قاچاق چوب كاهش یافته است

قاچاق چوب كاهش یافته است

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها از کاهش قاچاق چوب در کشور آگاهی داد.



رضا افلاطونی در گفتگو با ایسنا در پاسخ به این سؤال که سازمان جنگل ها چه برنامه ای برای پیشگیری از قاچاق چوب و حفاظت از جنگل ها دارد، اظهار داشت: برابر قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع کشور هرگونه برداشت از اعیانی ها مانند درختان و قطع آنها بدون مجوز سازمان جنگل ها ممنوع می باشد. به تازگی هم با عنایت به تصویب قانون برنامه ششم توسعه و ماده ۳۸ این قانون هرگونه بهره برداری از جنگل ها ممنوع و تحت عنوان توقف بهره برداری از جنگل ها مطرح می شود.

وی افزود: برهمین اساس و برای حفاظت از جنگل ها بلوک بندی ها و ناحیه بندی هایی انجام شده است و هم اکنون هم این جنگل ها به ۱۰۴ناحیه یا بلوک یا حوزه آبخیز تقسیم بندی شده اند و برای هرکدام نیروهای حفاظتی مشخص شده است که به شکل کاملا سازماندهی شده بتوانند اقدامات حفاظتی خویش را انجام دهند.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها افزود: همینطور تعداد قابل توجهی پهپاد را به استان های شمالی کشور اعزام کردیم که پایش های پهپادی هم در آنجا انجام می شود. در سایر حوزه ها و سایر استان ها تحت عنوان بلوک بندی های حفاظتی برای هر بخش نیروی حفاظتی، ناظر حفاظتی، قرقبان و جنگلبان مشخص شده است که تمام مشخصات آنها در سامانه ها درج شده و هراتفاقی که در حوزه هر ناظرحفاظتی رخ دهد پیگیری های لازم انجام می شود.

به گفته وی به دنبال امضای تفاهم نامه سازمان جنگل ها و معاونت علمی ریاست جمهوری مقرر است پایش های ماهواره ای هم صورت گیرد.

افلاطونی با اشاره به اینکه اولویت ما حفاظت از جنگل ها است که در نهایت منجر به بهره برداری مناسب از آن شود، اظهار داشت: نباید برای منابع طبیعی مشکلی ایجاد شود، چونکه عرصه های منابع طبیعی میراثی از گذشتگان برای آیندگان است.

وی در انتها اظهار داشت: نمی توانیم بگوییم روند قاچاق چوب را صفر کرده ایم ولی رشد قاچاق چوب به شدت کاهش یافته است و سیر صعودی که قبلا وجود داشت با اقدامات حفاظتی کاهش یافته است. همینطور طرح های حفاظتی - مشارکتی با مردم را که هم به نفع بهره برداران بخش منابع طبیعی است و هم به اقتصاد و معیشت مردم کمک می نماید در دستور کار داریم.



1399/10/28
15:15:37
0.0 / 5
1389
تگهای خبر: اقتصاد
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
فوری خرید