وزیر اقتصاد اعلام كرد:

نرخ های پایه صادراتی 30 درصد كاهش پیدا كرد

نرخ های پایه صادراتی 30 درصد كاهش پیدا كرد

به گزارش فوری خرید وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: اصلاح نرخ های پایه صادراتی از ۴ ماه انتهای سال قبل شروع شده است و الان این نرخ ها، ۳۰ درصد كاهش یافته است.


به گزارش فوری خرید به نقل از مهر، فرهاد دژپسند، در جلسه امشب شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی كه الان در حال برگزاری است، اظهار داشت: از ۴ ماه اخر سال قبل اصلاح نرخ پایه های صادراتی انجام شد و به طور متوسط حدود ۳۰ درصد كاهش قیمت پایه صادراتی داشتیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اضافه كرد: باآنكه آمار تجارت خارجی در ۷ ماه اول امسال نسبت به سال قبل ۱۱ درصد كاهش یافته است، اما این كاهش ناشی از اصلاح قیمت پایه صادراتی است و اصلاح و كاهش قیمت پایه های صادراتی بر مبنای تقاضای فعالان اقتصادی انجام شده است.
وی خاطرنشان كرد: هم اكنون شرایط اقتصادی كشور روبه بهبود است اما همچنان با نقطه مطلوب فاصله داریم؛ این در شرایطی است كه آمار تجارت خارجی در نیمه اول امسال، باآنكه به ظاهر نگران كننده بود، اما با وجود شرایط تحریمی در واقعیت مطلوب است.
به گفته دژپسند، شش ماهه اول امسال نشان داد اقتصاد ایران ظرفیت جهش و سركوب تلاطمات را دارد؛ ضمن اینكه دولت برنامه جامعی برای واگذاری شركت ها، دارایی ها و اموال مازاد بانك ها آماده كرده است.
وی اضافه كرد: این برنامه ناظر به این است كه بتوانیم به صورت فراگیر و با مشاركت بخش خصوصی آنرا به سرانجام برسانیم.
وزیر اقتصاد خاطرنشان كرد: باید ابعاد مختلف اموال شركت های تملیكی بانكها، اموال مازادشان و همینطور شركت هایی كه الان فعالند در سایتی بارگذاری و رونمایی نماییم.
وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: در آینده ای نزدیك این مورد با پیوست رسانه ای جامع اطلاع رسانی خواهد شد و امیدواریم كه با استقبال خوبی مواجه شود.
دژپسند همینطور با اشاره به آمارهای مثبت وضع اقتصاد در ۶ ماهه منتهی به مهر ماه امسال اضافه كرد: تجربه یك سال گذشته نشان داد اقتصاد ایران ظرفیت جهش و رفع تلاطمات را دارد.
وی همینطور با رد كم كاری گمرك در اتصال به سامانه جامع تجارت اظهار داشت: گمرك در اینباره اقدامات خوبی انجام داده است و البته باید برخی مسائل هم برطرف شود كه در اینباره از اصحاب رسانه برای اطلاع رسانی برای اقدامات انجام شده دعوت خواهیم كرد.
دژپسند در انتها با اشاره به روز ۱۳ آبان اضافه كرد: باآنكه این روز عموما با محوریت سیاسی بیشتر شناخته شده است، اما از سال گذشته با اقدامات ظالمانه آمریكا در تحریم ها، مبحث اقتصادی آن پررنگ شد باآنكه تحریم كنندگان فشارهای زیادی هم آوردند، اما شاخص ها نشان داده است نتوانستند به اهداف خود دست یابند.
غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران هم در این نشست اظهار داشت: سال قبل فعالان اقتصادی هم از جانب دشمنان فشارهای زیادی را متحمل شده اند و هم در داخل با موانع جدی روبرو بودند.
وی اضافه كرد: بعنوان نمونه، زمانی كه یك محموله برای صادرات به مرز منتقل می شد در مدت كوتاهی شاهد دستورالعمل های متفاوتی بودیم كه مشكلات زیادی را به وجود آورد؛ این در شرایطی است كه باید در بازگرداندن اقساط تسهیلات گرفته شده از صندوق توسعه ملی تدابیری اندیشیده شود كه بخش خصوصی بتواند از پس آن برآید و به فعالیت خودش ادامه دهد.

1398/08/15
20:10:23
5.0 / 5
5336
تگهای خبر: اتاق بازرگانی , اقتصاد , اقتصادی , تجربه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
فوری خرید