مدیرعامل بورس تهران خبرداد؛

راه اندازی قراردادهای آتی سبد سهام در بورس تهران از یكشنبه آینده

راه اندازی قراردادهای آتی سبد سهام در بورس تهران از یكشنبه آینده

به گزارش فوری خرید قراردادهای آتی سبد سهام یكی از ابزارهای مشتقه است كه از روز یكشنبه هفته آینده 25 آذر 1397 در بورس اوراق بهادار تهران راه اندازی می گردد.



به گزارش فوری خرید به نقل از شركت بورس تهران، علی صحرایی با اشاره به نقش مهم ابزارهای مشتقه در پوشش ریسك و پاسخ به سلایق متنوع سرمایه گذاران و فعالان بازار در سال های اخیر اظهار داشت: قراردادهای آتی سبد سهام یكی از ابزارهای مشتقه است كه از روز یكشنبه هفته آینده 25 آذر 1397 در بورس اوراق بهادار تهران راه اندازی می گردد.
وی به تایید قرارداد آتی سبد سهام توسط كمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار اشاره نمود و تصریح كرد: این ابزار در بازارهای جهانی در قالب قراردادهای آتی شاخص معامله می گردد ولی به علت عدم وجود امكان تحویل فیزیكی برای شاخص، آتی سبد سهام با دریافت تأییدیه از كمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار جایگزین آتی شاخص شده است، به صورتی كه تركیب، تغییرات و بازدهی شاخص و سبد سهام مشابه یكدیگر است.
مدیرعامل شركت بورس تهران به بیان مزایای قراداد آتی سبد سهام پرداخت و تصریح كرد: قرارداد آتی سبد سهام علاوه بر دارا بودن تمامی مزایای یك قرارداد آتی استاندارد همچون خاصیت اهرمی، امكان كسب سود از نوسانات مثبت و منفی قیمت دارایی پایه، شفافیت قیمت و استاندارد بودن قراردادها، تضمین معاملات توسط اتاق پایاپای و تنوع بخشی به سبد سرمایه گذاری، امكان بهره مندی از مزایای خرید و فروش شاخص های بورسی را هم برای سرمایه گذاران فراهم می آورد.
وی خاطرنشان كرد: سرمایه گذاران بدون نیاز به تحلیل تك ­تك سهام بورسی، می توانند با تحلیل شرایط كلان اقتصاد و یا داده های مربوط به صنایع مختلف، نسبت به خرید و فروش در بازار آتی سبد سهام اقدام نمایند، به صورتی كه بازدهی سرمایه گذاران معادل بازدهی شاخص مربوطه شود.
صحرایی با اشاره به اینكه مدیران پرتفوی می توانند با خرید یا فروش قرارداد آتی سبد سهام متناظر با پورتفوی خود، نسبت به پوشش ریسك اقدام نمایند، خاطرنشان كرد: صندوق های سرمایه گذاری هم می توانند در چارچوب شرایطی كه سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام می كند، امكان فعالیت داشته و با استراتژی های خود، از مزایای پوشش ریسك این ابزار استفاده كنند.
وی اضافه كرد: بورس تهران مطابق سیاست های هیأت مدیره جدید، بانگرش توسعه ای و راه اندازی ابزار های جدید مطابق نیازهای فعالان و سرمایه گذاران با تجمیع و بازبینی دستورالعمل معاملات قراردادهای آتی، مبادرت به یكپارچه سازی فرآیندهای اجرایی و معاملاتی انواع مختلف این قراردادها همچون آتی تك سهم و آتی سبد سهام كرده است. بدین صورت زمینه آغاز به كار بازار قراردادهای آتی سبد سهام و انجام معاملات این ابزار با مشاركت شركتهای مدیریت فن آوری بورس تهران، سپرده گذاری مركزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و هم شركت های نرم افزاری عرضه دهنده خدمات برخط(OMS) ها فراهم گردد.
صحرایی بر آشنایی و آموزش فعالان بازار و سرمایه گذاران با این قراردادها تصریح كرد و اظهار داشت: بورس تهران در جهت آشنایی فعالان و سرمایه گذاران با این قراردادها، اقداماتی همچون تهیه كتابچه و فیلم های آموزشی، برگزاری دوره های مختلف برای گروه های سرمایه گذاران، كارگزاران، اصحاب رسانه و سایر نهادهای مالی هم انجام داده است. به علاوه سایت بورس تهران بعنوان تنها مرجع رسمی عرضه اطلاعات قراردادهای آتی، به روز شده و فعالان بازار می توانند تمامی اطلاعات موردنیاز خویش را از آن دریافت نمایند.
وی در خاتمه ابراز امیدواری كرد كه سرمایه گذاران و فعالان بازار با حضور خود از مزایای این ابزار بهره مند شده و به رونق بازار مشتقه در بورس اوراق بهادار تهران كمك كنند.

1397/09/21
21:05:27
5.0 / 5
5280
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , بورس , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲
فوری خرید