تداوم ركود در خرده فروشی ها

تداوم ركود در خرده فروشی ها

گزارش طرح شاخص مدیران خرید (شامخ) نشان میدهد كه در مهر ماه سال 99 شاهد ادامه شرایط ركود در بخش خرده فروشی بوده ایم بطوریكه شاخص مدیران خرید (PMI) خرده فروشی در مهر ماه عدد 33.69 را نشان می دهد، اما این عدد در شهریور ماه 38.78 بوده است.


به گزارش فوری خرید به نقل از ایسنا، باتوجه به این که عدد شامخ کل پایین تر از عدد ۵۰، مفهوم رکود را دارد بررسی عدد شامخ کل که در خرداد ۵۰.۸۹، تیرماه ۳۷.۵۰، مرداد ۵۱.۱۹، شهریور ۳۸.۷۸ و مهر ۳۳.۶۹ رسیده حاکی از تداوم رکود طی دو ماه اخیر است.
همین طور بر طبق این گزارش، شاخص موجودی مواد اولیه (۵۰.۴۱) در مهر، بیشترین و شاخص میزان استخدام و بکارگیری نیروی انسانی (۲۰.۹۲)در مهر، کمترین مقدار شاخص در میان پنج مولفه اصلی شامخ بوده است.
در این میان شاخص قیمت محصولات تولید شده نسبت به ماه قبل نیز افزایش۱۵.۸۲ درصدی داشته که به سبب ارتباط مستقیم با شاخص میزان فروش کالا و خدمات سبب کاهش ۱۳.۷۴ درصدی آن نسبت به ماه قبل شده است.
بر طبق این گزارش نشان میدهد که کاهش عدد شامخ خرده فروشی از ۳۸.۷۸ در شهریور ماه به ۳۳.۶۹ در مهرماه نشان دهنده بدتر شدن وضعیت خرده فروشی در حوزه فروشگاه های زنجیره ای است. همین طور با بررسی نتایج بدست آمده از طرح مذکور شاهد بیشترین تغییر در شاخص میزان بکارگیری و استخدام نیروی انسانی با درصد تغییر ۳۹.۷۰- هستیم که احیانا دلیل آن این است که باتوجه به وضعیت شاخص کل و بدتر شدن اوضاع کسب وکارها و، استخدام نیروی جدید با ایجاد هزینه مازاد برای واحدصنفی قابل توجیه اقتصادی نیست.
همین طور اتاق اصناف ایران در گزارش خود در بررسی علل افزایش عدد شاخص قیمت خرید مواد اولیه (۱۴.۸۹) درصد، شاخص قیمت محصولات تولید شده (۱۵.۸۲) درصد و همین طور شاخص مصرف حامل های انرژی (۶.۶۸) به افزایش ۰.۷ درصدی نرخ تورم نقطه ای در مهر ماه نسبت به شهریور اشاره کرده و سقوط شاخص بورس از شهریور و به تبع آن کاهش درآمد مازاد سهامداران را همچون عوامل کاهش قدرت خرید مردم عنوان کرده است.
همین طور بررسی های اتاق اصناف ایران نشان میدهد که در کنار این عوامل، مباحث مربوط به رعایت دستورالعمل های بهداشتی و پیش گیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا سبب شده تا ترددهای غیر ضرور کاهش یافته و تقاضا کنندگان بیشتر به خریدهای اینترنتی و فروش های مجازی روی آورند. البته بعضی از این فروشگاه ها دارای فروش مجازی می باشند ولی اپلیکیشن های جدید در این طرح مورد بررسی قرار نگرفته اند.
شامخ چیست؟
شاخص مدیران خرید (شامخ)، شاخصی است که به صورت ماهانه، اطلاعات مورد نیاز فعالان اقتصادی، سرمایه گذاران و همین طور برنامه ریزان کشور در مورد وضعیت رونق و رکود را بیان می کند. این شاخص بوسیله جمع آوری اطلاعات از مدیران مهم ترین بنگاه های اقتصادی (دارای بیشترین ارزش افزوده، میزان تولید و نیروی انسانی)، تهیه شده و برمبنای آن اطلاعات واقعی (و نه حدس یا نظر شخصی)، در مورد وضعیت متغیرهای مهمی از قبیل «مقدار تولید»، «سفارشات جدید»، «سرعت انجام و تحویل سفارش»، «موجودی مواد اولیه» و «میزان استخدام شرکت» در ماه مورد نظر، نسبت به ماه قبل (بیشتر، کمتر یا مانند) دریافت می شود. موسسات جهانی معتبر نیز این شاخص را با همکاری بیش از ۴۰ کشور دنیا به صورت ماهانه محاسبه و منتشر می کنند.



1399/08/22
13:00:46
5.0 / 5
711
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵
فوری خرید