شود.
تجهیز ۸۳۰ دفترخانه در تهران
با این حال طبق آنچه كه فیروزی شب گذشته در صفحه مجازی خود منتشر نموده، تابحال ۸۳۰ دفترخانه از ۱۷۰۰ دفترخانه شهر تهران به سیستم الكترونیكی مفاصاحساب مالیات نقل و انتقال املاك مجهز شده اند.(یعنی حدود ۵۰ درصد)
در مطلبی كه فیروزی منتشر نموده، آمده است: تا امروز ۸۳۰ دفترخانه از ۱۷۰۰ دفترخانه شهر تهران، به همت همكاران سازمان مالیاتی، سازمان ثبت و كانون سردفتران تجهیز شده اند. از برنامه زمانبندی عقب هستیم. امیدوارم تا اواسط پاییز پروژه در شهر تهران تمام و نیمی از كلان شهرها هم به این مدل پیوسته باشند.
گفتنی است؛ عملیات مربوط به دریافت آنی مالیات نقل و انتقال املاك از جانب دو سازمان امور مالیاتی و ثبت اسناد و املاك انجام می شود و هماهنگ كننده پروژه هم وزارت امور اقتصادی و دارایی (مركز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط كسب و كار وزارت اقتصاد) است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب