نظر متفاوت سازمان جنگل ها درباره رتبه ایران در فرسایش خاك

نظر متفاوت سازمان جنگل ها درباره رتبه ایران در فرسایش خاك

به گزارش فوری خرید در حالیكه عیسی كلانتری - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست - اعتقاد دارد كه ایران رتبه اول فرسایش خاك را در دنیا به خود مختص كرده است، معاون دفتر آبخیزداری و حفاظت خاك سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری اظهار داشت: فرسایش خاك در كشورهای در حال توسعه در آسیا، آمریكای جنوبی و آفریقا ۳۰ تا ۴۰ تن در هكتار در سال و در كشورهای توسعه یافته اروپا ۷ تا ۱۳ تن است ازاین رو ایران مقام اول فرسایش خاك را ندارد.



به گزارش فوری خرید به نقل از ایسنا، میردار هریجانی - با اشاره به اینكه عوامل فرسایش خاك به دو دسته طبیعی و انسانی تقسیم می شوند، اظهار داشت: عوامل طبیعی فرسایش خاك دست انسان نیست اما عوامل انسانی عموماً تشدید كننده عوامل طبیعی هستند.

وی در یك برنامه رادیویی در ادامه خاطرنشان كرد: از عوامل طبیعی فرسایش خاك می توان به اقلیم، بارندگی، فرسایش پذیری خاك و توپوگرافی اشاره نمود. عوامل انسانی فرسایش خاك هم شامل بهره برداری غیر اصولی و بی رویه از منابع طبیعی، چرای بی رویه دام، تعرض به اراضی جنگلی و اجرای پروژه های عمرانی مختلف بدون رعایت اصول حفاظتی خاك می شود.

هریجانی با تاكید بر اینكه دلیلی در خصوص اینكه تمامی ۹۰ میلیون هكتار مرتع كشور فرسایشی باشند وجود ندارد، اظهار داشت: خیلی از مراتع ما درجه یك هستند و امكان دارد دام مازاد نداشته باشیم. بهترین و منطقی ترین معیار سنجش فرسایش خاك، معیار واحد در سطح است.

در ادامه این برنامه محمود عرب خدری - معاون پژوهشی پژوهشكده حفاظت خاك و آبخیزداری ایران - با اشاره به اینكه ۹۰ درصد از سطح كشور دارای اقلیم خشك و نیمه خشك است، اظهاركرد: تنها ۱۰ درصد از سطح كشور را اقلیم مرطوب و نیمه مرطوب پوشانده است و در نتیجه این شرایط خاك با سرعت خیلی كمتری تشكیل می شود.

معاون پژوهشی پژوهشكده حفاظت خاك و آبخیزداری ایران با اشاره به اینكه تشكیل یك سانتیمتر خاك حاصلخیز در كشور می تواند تا ۱۰۰۰ سال طول بكشد، خاطرنشان كرد: نتایج بررسی ها نشان داده است كه در اغلب نقاط كشور ما فرسایش خاك بیش از اندازه مجاز است.

عرب خدری با تاكید بر اینكه باید مطابق شرایط كشور نكات حفاظتی را تقویت نماییم، اظهار نمود: یكی از اراضی به شدت مستعد فرسایش، اراضی دیم زار است. معمولاً دیم زارها اراضی شیب داری هستند كه در معرض فرسایش خاك قرار دارند.

معاون پژوهشی پژوهشكده حفاظت خاك و آبخیزداری ایران افزود: خیلی از رسوباتی كه وارد رودخانه ها می شود مربوط به دیم زارهاست اما متاسفانه سازمان مناسبی در معاونت آب و خاك وزارت جهاد كشاورزی برای رسیدگی به این مورد پیش بینی نشده بود البته با پیگیری های انجام شده دفتر خاك تاسیس شد و امیدواریم این مورد را در دستور كار قرار دهد.

وی با اشاره به اینكه دیم زارهای ما با مساحت حدود ۱۰ میلیون بیشترین فرسایش خاك را به خود اختصاص داده اند، خاطرنشان كرد: سطح زمین در اثر شخم زدن در شیب، پوشش گیاهی خویش را از دست می دهد و در نهایت سبب فرسایش خاك می شود.

عضو هیات مدیره انجمن آبخیزداری ایران اظهار نمود: دولت بعنوان متولی باید پیشقدم شود و تمام دستگاه های دولتی را موظف كند كه در هر اقدامی كه با سطح زمین سر و كار دارند حتما اصول حفاظت از خاك را رعایت نمایند.

عرب خدری اظهار داشت: مدیریت نامناسب اراضی دیم و شخم در زمین شیب دار عامل اصلی فرسایش خاك در كشور است.

در ادامه این برنامه، ابراهیم پور - رئیس گروه حفاظت و حاصلخیزی خاك وزارت جهاد كشاورزی- با اشاره به عوامل دخیل در فرسایش سالانه ۱۶.۷ تن خاك در هكتار اظهاركرد: در كشور ما درباره مسائل حفاظت از خاك قانون وجود دارد اما در بعضی موارد همچون مسائل دیم زارها به صورت شفاف صحبت نشده است.

وی در انتها اظهار داشت: متاسفانه در كشور ما ساختار مدون و تشكیلات خاصی كه بتواند كلیه وظایف اصلی حفاظت از خاك را داشته باشد وجود ندارد. عمده فعالیت معاونت آب و خاك وزارت جهاد كشاورزی در اراضی آبی به وسعت ۷.۸ میلیون هكتار در تجهیز و نوسازی اراضی و ایجاد سیستم های نوین آبیاری است.




1397/12/11
17:55:14
5.0 / 5
5215
تگهای خبر: دولتی , كشاورزی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
فوری خرید