پاسخ به یك پرسش اساسی و مردمی

چرا كاهش نرخ دلار، سایر كالاها را ارزان نكرد!؟

چرا كاهش نرخ دلار، سایر كالاها را ارزان نكرد!؟

به گزارش فوری خرید كاهش نرخ ارز در چند وقت اخیر تاثیری بر قیمت كالاهای مصرفی و خدماتی نداشته است. كارشناسان علل گوناگونی را برای این مورد عنوان می كنند.


به گزارش فوری خرید به نقل از ایسنا، سیر صعودی نرخ ارز از نخستین روزهای كاری سال ۱۳۹۷ شروع شد و در مهر ماه سال قبل از مرز ۱۹ هزار تومان هم گذشت. به دنبال افزایش وحشتناك نرخ ارز حدودا قیمت همه كالاها و خدمات تحت تاثیر قرار گرفت، به صورتی كه مشاهدات میدانی از بازار نشان داده است قیمت بیشتر كالاها بیشتر از سه برابر افزایش را تجربه كرده است.
نرخ ارز پس از رسیدن به قله تاریخی اما با نوسان همراه بوده و از روزهای آخر خرداد ماه امسال آغاز به كاهش كرد تا جایی كه از كانال ۱۳ هزار تومان به كانال ۱۱ هزار تومان هم در هفته گذشته رسید. با این وجود علیرغم اینكه افزایش نرخ ارز قیمت ها را سه برابر كرد، كاهش آن تاثیر چنانی در بازار نداشته و طی هفته های اخیر تنها شاهد كاهش قیمت در بازار برخی كالاهای سرمایه ای همچون خودرو بودیم.
تولید به ارز نیما وابسته است
اما در پاسخ به این سوال مهم و مردمی كه "چرا كاهش نرخ ارز تاثیر چندانی بر كاهش قیمت كالاها در بازار نداشت؟" كارشناسان نظرات متفاوتی دارند. برای مثال پدرام سلطانی - نایب رییس سابق اتاق بازرگانی ایران - اعتقاد دارد كه در بازار تولید؛ سینگالی كه از بازار ارز گرفته می شود به یك دوره حداقل یك ماهه یا بیشتر از آن نیاز دارد و نمی توان انتظار داشت با كاهشی شدن قیمت ها در چند روز، ناگهان بهای كالاهای مصرفی در بازار كاهش پیدا كند. همینطور نكته دیگر این است كه عموما قیمت ها به سمت بالا، چسبندگی و مقاومت بیشتری دارند.
همینطور به قول وی، قیمت ها در حوزه تولید بیشتر از آنكه به نرخ ارز آزاد وابسته باشد، از نرخ سامانه نیما تاثیر می پذیرد كه در دو ماه گذشته روند صعودی داشته است. از سوی دیگر برای كاهشی شدن قیمت ها، باید عوامل مختلفی در كنار یكدیگر قرار گیرند كه نرخ ارز تنها یكی از آنها است.
در این رابطه محمدرضا غزنوی - سخنگوی انجمن صنفی تولیدكنندگان لوازم خانگی - پیشتر اعلام نموده بود كه كاهش نرخ دلار در بازار آزاد تاثیری بر قیمت لوازم خانگی ندارد، چون كه صنعت لوازم خانگی از ارز نیمایی استفاده می نماید كه نرخ آن در ماه های اخیر افزایش هم داشته است؛ ادعایی كه از جانب مرتضی میری - رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی - هم تایید شد، با این تفاوت كه مرتضی میری اعتقاد دارد برخی كارخانه ها در زمان افزایش نرخ ارز، به لحظه قیمت محصولات را افزایش می دهند اما در زمان كاهش نرخ ارز، این اتفاق نمی افتد.
بازارهای اقتصادی بهم وابسته اند
در این میان محمد شكریه - نایب رییس اتاق اصناف ایران - قیمت گذاری لحظه ای بر پایه نوسان نرخ ارز آن هم در حالت افزایش نرخ ارز و به دنبال آن افزایش قیمت كالا و خدمات را، خلاف قانون دانسته و می گوید كه بازارهای اقتصادی به یكدیگر مرتبط هستند و زمانی كه با افت نرخ ارز، بازاری كاهش قیمت را در دستور كار خود قرار نمی دهد، دیگر بازارها هم روند كاهش را اعمال نمی كنند.
اثرپذیری از نرخ ارز شش ماه طول می كشد
لطفعلی بخشی - عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی - هم می گوید كه ارتباط افزایش نرخ ارز با افزایش قیمت ها در بازار، رابطه ای مستقیم و فوری است؛ اما كاهش نرخ ارز لزوما به همان سرعت افزایش نرخ، روی قیمت كالاها تاثیر نمی گذارد. همینطور در حوزه های كالایی یك بازه شش ماهه برای اثرپذیری از كاهش نرخ ارز وجود دارد، اما در بخش كالاهای سرمایه ای همچون مسكن، زمین و طلا، كاهش نرخ ارز بلافاصله و با سرعت بیشتری خویش را نشان داده است.
شرایط روانی، آینده نامعلوم، سودجویی و چند عامل دیگر...
خسرو فروغان گران سایه - رئیس كمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران - هم اعتقاد دارد كه تاثیر شرایط روانی در تعیین قیمت ها، نگرانی از نامشخص بودن قیمت ها در آینده، سودجویی و نبود نظارت كافی و همینطور افزایش قیمت مواد اولیه داخلی، نرخ خدمات، هزینه اجاره بها و حمل و نقل؛ همچون مهمترین عواملی است كه مانع كاهش قیمت كالا متناسب با افت نرخ ارز شده است.



1398/05/02
12:02:58
5.0 / 5
5530
تگهای خبر: اتاق بازرگانی , اقتصاد , اقتصادی , بازار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
فوری خرید