بازگشت موتورسیكلت سازان به قانون هوای پاك

بازگشت موتورسیكلت سازان به قانون هوای پاك

به گزارش فوری خرید رئیس مركز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به تفاهمنامه بین انجمن موتورسیكلت سازان و مراكز اسقاط اظهار داشت: بر طبق این تفاهمنامه تا آخر سال آینده 140 هزار گواهی اسقاط در اختیار موتور سیكلت سازان قرار می گیرد.



مهدی میرزایی قومی در گفت و گو با ایسنا ضمن اشاره به تفاهمنامه ای كه بین موتورسیكلت سازان و مراكز اسقاط منعقد شده است، اظهار نمود: در بخشنامه اجرایی ماده ۲ قانون هوای پاك ماده ای درباب اسقاط موتورسیكلت های فرسوده وجود داشت ولی متاسفانه موتورسیكلت سازان سال قبل اجرای این ماده را به تعویق انداختند و قرار شد كه ۲۷ بهمن امسال اسقاط موتور سیكلت های فرسوده اجرایی شود.

رئیس مركز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با تاكید بر اینكه این سازمان پیگیر بود كه زیرساخت اسقاط موتورسیكلت های فرسوده آماده شود و این قانون از بهمن ماه امسال به اجرا درآید، اظهار داشت: عمده مشكلات اجرای قانون اسقاط موتورسیكلت های فرسوده نبود زیر ساخت های لازم و نبود هماهنگی بین دستگاههای ذیربط بود كه در نهایت قراردادی بین انجمن موتور سیلكت سازان و مراكز اسقاط به امضا رسید.

میرزایی اضافه كرد: قبل از این هیچ گونه موتورسیكلتی با درنوردیدن پروسه قانونی اسقاط نشده بود و حتی موتور سیكلت های فرسوده مجدد وارد چرخه حمل و نقل می شدند.

وی با بیان این كه برمبنای سیاهه انتشار شهر تهران، ۱۰ درصد تولید ذرات معلق تهران مربوط به موتورسیكلت های فرسوده و كاربراتوری است، اشاره كرد: سازمان حفاظت محیط زیست به شدت پیگیر بود كه موتور سیكلت سازان مجدد اجرای قانون اسقاط را به تعویق نیندازند همین طور باید این نكته را در نظر داشت كه موتورسیكلت های ما كاملا منطبق با استاندارد روز دنیا كه یورو ۴ است تولید می شود اما متاسفانه با این وجود تولید موتور سیكلت به شدت كاهش پیدا كرده است و موتور سیكلت های تولیدی هنوز نتوانستند وارد بازارشوند چونكه موتورسیلكت های فرسوده و كاربراتوری از چرخه خارج نمی شوند و تا زمانی كه اسقاط آنها صورت نگیرد توسعه استفاده از موتورسیكلت های استاندارد فراگیر نمی گردد.

رئیس مركز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این كه این سازمان بر قرار داد منعقد شده بین انجمن موتور سیكلت سازان و انجمن مراكز اسقاط نظارت دارد، اشاره كرد: این قرار داد تا آخر سال ۹۹ اجرا خواهد شد و برمبنای آن گواهی اسقاط صرفا بوسیله انجمن مراكز اسقاط در اختیار موتور سیكلت سازان قرار می گیرد.

به گفته وی انجمن اسقاط موظف شده است كه تا پیش از ۲۷ بهمن امسال ۴۰ هزار گواهی اسقاط موتور سیكلت را در اختیار انجمن موتور سیكلت سازان قرار دهد همین طور بر طبق این قرارداد مقرر است كه تا ۳۱ اردیبهشت سال آینده ۱۴۰ هزار گواهی اسقاط در اختیار انجمن موتور سیكلت سازان قرار گیرد.

میرزایی در ادامه اشاره كرد: بعد از تاریخ ۳۱ اردیبهشت سال ۹۹ این دو انجمن مجدد پای میز مذاكره خواهند نشست و با عنایت به قیمت های سال جدید و موضوعات دیگر اسقاط موتور سیكلت های فرسوده و كاربراتوری را ادامه خواهند داد.

وی با اشاره به اینكه از دیگر مزایای این قرارداد این است كه گواهی های اسقاطی كه در سال ۹۹ صادر خواهد شد صرفا از محل اسقاط موتور سیكلت است، توضیح داد: گواهی اسقاط برای خودرو های مختلفی همچون خودروی سبك، سنگین و موتور سیكلت ها صادر می شود. این گواهی ها قابلیت معادل سازی دارند. بطور مثال گواهی اسقاط یك خودروی سواری معادل ۷ موتور سیكلت است و این یعنی اگر كسی گواهی اسقاط سواری دریافت كند با آن می تواند ۷ موتور سیكلت را پلاك گذاری كند این درحالیست كه سازمان حفاظت محیط زیست تاكید كرده است كه هدف از این اسقاط صرفا باید اسقاط موتور سیكلت های فرسوده و كاربراتوری و از چرخه خارج كردن آنها باشد بدین سبب از سال ۹۹ گواهی اسقاط صرفا موتورسیكلت از طرف انجمن اسقاط به موتور سیكلت سازان ارائه می شود.





منبع:

1398/10/14
21:45:51
5.0 / 5
5162
تگهای خبر: بازار , خودرو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
فوری خرید