رییس سابق اتاق بازرگانی ایران مطرح كرد:

ارز پنج نرخی باید از بین برود

ارز پنج نرخی باید از بین برود

فوری خرید: رییس سابق اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: باید ارز پنج نرخی جمع و به نرخ واقعی نزدیك شود چراكه ارز ۴۲۰۰ تومانی بیشتر از هر نرخ دیگری فرار سرمایه را رقم می زند.


به گزارش فوری خرید به نقل از ایسنا، محسن جلال پور امروز در بیست ودومین سالروز ملی صادرات كه در سالن همایش های بین المللی صداوسیما برگزار گردید با اشاره به اینكه صادركنندگان براین باورند كه صادرات باید محور فعالیت های اقتصادی باشد و ارز آن جایگزین ارز حاصل از نفت باشد. اظهار نمود: سال ۱۹۸۰ تركیه سه میلیارد دلار صادرات داشت، در صورتی كه اكنون میزان صادرات آن به ۱۶۰ میلیارد دلار رسیده است. ضمن اینكه این آرزوی همه ایرانی ها است كه روزی درب چاه های نفت بسته شود. البته اكنون دشمن در تلاش است كه درب چاه های نفت را ببندد.
خاطرنشان كرد: با عنایت به افزایش نرخ ارز، می توان مشروط به باز كردن راه ها، افزایش صادرات تولید كرد ضمن اینكه باید جلوی تصمیمات یك شبه را گرفته شود تا ارز كشور علاوه بر تامین نیازها بخشی اش هم ذخیره شود.
وی با اشاره به اعتقاد برخی صادركنندگان در خصوص مناسب نبودن تعهد ارزی اظهار داشت: البته برخی دیگر مخالف نیستند اما شرایط مناسبی را برای بازگشت ارز حاصل از صادرات طلب می كنند؛ این در شرایطی است كه تعهد ارزی باید ضوابط خویش را داشته و ارز پنج نرخی از بین برود. با توجه این كه ارز آزاد، ارز مسافرتی، ارز نیما، ارز سنا و ارز دولتی پنج نرخ حال حاضر در كشور برای ارز است، معلوم نیست كه باید تعهد صادراتی با چه ارزی صورت گیرد.
جلال پور با اشاره به اینكه پرداخت یارانه هم باید هدفمند شود، اظهار نمود: روزی ۹۰ میلیون لیتر بنزین مصرف می گردد و قاچاق هم گسترش دارد و فرار سرمایه با همین قاچاق صورت می گیرد. علاوه براین اعتماد باید به كشور برگردد، فضای كسب و كار بهبود یابد و نرخ ارز واقعی شود؛ چراكه ارز ۴۲۰۰ تومانی بیشتر از هر نرخ دیگری فرار سرمایه را رقم می زند.
رییس سابق اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان كرد: امسال خود بنده بعنوان صادركننده نمونه سال ۹۶، هنوز یك كیلو پسته هم صادر نكرده ام چراكه نمی دانم چطور باید ارز صادراتی را برگردانم. ما نمی توانیم مسیری را برویم كه بعنوان قاچاقچی ارز در آینده مطرح گردیده است و تنها گرفتاری بوجود می آورد. نخستین خصلت صادركنندگان، میهن پرستی است. صادركننده واقعی و شناسنامه دار ارز حاصل از صادرات خویش را برمی گرداند. اتفاقا كسانی كه دچار تخلف شده و ارز حاصل از صادرات خویش را به سیستم برنمی گردانند كسانی هستند كه اكنون راه برای صادرات شان باز شده است.
وی ادامه داد: ممنوعیت صادرات كاملا غیرقانونی می باشد، كشورهایی كه خریدار پسته ما بودند، امروز نمی خرند چراكه وقتی می بینند صادرات گوجه فرنگی متوقف شده، دیگر پسته ایرانی را نمی خرند. ازاین رو ممنوعیت صادرات جایی ندارد.
به قول جلال پور، فضای رانتی و نور چشم پروری نباید در كشور وجود داشته باشد، اگر مقرر است تولید، تولید باشد تولیدكننده باید بدون سركوب در بازار حضور داشته باشد.



1397/07/29
18:33:28
5.0 / 5
5680
تگهای خبر: اتاق بازرگانی , اقتصاد , اقتصادی , بازار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
فوری خرید