رئیس كل گمرك خبر داد؛

دستور رئیس قوه قضائیه برای تعیین تكلیف خودرو های وارداتی

دستور رئیس قوه قضائیه برای تعیین تكلیف خودرو های وارداتی

رئیس کل گمرک ایران با اعلان اینکه دو تا سه هزار خودروی وارداتی در حال رسیدگی در محاکم قضایی هستند، اظهار داشت: مراودات تجاری ایران و اورآسیا به 2.6 میلیارد دلار رسیده است.



به گزارش فوری خرید به نقل از مهر، مهدی میراشرفی رئیس کل گمرک ایران امروز در نشستی خبری به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: در سازمان گمرک کنترل ها را از کنترل ملموس و مزاحم به سمت کنترل های ناملموس و غیرمزاحم پیش بردیم تا خدمات تسهیل یابد. در گمرک ما باید همزمان دو موضوع متناقض را انجام دهیم. یکی کاهش سرعت ترخیص کالا و دیگری افزایش دقت انجام تشریفات گمرکی.
وی اضافه کرد: در تجارت ۲۵ سازمان تولی گری دارند. در کنار آن قوانین و مقررات، ویروس کرونا و تحریم ها به مشکلات گمرک اضافه شده است، بدین سبب ما باید بین سرعت و دقت، تعریفی منطقی ایجاد نماییم و در کنار آن بر مشکلات تحریم و کرونا نیز فائق آییم.
رئیس کل گمرک ایران اشاره کرد: ما توانستیم در بحث پنجره واحد رتبه لجستیک را ۴۰ رتبه بهبود دهیم.
میراشرفی اظهار داشت: اهم اتفاقاتی که در گمرک رخ داده، کاهش نظارت ملموس بوسیله ایجاد مکانیزاسیون بوده است. هم اکنون ۱۴ دستگاه ایکس ری کامیونی وجود دارد که این عدد باید به ۵۰ برسد.
وی اضافه کرد: در گذشته تمامی ایکس ری های اروپایی بودند اما با شروع تحریم ها، ایکس ری ها را از کشور چین خریداری کردیم اما هم اکنون توانستیم چند ۱۰ میلیارد صرفه جویی نماییم و با بهره گیری از توانمندی بخش خصوصی و با مدل مالی BOO که سرمایه گذار بخش خصوصی را ترغیب به سرمایه گذاری می نماید، قرارداد ساخت ۱۴ دستگاه ایکس ری جدید را نیز می بندیم.
رئیس کل گمرک اشاره کرد: یکی از ایکس ری های داخلی به زودی در بندر شهید رجایی به بهره برداری می رسد.
میراشرفی درباره حجم ذرت های فاسد وارداتی اظهار داشت: از سال ۹۲ تا ۹۷، ۱۴۰ هزار تن ذرت فاسد وارد شده است که حدود ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تن از آنها به خارج از کشور مرجوع شده است. ۴۰ هزار تن مورد اشکال است و مالکیت آن مشکل دارد که پرونده آن در دادگاه در حال بررسی است. حدود ۶-۵ هزار تن نیز گرفتار کسر وزن بوده اند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص اینکه مذاکرات با اتحادیه اورآسیا برای ایجاد تعرفه ترجیحی در چه مرحله ای است، اظهار داشت: اورآسیا یک امکان بسیار عالی است که پایه آن ایجاد تعرفه ترجیحی به مدت سه سال بین شرکت های عضو آنست.
رئیس کل گمرک ایران افزود: در مدت یک سال و سه ماهی که عضویت موقت داریم، به رشد قابل قبولی رسیده ایم اما تعدادی از اقلامی که ما تعرفه ترجیحی دادیم، مورد استفاده طرفین قرار نگرفت و تعدادی از تعرفه های ترجیحی که طرف مقابل به ما داد، مزیت قابل توجهی برای واردات نداشت.
میراشرفی اظهار داشت: با سازمان توسعه تجارت در حال همکاری هستیم تا بتوانیم به صورت دائم به عضویت این نهاد درآییم. که در این صورت تمرینی برای عضویت در سازمان های جهانی خواهد بود.
وی درباره آمار واردات و صادرات با این کشورها اظهار داشت: در ۱۰ ماهه سال ۹۹، ۸۲۴ میلیون دلار صادرات و یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار واردات از کشورهای اورآسیا داشته ایم. البته ناگفته نماند که تمامی این مراودات تجاری با تعرفه ترجیحی همراه نبوده است اما مراوداتی که تعرفه ترجیحی داشتند، ۸۰ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته اند.
رئیس کل گمرک ایران درباره واردات خودرو های خارجی اظهار داشت: در سال قبل موجودی خودرو های وارداتی ۱۲ الی ۱۳ هزار خودرو بود اما با مصوبات دولت و اختیاراتی که به گمرک داده شد، ۱۰ هزار عدد از این خودرو ترخیص شدند و ۲ تا ۳ هزار خودرو در حال رسیدگی در محاکم قضائی هستند که رئیس قوه قضائیه دستور دادند آنها هر چه سریع تر تعیین تکلیف شوند. این خودرو ها ممکنست مرجوع، ترخیص، متروکه یا ضبط شوند.
مهدی میراشرفی افزود: در آینده نزدیک شاهد این هستیم که ایستایی کالاها در مبادی به حداقل برسد. با توجه به این که نیاز به ایکس ری خودرویی وجود داشت به دودستگاه ایکس ری خودرویی داخلی سه دستگاه دیگر نیز اضافه کردیم. وی ادامه داد: هر دستگاه ایکس ری ۵ میلیون یورو ارزبری دارد. در حقیقت با داخلی سازی ایکس ری ها نزدیک ۲ هزار میلیارد تومان از هزینه های ارزی دولت صرفه جویی کرده ایم. رئیس کل گمرک ایران اظهار داشت: تمام تلاش ما این است که با گسترش کارشناسان مجازی، کارشناسی چهره به چهره را به حداقل برسانیم و در حالت کلی با ایجاد کردن محیطی الکترونیکی، جعل را کاهش دهیم. نمونه بارز آن رجیستری تلفن هم راه است که در مبادی ورودی، مسافر با حداقل زمان IME تلفن همراه را در سیستم وارد میکند و کار رجیستری و حقوق و عوارض را انجام می دهد. وی ادامه داد: برخی رویه ها مانند مدیریت ریسک را نیز پویا کردیم. در گذشته برای ارزش گذاری کالا از یک بانک اطلاعاتی استفاده می شد و کارکنان گمرک از سوابق، برای ارزشگذاری استفاده می کردند اما هم اکنون کف و سقف را خود سیستم انجام می دهد. میراشرفی افزود: پلمب هوشمند نیز همچون اقدامات دیگری بود که در امتداد گمرک هوشمند انجام دادیم. این پلمب در محموله های ترانزیتی استفاده می شود. این پلمب ها با محوریت مسیر بندرعباس به تهران راه افتاده و پلیس نیز به تجهیزاتی متصل شده که می تواند بررسی کند که آیا محموله از مسیر خارج شده است یا خیر. رئیس کل گمرک ایران با مقایسه آمار مراودات تجاری ایران قبل و پس از انقلاب اشاره کرد: در ۴۲ سال قبل صادرات ما نیم میلیارد دلار بود در صورتیکه در سال قبل ۴۱ میلیارد دلار صادرات داشتیم. وی اظهار داشت: همین طور واردات نیز ۱۰ میلیارد دلار بود که این رقم در سال قبل به ۴۴ میلیارد دلار رسیده است و در مجموع سال قبل ۸۵ میلیارد دلار واردات و صادرات داشته ایم. امسال نیز ۳۶ میلیارد دلار واردات و ۳۴ میلیارد دلار صادرات داشتیم که پیش بینی گمرک این است که در آخر سال ۸۰ میلیارد دلار مجموع واردات و صادرات کشور باشد. میراشرفی گفت: البته سهم ما از تجارت بین المللی مطلوب نمی باشد چونکه ۲۴۰ هزار میلیارد دلار ارزش صادرات جهان است که ما به سبب اینکه یک درصد از خشکی و جمعیت جهان همین طور ۷.۵ درصد منابع دنیا را در اختیار داریم باید در کمترین حالت، یک درصد صادرات جهان یعنی ۲۴۰ میلیارد دلار ارزش صادرات و واردات ما باشد. وی با اعلان اینکه مرزها محل عبور هستند نه دپو، اظهار داشت: ۸۵ درصد واردات ما مربوط به واردات مواد اولیه تولید و کالاهای واسطه تولید بوده است. رئیس کل گمرک ایران اضافه کرد: بمنظور کاهش هزینه ماندگاری برای شرکت ایران خودرو به زودی گمرکی اختصاصی افتتاح می گردد. در این گمرک کالاهایی که ارز آن منتقل نشده و هنوز اسناد مالکیت نگرفته باشند مستقیماً از مبادی ورودی به آنجا منتقل می شود. بدین ترتیب هزینه های تخلیه، بارگیری و … از بین می رود. وی اشاره کرد: یکی دیگر از حمایت هایی که از تولیدی ها صورت گرفته است ضمانت نامه های بانکی بمنظور واردات تولیدی ها است. هم اکنون ۲۳۰ شرکت و سازمان خوشنام وجود دارد که از زمان اظهار کالا یک سال می توانند ضمانت نامه بدهند. میراشرفی اظهار داشت: در ۱۰ ماه گذشته از ۲۸ میلیون تن کالای وارداتی بیش از ۲۰ میلیون تن کالاهای اساسی بودند که به سرعت تشریفات ترخیص آن انجام شد. همین طور داروهای مربوط به مقابله با کرونا نیز در کمترین از ۴۸ ساعت کار ثبت سفارش ارز انتقال و ترخیص آن انجام می شود که امیدواریم این تمرین، تمرینی برای ترخیص سایر کالاها نیز باشد. محموله واکسن روسی در همین راستا در کمتر از ۱۰ دقیقه کار ترخیص آن انجام شد و نوعی رکورد را ثبت نمود. وی ادامه داد: در ۱۰ ماه جاری ۳۰ میلیون تن واردات و ۲۸ میلیون تن صادرات بجز خدمات فنی مهندسی و صادرات برق داشتیم و ۲۰ میلیون تن را کالای اساسی تشکیل داده و ۸۵ درصد مربوط به نهاده های تولید است. رئیس کل گمرک ایران اشاره کرد: با مصوباتی که ستاد هماهنگی دولت داشت کالاهایی که تا ۱۱ آبان کد ساتا نداشتند شناسایی شدند و به وزارت صمت اعلام شدند و قرار شد اجازه داده شود تا با ارز متقاضی ترخیص شود. قسمت اعظم آنها ترخیص شده اند اما حدود ۴۰ میلیون دلار مجوز ترخیص با ارز متقاضی را نگرفتند. وی در پاسخ به این پرسش که چرا محموله گوشت پس از ۷ سال اجازه ترخیص از گمرک گرفت، اظهار داشت: در مقطعی که گوشت وارد می شد در اوج تحریم ها بودیم و امکان تامین مبالغ فراهم نبود و از آنجایی که ترخیص کالایی که اسناد مالکیت نداشته باشد نوعی خیانت در امانت است. تا زمانی که مبالغ پرداخت نشده باشد کالا ترخیص نمی گردد. کالاهای بهداشتی، پزشکی، آرایشی و … باید دو سوم از ماندگاری آنها باقی مانده باشد تا ترخیص شوند. در زمانی که ماندگاری این محموله اعتبار داشت صاحب کالا اسناد مالکیت در اختیار نداشت و از زمانی که کد ساتا گرفت این کالا ماندگاری لازم را نداشت و اجازه برای مصرف ثانویه نیز به این گوشت ها داده نشده بود اما چون برای این کالاها، ارز هزینه شده بود توانستند اجازه مصرف ثانویه بگیرند.




1399/11/20
22:18:08
0.0 / 5
1414
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱
فوری خرید