موتورسیكلت ها معاینه فنی نمی شوند

موتورسیكلت ها معاینه فنی نمی شوند

فوری خرید: معاون فنی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه ساز و کار معاینه فنی برای موتورسیکلت ها مشخص است اما متاسفانه این مساله هنوز در کشور اجرائی نشده است، اظهار داشت: ازجمله موانع معاینه فنی موتورسیکلت ها می توان به ناخوانا بودن پلاک آنها اشاره نمود همین طور سند خیلی از موتورسیکلت ها به نام مالک نیست که این مساله نیز انجام معاینه فنی موتورسیکلت ها را سخت کرده است.



فرشید باباخانی در گفت و گو با ایسنا ضمن اشاره به سهم پررنگ موتورسیکلت ها در آلودگی هوا اظهارکرد: هر موتورسیکلت کاربراتوری هشت برابر خودروی یورو۴ آلودگی تولید می کند. از طرف دیگر موتورسیکلت هایی که درحال حاضر در تهران تردد می کنند، تکنولوژی بسیار پایینی دارند که سبب می شود آلایندگی بیشتری را سبب شوند.
تولید موتورسیکلت های برقی، بهترین چاره معضل آلودگی موتورسیکلت ها در کشور
وی در ادامه با اعلان اینکه بهترین چاره برای معضل آلودگی موتورسیکلت ها در کشور، تولید موتورسیکلت های برقی و جایگزینی آنها با موتورسیکلت های کاربراتوری و انژکتوری است، اشاره کرد: به هر حال ممکنست که در وضعیت فعلی کشور، امکان تولید و یا واردات موتورسیکلت های برقی وجود نداشته باشد. در این شرایط باید برنامه های مشخصی برای کنترل آلایندگی موتورسیکلت های موجود در کشور داشته باشیم البته در قانون هوای پاک تاکید گردیده است که موتورسیکلت سازان ۱۰ درصد تولید سالانه خودرا به تولید موتورسیکلت های برقی اختصاص دهند.

باباخانی اشاره کرد: لازم است که وزارت صمت و سازمان حفاظت محیط زیست بعنوان ناظر اجرای قانون هوای پاک توضیح دهند که آیا طی سالهای اخیر این اتفاق رخ داده است یا خیر؟ از طرف دیگر برمبنای قانون هوای پاک اگر موتوسیکلت سازان مبادرت به تولید موتور برقی نکردند، موظف می باشند که به ازای تولید یک موتور، سه موتور فرسوده را اسقاط کنند.

معاون فنی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه ممنوعیت تولید موتورسیکلت های کاربراتوری از سال ۹۶ یکی از گام های مهم و موثر بر کنترل آلودگی هوا ازطریق این منبع متحرک آلاینده بود، اظهار داشت: در کنار این مساله باید ساز و کاری تعریف می شد تا موتورسیکلت های کاربراتوری که در چرخه حمل و نقل حضور دارند آلایندگی آنها تا زمان رسیدن به سن فرسودگی کنترل شود.
موتورسیکلت ها هنوز معاینه فنی نمی شوند
به گفته وی بدین جهت موضوع معاینه فنی موتورسیکلت ها مطرح و ساز و کار معاینه فنی برای آنها مشخص شد اما متاسفانه این مساله هنوز در کشور اجرائی نشده است. ازجمله موانع معاینه فنی موتورسیکلت ها می توان به ناخوانا بودن پلاک آنها اشاره نمود همین طور سند خیلی از موتورسیکلت ها به نام مالک نیست که این مساله نیز انجام معاینه فنی موتورسیکلت ها را سخت کرده است.

باباخانی در ادامه اظهار نمود: از دیگر اقداماتی که می توان برای کنترل آلودگی موتورسیکلت های کاربراتوری در حال تردد انجام داد، تبدیل آنها به موتورسیکلت انژکتوری است. این کار بعنوان یک پروژه تحقیقاتی روی ۵۰ موتورسیکلت انجام شد و نتایج خوبی نیز به دنبال داشت بدین سبب اگر دولت از چنین طرحی حمایت کند، می توان آلودگی این موتورها را کم کرد.

معاون فنی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در آخر با اشاره به موضوع اسقاط موتورسیکلت ها در کشور اظهار داشت: متاسفانه وزارت صمت هنوز دراین زمینه برنامه مشخصی ندارد و ما سند اسقاط موتورسیکلت در کشور نداریم. چنانچه موضوع اسقاط موتورسیکلت های فرسوده و کنترل پلاک آنها حل شود وضعیت موجود تا حدود زیادی کنترل خواهد شد.





منبع:

1399/11/26
15:42:04
0.0 / 5
432
تگهای خبر: خودرو , كیفیت , واردات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲
فوری خرید