متقاضیان چشم انتظار تحویل خودروهای که هنوز به مرحله تولید نرسیده اند

متقاضیان چشم انتظار تحویل خودروهای که هنوز به مرحله تولید نرسیده اند

فوری خرید: خیلی از خودروسازان در چند ماه گذشته چندین بار مبادرت به افزایش قیمت محصولات خود کرده اند این در حالیست که هنوز خیلی از متقاضیان اعلام میکنند با وجود چندین ماه از مهلت تحویل هنوز خودرویی تحویل نگرفته اند.


باشگاه خبرنگاران جوان؛محبوبه کباری - صنعت خودروسازی در داخل کشور یکی از مهم ترین صنایع در حوزه خودرو سازی بشمار می رود که این صنعت در ضمن چند سال گذشته به علت مشکلات بوجود آمده همچون تشدید تحریم ها با مشکلات و موانع زیادی همراه بوده که همین اقدام زمینه ساز کاهش میزان تولید محصولات و از طرفی ایجاد ناترازی در این بخش شده است.
بر طبق این گزارش باتوجه به آن که صنعت خودروسازی در ایران، به عنوان یکی از صنایع بزرگ و راهبردی، همیشه با چالش ها و فرصت های مختلفی رو به رو بوده است. در سالهای اخیر، موضوع واردات خودرو و تاثیر آن بر این صنعت، به یکی از مهم ترین مباحث در محافل اقتصادی و عمومی تبدیل گشته است. این گزارش به بررسی آخرین وضعیت آمار تولید خودروهای داخلی، زیان انباشته خودروسازان، و همین طور جزییات در ارتباط با واردات خودرو و تعرفه های جدید آن می پردازد.
خودروسازان در بهار سال جاری حدود ۸.۵ همت زیان عملیاتی داشته اند
طبق آخرین آمار های اعلام شده بررسی  صورت های مالی انتشار یافته در سامانه کدال نشان داده است که  زیان انباشته غیرتلفیقی سه خودروساز بزرگ کشور در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۴ با رشد ۷ درصدی، معادل افزایش ۱۶.۱ همت، به رقم ۲۴۴.۷ همت رسیده است. این در شرایطی است که در مدت مشابه سال گذشته، رشد زیان انباشته این شرکت ها تنها ۴.۹ درصد و به میزان ۹.۱ همت بوده است؛ به بیان دیگر سرعت زیان دهی صنعت خودرو نسبت به بهار ۱۴۰۳ به شدت افزایش پیدا کرده است.
هرچند رقم اعلام شده نسبت به زیان ۲۸۰ همتی پایان سال قبل کمتر به نظر می آید، اما این کاهش ناشی از آنست که آمار فعلی بصورت غیرتلفیقی عرضه شده و زیان شرکتهای تابعه را درنظر نمی گیرد. در صورت لحاظ زیان این شرکت ها، رقم واقعی بالاتر از ۲۴۴.۷ همت خواهد بود.
طبق این گزارش، خودروسازان در بهار سال جاری حدود ۸.۵ همت زیان عملیاتی داشته اند. تنها سایپا در این بازه سود عملیاتی ثبت کرده است، اما رشد شدید زیان عملیاتی ایران خودرو و پارس خودرو سبب شده مجموع زیان عملیاتی سه شرکت در سه ماهه نخست سال با رشد ۱۲۲ درصدی مواجه شود.
همین طور در بهار ۱۴۰۳، زیان انباشته خودروسازان ۹.۱ همت (۴.۹ درصد) افزایش پیدا کرده بود، در حالیکه این رقم در بهار سال جاری به ۱۶.۱ همت (۷ درصد) رسیده است.
 با توجه به آن که یکی از مهم ترین چالش های پیش روی صنعت خودروسازی داخلی، زیان انباشته قابل توجه این شرکت هاست. برمبنای اطلاعات عرضه شده به بورس، زیان انباشته سه خودروساز بزرگ کشور تا آخر سال ۱۴۰۳ با رشد ۲۲ درصدی به ۳۰۵ هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین، برخی منابع خبری از افزایش زیان انباشته به بالای ۲۰۸ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۴ و حتی گمانه زنی هایی بر مبنای رسیدن آن به ۷۰۰ هزار میلیارد تومان آگاهی داده اند. دبیر انجمن قطعه سازان هم رقم زیان انباشته دو خودروساز بزرگ را ۲۸۰ هزار میلیارد تومان اعلام نموده است. این ارقام نشان دهنده عمق مشکلات مالی و نیاز مبرم به اصلاحات ساختاری در این صنعت است.
شرایط نامساعد خودروسازان در کشور 
همین طور پیش از این هم  آرش محبی نژاد، دبیر انجمن قطعه سازان کشور، اظهار کرد: باتوجه به صورت های مالی سال گذشته، شرکتهای خودروسازی گرفتار زیان انباشته ای به مبلغ ۵۷۵ هزار میلیارد تومان هستند و کل بدهی آنها به ۶۲۳ همت می رسد. بررسی ها نشان داده است که اختلاف بین بدهی جاری و بدهی طولانی مدت بمراتب کاسته شده و این امر نشان دهنده شرایط نامساعد صنعت خودروسازی است.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه، شرکتهای خودروساز نتوانسته اند سرمایه گذاری طولانی مدت انجام دهند و از تسهیلات لازم بهره مند شوند اظهار داشت: این شرایط، صنعت قطعه سازی و خودروسازی کشور را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. از نظر تکنولوژی، دانش فنی و تجهیزات، این صنعت به عقب ماندگی قابل توجهی گرفتار شده است. ظرفیت تولید قطعه سازی کشور هنوز حدود دو میلیون و دویست هزار دستگاه خودرو است و ظرفیت خودروسازی تنها یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو است.
محبی نژاد بیان کرد: باتوجه به برنامه ریزی برای تولید سه میلیون خودرو تا سال ۱۴۰۴، احتیاج به سرمایه گذاری های کلان و اساسی داریم، که متاسفانه تابحال محقق نشده است. حال، با پایان برنامه ۱۴۰۴، ما شاهد تولید یک میلیون و ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال قبل بوده ایم.  
صدور روزانه تنها بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان چک از طرف خودروسازان بدون پرداخت
در همین زمینه هم پیش از این محمد رضا نجفی منش رئیس انجمن قطعه سازان  به وضعیت بحرانی مالی برخی خودروسازان اشاره نمود و اظهار داشت: یک شرکت خودروسازی که قبل تر هزار میلیارد تومان ورودی مالی داشت، حالا این رقم به ۱۵ میلیارد تومان کاسته شده است؛ به صورتی که روزانه تنها بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان چک صادر می کند، آن هم بدون امکان پرداخت.
این در حالیست که گزارشات شهروندخبرنگاران ما هم از عدم تحویل خودرو توسط خودروسازان خصوصاً ایران خودرو گلایه کرده و اعلام میکنند که حدود یک سال است که در سامانه یکپارچه خودرو نام نویسی و برنده شده اند اما هنوز خودروی دنا خودرا تحویل نگرفته ام.
قابل ذکر است خیلی از  کارشناسان اعلام میکنند که برای اجرای این طرح  و رفع مشکلات و کاهش زیان انباشته باید اقداماتی در دستور کار قرار گیرد.
 افزایش راندمان سرمایه بوسیله سرمایه گذاری های هدفمند
به صورتی که دراین خصوص یوسف محمودی کارشناس خودرو در گفت و گو با گزارشگر اقتصادی باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه برای رفع زیان انباشته در این زمینه باید باید بازبینی کامل ساختار هزینه ای، خصوصاً هزینه های سربار و تأمین قطعات با مذاکرات جدید با تأمین کنندگان صورت گیرد  گفت:  از طرف دیگر اجرای برنامه های بهبود کارآیی عملیاتی (OPEx) برای هر واحد تولیدی با هدف کاهش پرت و باردیگر کاری، تمرکز بر توسعه محصول و بهبود کیفیت تا افزایش قیمت گذاری عملی برای محصولات با ارزش افزوده بالاتر، اصلاح قرارداد های اعطای وام و مدیریت دارایی های ثابت بوسیله فروش دارایی های غیر ضروری و بهبود بازپرداخت بدهی ها صورت گیرد.
وی اضافه کرد:  افزایش راندمان سرمایه بوسیله سرمایه گذاری های هدفمند در فناوری های تولیدی و همکاری با شرکتهای دانش بنیان برای بهبود پروسه های تولید از مهم ترین اقدامات در این بخش است.
او خاطرنشان کرد: باز تعریف مدل کسب وکار و استراتژی بازار با تأکید بر رقابت سالم و کاهش نفتی بودن بازار های وارداتی،  افزایش شفافیت و گزارش دهی مالی بوسیله بورس و سازمان های نظارتی برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی،  ارتقای استاندارد های کیفیت با همکاری با شرکتهای بین المللی برای رسیدن به معیار های جهانی از مهم ترین اقدامات در این بخش است.
کاهش قابل توجه تولید محصولات ایران خودرو 
بر طبق این گزارش  پیش از این هم مصطفی طاهری عضو کمیسیون عمران مجلس اعلام نموده بود که یکی از مهم ترین مشکلات در حوزه صنعت خودرو سازی  کاهش تولید خودروهای داخلی است به صورتی که در ماه های اخیر، دو بار افزایش قیمت خودروها صورت گرفته که به مشکلات موجود دامن زده، اما شاهد افزایش تولید نبوده ایم.
طاهری به تنظیم گری ناکافی در این بخش اشاره نمود و اظهار داشت:  تنظیم گری دولت در بخش تولید خودرو، خصوصاً در شرکت ایران خودرو، به شدت کاسته شده است و برخوردی با تخلفات احتمالی مشاهده نمی شود.
وی اضافه کرد: برای  بهبود شرایط بازار خودرو و کاهش سردرگمی، احتیاج به یک برنامه مشخص و مدون از طرف هیأت دولت وجود دارد. این برنامه باید شامل ایجاد هماهنگی بین نهاد های مختلف که سیاستهای تجاری و صنعتی را تدوین می کنند.
او اظهار داشت: افزایش نظارت و تنظیم گری بر روی تولید داخلی و واردات خودرو ها، عرضه اطلاعات شفاف به بازار و مصرف کنندگان درباره ی روند واردات و قیمتها صورت گیرد.
بر طبق این گزارش  بازار خودرو در ایران با چالش های جدی همچون سردرگمی ناشی از تغییرات مکرر تعرفه ها، کاهش تولید داخلی و افزایش قیمتها روبرو است. برای بهبود این وضعیت، احتیاج به یک برنامه مدون و هماهنگ از طرف دولت وجود دارد که باید به مسایل تنظیم گری و هماهنگی بین نهاد های مختلف توجه ویژه ای داشته باشد. تنها با این رویکرد میتوان انتظار بهبود در شرایط بازار خودرو را داشت.

بطور خلاصه در سالیان اخیر، موضوع واردات خودرو و تاثیر آن بر این صنعت، به یکی از مهم ترین مباحث در محافل اقتصادی و عمومی تبدیل گشته است. از نظر تکنولوژی، دانش فنی و تجهیزات، این صنعت به عقب ماندگی قابل توجهی گرفتار شده است.
صدور روزانه تنها بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان چک از جانب خودروسازان بدون پرداخت
در همین زمینه هم قبل از این محمد رضا نجفی منش رییس انجمن قطعه سازان  به وضعیت بحرانی مالی برخی خودروسازان اشاره نمود و گفت: یک شرکت خودروسازی که قبل تر هزار میلیارد تومان ورودی مالی داشت، حالا این رقم به ۱۵ میلیارد تومان کاسته شده است؛ به صورتی که روزانه تنها بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان چک صادر می کند، آن هم بدون امکان پرداخت.
این در حالیست که گزارشات شهروندخبرنگاران ما هم از عدم تحویل خودرو توسط خودروسازان بویژه ایران خودرو گلایه کرده و اعلام میکنند که حدود یک سال است که در سامانه یکپارچه خودرو نام نویسی و برنده شده اند اما هنوز خودروی دنا خودرا تحویل نگرفته ام.
قابل ذکر است بسیاری از  کارشناسان اعلام میکنند که برای اجرای این طرح  و رفع مشکلات و کاهش زیان انباشته باید اقداماتی در دستور کار قرار گیرد.
 افزایش راندمان سرمایه بوسیله سرمایه گذاری های هدفمند
به صورتی که دراین خصوص یوسف محمودی کارشناس خودرو در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با اشاره به این که برای رفع زیان انباشته در این مورد باید باید بازنگری کامل ساختار هزینه ای، بویژه هزینه های سربار و تامین قطعات با مذاکرات جدید با تامین کنندگان صورت گیرد  گفت:  از طرف دیگر اجرای برنامه های بهبود کارآیی عملیاتی (OPEx) برای هر واحد تولیدی با هدف کاهش پرت و دوباره کاری، تمرکز بر توسعه محصول و بهبود کیفیت تا افزایش قیمت گذاری عملی برای محصولات با ارزش افزوده بالاتر، اصلاح قرارداد های اعطای وام و مدیریت دارایی های ثابت بوسیله فروش دارایی های غیر ضروری و بهبود بازپرداخت بدهی ها صورت گیرد.
وی افزود:  افزایش راندمان سرمایه بوسیله سرمایه گذاری های هدفمند در فناوری های تولیدی و همکاری با شرکتهای دانش بنیان برای بهبود فرآیند های تولید از مهم ترین اقدامات در این بخش است.
او تصریح کرد: باز تعریف مدل کسب و کار و استراتژی بازار با تکیه بر رقابت سالم و کاهش نفتی بودن بازار های وارداتی،  افزایش شفافیت و گزارش دهی مالی بوسیله بورس و سازمان های نظارتی برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی،  ارتقای استاندارد های کیفیت با همکاری با شرکتهای بین المللی برای رسیدن به معیار های جهانی از مهم ترین اقدامات در این بخش است.
کاهش قابل توجه تولید محصولات ایران خودرو 
بر اساس این گزارش  پیش از این هم مصطفی طاهری عضو کمیسیون عمران مجلس اعلام نموده بود که یکی از مهم ترین مشکلات در حوزه صنعت خودرو سازی  کاهش تولید خودرو های داخلی است به صورتی که در ماه های اخیر، دو بار افزایش قیمت خودرو ها انجام شده که به مشکلات موجود دامن زده، اما شاهد افزایش تولید نبوده ایم.
طاهری به تنظیم گری ناکافی در این بخش اشاره نمود و گفت:  تنظیم گری دولت در بخش تولید خودرو، بویژه در شرکت ایران خودرو، به شدت کاسته شده است و برخوردی با تخلفات احتمالی مشاهده نمی گردد.


منبع:

1404/05/31
11:43:35
5.0 / 5
30
تگهای خبر: اقتصاد , اقتصادی , ایران خودرو , بازار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظر کابرهای فوری خرید در مورد این پست
لطفا شما هم نظر دهید
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

فوری خرید