توسط محققان كشور توصیه شد
بهترین روش برای آگاه كردن كشاورزان از خشكسالی
به گزارش فوری خرید وقوع خشكسالی در مناطق مختلف جهان ازجمله بخش اعظم كشور ما، ایران، همواره بعنوان یكی از عوامل نگران كننده در مورد تولید محصولات كشاورزی و دامی مطرح بوده است و ضرورت عرضه اطلاعات بموقع و صحیح در این خصوص به كشاورزان كاملاً حس می شود. محققان كشور، در این خصوص پژوهشی را انجام داده اند.
به گزارش فوری خرید به نقل از ایسنا، هرساله مخاطرات طبیعی با شدت زیادی به وقوع می پیوندند و گاه تمام هست و نیست مردم را از بین می برند. اما نمی توان این مخاطرات را بدون توجه به علل پیچیده وقوع آنها، صرفاً رویدادی طبیعی برشمرد؛ بلكه، گاهی علل این مخاطرات به تلفیقی از عوامل اقتصادی و اجتماعی نسبت داده می شوند. ازجمله این مخاطرات كه در كشور ایران هم به خاطر شرایط جغرافیایی در سال های اخیر مكرراً به وقوع پیوسته، پدیده خشكسالی است. هرچند در گذشته با وجود خشكسالی های مختلف ساكنان فلات ایران توانسته بودند در مقابل این پدیده سازگاری نشان دهند. اما حالا به نظر می آید كشور ایران دیگر قادر به سازگاری با واقعیت اكولوژیك خود نیست.
به اعتقاد متخصصان، خشكسالی های مختلف همراه با مدیریت نامناسب آنها سبب ایجاد بحران آبی در كشور شده است. از همین رو اعمال مدیریت در خشكسالی گامی مهم و مؤثر در كاهش میزان خسارت های جانی و مالی این پدیده و مهار نتایج آن به شمار می آید. از دیدگاه مدیریت مخاطرات طبیعی در سطح بین المللی، اطلاعات هواشناسی در كاهش صدمه پذیری مؤثر هستند. از این رو لازم است خدمات هواشناسی كشاورزی گسترش یافته و به بهترین وجه به نیاز مخاطبان خود پاسخ دهند. بدین منظور، آنچه اهمیت بسیار زیادی دارد آن است كه علاوه بر استخراج درست و بموقع اطلاعات هواشناسی، این اطلاعات بادی از راه كانال های ارتباطی مؤثر به دست افرا مورد نیاز آن برسد.
در همین رابطه، محققانی از دانشگاه علوم كشاورزی و منابع طبیعی خوزستان مطالعه ای را انجام داده اند كه در آن به تبیین نقش كانال های ارتباطی بر آمادگی كشاورزان در مقابل خشكسالی پرداخته شده است.
این پژوهش با مشاركت بیشتر از ۳۵۰ نفر از كشاورزان بخش مركزی شهرستان مرودشت در استان فارس انجام شد و افراد شركت كننده از راه پرسش نامه، اطلاعات مورد نیاز محققان را برای ارزیابی نقش كانال های ارتباطی شامل رادیو، تلویزیون، دوستان و آشنایان، كارشناسان كشاورزی و اینترنت فراهم آوردند. این اطلاعات سپس توسط متخصصان و با استفاده از روش ها و نرم افزارهای آماری مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
بر مبنای نتایج به دست آمده از این تحقیق، كشاورزان هنگامی كه فشار دیگران (مانند خانواده، دوستان، آشنایان و همسایگان) در مورد انجام عملی بخصوص تدابیر لازم برای سازگاری را احساس و درك می كنند، احتمال انجام رفتار سازگاری از جانب آنها بالاتر خواهد رفت و این بدین مفهوم است كه هنجارهای ذهنی در راهنمایی كشاورزان برای رفتار سازگاری مهم و مؤثر است.
آن گونه كه معصومه فروزانی، پژوهشگر و استادیار گروه ترویج و آموزش كشاورزی دانشگاه علوم كشاورزی و منابع طبیعی خوزستان و همكارانش می گویند: «كانال ارتباطی تلویزیون به دلیل قدرتی كه در برقراری ارتباط سمعی و بصری دارد و هم امكان تأثیرگذاری بر افكار عمومی، توانسته است بعنوان ابزاری قدرتمند در زمینه ایجاد نگرش مثبت و همینطور تقویت هنجارهای ذهنی در كشاورزان عمل كند».
به بیان این كارشناسان: «در سایر مؤلفه های مورد بررسی نیز، نتایج گویای آن بود كه ابتدا كانال اطلاعاتی كارشناسان كشاورزی در دو بعد كنترل رفتاری درك شده و نیت رفتاری و سپس تلویزیون در بعد هنجار ذهنی، بالاترین میانگین را از آن خود كرده اند. بر این اساس، دو كانال ارتباطی كارشناسان كشاورزی و تلویزیون دارای تفاوت قابل توجهی با سایر كانال های ارتباطی بوده و همینطور بالاترین میزان میانگین را در مورد نیت رفتار خشكسالی كشاورزان از آن خود كرده اند».
فروزانی و دیگر همكارانش بر مبنای یافته های خود كه در فصل نامه «پژوهش های ترویج و آموزش كشاورزی» انتشار یافته اند، پیشنهاد می دهند: «با توجه به اهداف و نتایج پژوهش فوق، لازم است با هدف آمادگی هرچه بیشتر كشاورزان، ادارات هواشناسی استان ها، ضمن پرهیز از عرضه آمار و ارقام صرف، با همكاری سازمان جهاد كشاورزی و سایر نهادهای متولی از راه صداوسیمای استان ها، ضمن ایجاد نظام پیش آگاهی و آموزش سفارش های فنی به كشاورزان، زمینه ساز تأثیر هرچه بیشتر پیشبینی های هواشناسی در اقدامات زراعی كشاورزان باشند».
نشریه یاد شده فوق، متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب